Permalänk
Medlem

lite mac-frågor...

funderar på att skaffa en macbook pro och har då lite frågor då jag kört windows hela livet.

1. Fungerar fildelning mellan mac och windows felfritt? (har nämligen all musik på en windowsburk i garderoben)
2. om det nu fungerar felfritt, kan man mounta nätversenheter i macen så som i windows?

och så dom dumma frågorna:
3. klarar mac av .rar filer (att packa upp)?
4. klarar mac av .bin filer (alltså kan den bränna dem)

det var väl allt för tillfället, fyller på med fler frågor allt eftersom...

Permalänk
Medlem

1. Ja, har aldrig haft några som helst problem att nå filer på min windowsburk.
2. Jupp, du mountar hdn och den ploppar upp på skrivbordet och i Finder.
3. Rar, och alla andra komprimeringsformat för den delen, fungerar smärtfritt i osx.
4. .bin har jag aldrig prövat, men jag skulle bli förvånad om exempelvis Toast inte skulle klara det.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

sicket snabbt svar, det tackar jag för.

ja det verkar ju inte vara någon tvekan om att macen klarar av att ersätta windows för min del...

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

.bin filer kan toast bränna, tror öven att osx kan mounta den o bränna, är dock inte säker. är det en film, så kan vlc ladda den o spela filmen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

och om inte OSX kan mounta så kan toast det.

Permalänk
Medlem

OS X kan inte mounta .bin hur som helst, men med Toast går det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

oki, så vare ja

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Om du spelar musik från "garderoben" kommer den att kopieras över till macen när du spelar den. Har du mycket kan du snabbt fylla din nya HD. Det bästa är väl att installera iTunes i "garderoben" också så kan du dela med dig av dens bibliotek utan att kopiera över när du lyssnar. Läs på lite först. Har för mig att iTunes döper om och flyttar filer efter dess ID tag.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Om du spelar musik från "garderoben" kommer den att kopieras över till macen när du spelar den.

Tror inte det va - om man inte väljer att iTunes ska göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Läs på lite först.

Kunde inte sagt det bättre själv
Det är bara en sökväg och info ur ID3 som läggs till i "iTunes Library.xml", om man ställer in iTunes att göra så.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Om du spelar musik från "garderoben" kommer den att kopieras över till macen när du spelar den. Har du mycket kan du snabbt fylla din nya HD. Det bästa är väl att installera iTunes i "garderoben" också så kan du dela med dig av dens bibliotek utan att kopiera över när du lyssnar. Läs på lite först. Har för mig att iTunes döper om och flyttar filer efter dess ID tag.

Finns andra spelare till mac än iTunes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tror inte det va - om man inte väljer att iTunes ska göra det.

Kunde inte sagt det bättre själv
Det är bara en sökväg och info ur ID3 som läggs till i "iTunes Library.xml", om man ställer in iTunes att göra så.

Jag beskrev hur den gjorde för mig om man inte ändrar några inställningar. Om man är ny i ett OS är det kanske vanligt att man låter saker och ting vare kvar i default.
Mitt inlägg var mer en "heads up" än instruktioner. Man vill ju inte råka ut för otrevliga överraskningar :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Finns andra spelare till mac än iTunes

Finns det bättre som är gratis? Har själv väntat med att uppgradera iTunes till v. 7 eftersom jag hört att den strular lite.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

nu är det väll så att kopiera spelade låtar till iTunesmappen är på som standard har jag för mig. men det går ju att stänga av så det är ju knappast ett problem ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nu är det väll så att kopiera spelade låtar till iTunesmappen är på som standard har jag för mig. men det går ju att stänga av så det är ju knappast ett problem ändå.

Numera får man det som en fråga vid installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Finns det bättre som är gratis? Har själv väntat med att uppgradera iTunes till v. 7 eftersom jag hört att den strular lite.

Beror på, är man van med hur iTunes fungerar och har en musiksamling som är kompatibel med den, då tvivlar jag.

Är man van med foobar2000 och har större delen av sin musik i ape-taggade .FLAC-filer med replaygain pålagt och annat skoj... nästan inte då heller, haha. iTunes klarar det inte alls vad jag vet, men finns väldigt få andra bra musikspelare till Mac, tråkigt nog. Jag saknar foobar2000 otroligt mycket. Jag använder Cog för att den är det minst sämsta alternativet för mig, fast den har börjat rycka upp sig den senaste tiden, så jag väntar tålmodigt.

Permalänk
Medlem

foobar2000 funkar inte under crossover då?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
foobar2000 funkar inte under crossover då?

När jag testade... njae. Det krashade en del och ljudkvalitéen blev lidande :/

Permalänk
Medlem

foobar under crossover funka visserligen, men kändes väldigt buggig.
Nej får hoppas på att Cog utvecklas och blir ett vettigt alternativ.

Ser onekligen lovande ut med senaste developerbetan

Permalänk
Medlem

Istället för att behöva köpa Toast, testa gratisprogrammet Burn, klarar att bränna .bin och andra image-filer.
http://burn-osx.sourceforge.net/

Citat:

With Burn three kinds of image disks can be burned. It can also scan for disks and use them as images to burn.

Normal images*:
Burn can burn standard images with the extensions: img, dmg, cdr, toast and iso.

Cue/bin*:
Cue/bin images often used to create multi track disks.

Toc*:
Only mode 1 toc images are supported.

Scaning disks*:
In the Items menu you can scan for disks. Most disks can be used as images. Audio CD disks can't be copied, because these disks don't contain a filesystem.

Finns en Mount-knapp där i programmet också, men fungerade inte med den .bin jag testade med. Nåja, kanske är på väg