Permalänk
Medlem

En fråga inför datorköp

Jag ska snart köpa en ny dator Och då skulle jag vilja veta vilket jag ska köpa, Dualcore eller Singelcore? Det står så mkt om båda två, vissa tkr det ena och vissa det andra.
Vilket är bäst om man ska ha datorn till att spela mkt på?
Tacksam för svar

Nån? :/

Permalänk

Du ska absolut köpa dualcore, nu är dom billigare än någonsin.
Det har visat sig att singel är snabbare i spel i synerhet om spelet inte är supernytt MEN dualcore är till för farmtiden då alla spel kommer att utnyttja denna teknologi med dual.
Jag hadde minst köpt en dual amd 4400+ pga att dom har 1mb/kärna i intärnminne vilket är bra när man spelar lycka till/Stefan

Permalänk
Medlem

du ska inte köpa amd dualcore alls, du ska köpa intel core 2 duo, mycket mer prestanda för pengarna, nu finns det skapliga mammakort för en billig peng oxå.
amd är mest för lågbudgetbyggen, absolut inte köpa en amd dyrare än 1500 kr eftersom man vinner så mycket prestanda om man köper core 2 duo, om man inte e amd fan boy så klart....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
amd är mest för lågbudgetbyggen

AMD är verkligen INTE låbgudget. Geez.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, måste säga att det lutar åt ett AMD här Återkommer när jag har beställt sakerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
du ska inte köpa amd dualcore alls, du ska köpa intel core 2 duo, mycket mer prestanda för pengarna, nu finns det skapliga mammakort för en billig peng oxå.
amd är mest för lågbudgetbyggen, absolut inte köpa en amd dyrare än 1500 kr eftersom man vinner så mycket prestanda om man köper core 2 duo, om man inte e amd fan boy så klart....

Jag och hur länge har du kunant köpa en Core 2 Du får jag fåga? Ställ det mot hur länge det funits K8 basserade processorer ut.
Sedan början av 2003 har intel inte haft skit att säga till om vad det gäller processorprestanda och det är ganska länge det.
Köpte min fösta Opteron workstation Q4 2003 och då hade opteron funits ut under störe delen av 2003 i alla fall. Kan låva då med sina dubbla 1.8Ghz opteron klockade till 1.95Ghz spöade den skiten ur senaste dyra Pentium 4 processorerna på 3 och 3.2Ghz med det dubbla utan ansträgning.

Sitter just nu på 2st dual core Opteron 265 och dom kommer ha mer minnesbanbred i hop tack vare numa än uppkomande quadcore Core 2 Duo. Så även om Core 2 duo har högre frekvens å något högre IPC så är dom inte alls lika storslagan som när K8 kom ut.
Det annsågs vara en revolution inom PC marknaden med 64bit mm då det löste problem på alvar som att adddresera över 4Gb ram tack vare 64bit och det gjorde dom även användbara inom superdatorer som kräver 64bit. Även skalbarheten tack vara HT bussarna och intergrerade minneskontrollerna som gjorde att banbredden skalade med antalet processorer var precis var servrar och krafftigare datorer behövde. Intel har inte gjort något sådan.

Intel har gått från en IPC på låga 2 till 4 och tror inte dom sattsa på det om AMD inte vart där dom är i dag. K8 är kapabel av en IPC på 3 och som sagt den kom ut för 3-4 år sedan det är lite skillnad det.
Bara P4 bevisade ju att Intel var redo att offra IPC för högre frekvens bara för det säljer. Core 2 duo hade nog inte vart vad den är i dag om den äns vart ute ännu om det inte varit för AMD.
AMD har höjt ribban rejält för intel vad det gäller CPU prestanda.

Låter snarare som du är en Intel fan boy. Man behöver inte vara fan boy för att inse enkelt facktum och logik.

Hade AMD som tidigare gjort intel cloner så hade vi nog fortfarande fått nöja oss med singelcore netburst processorer och Core 2 duo hade nog vart 1år borta till i alla fall och vi hade nog inte fått se en IPC på högre än 3 då det inte funnits nån annledning att höja mer.

Så tror nog vi sak vara tacksamma för konkuransen.
Personligen vet jag inte vad nästa blir men skulle ajg köpa en PC nu skulle det vara Core 2 Duo men just nu behöver jag igen ny dator.
Skulle jag köpa en ny Workstation skulle det utan tvekan vara Opteron på socket F. Mumma för den minnesbanbredden.