Permalänk

MSN-funktioner i Linux.

Finns det något liknande MSN plus till Linux? Alltså nåt pålägg så man kan få liknande funktioner? En funktion jag är ute efter är att se vilka människor som har varit online och när de varit online. Detta finns i MSN! plus till Windows, men finnns det liknande till Linux? Exempelvis till Gaim Internet Messenger eller aMSN eller nåt liknande?

Permalänk
Medlem

Kanske finns plugins, vem vet? Google it!

Permalänk
Medlem

Yep, till aMSN finns ett plugin som heter aMSN Plus.
Sen om det har just den funktionen vet jag inte.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

amsn tror jag har den funktionen redan från början gaim har iaf den.

Permalänk
Medlem

ja, som JoNaZ skriver, funktionen finns i aMSN redan.

Edit: kan rekommendera Desktop Integration plugin, fixar med fildialoger så att dom ser ut som resten av systemet du är i (Gnome och KDE)
http://amsn.sourceforge.net/plugins.php

Permalänk

Okej, låter bra, får ta en titt på det. Finns det nån plugin som gör att man kan se texten som folk skriver bredvid sitt namn? Som jag vet så gör inte någon av Linux varianter av MSN detta. Jag skulle däremot vilja få fram det på något sätt.
Finns funktionen nånstans eller som plugin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamescook
Okej, låter bra, får ta en titt på det. Finns det nån plugin som gör att man kan se texten som folk skriver bredvid sitt namn? Som jag vet så gör inte någon av Linux varianter av MSN detta. Jag skulle däremot vilja få fram det på något sätt.
Finns funktionen nånstans eller som plugin?

aMSN 0.96 har denna funktion. Bara att hoppas på att den stabila versionen släpps snart >.< (är RC1 som är ute nu). I 0.97b finns dessutom (eller håller åtminstone på att fixas) stöd för att skicka meddelanden när man är offline.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Kopete har massa plugins... eller gör ett eget plugin

Permalänk
Medlem

för msn på linux är det enbart aMSN som gäller om man vill ha klient som beter sig någorlunda likt den som finns till Windows

Talavis: yepp, 0.97 stödjer offlinemess, kör med en ganska ny dev just nu

Ett tips, försök kompilera själv eller fixa ett paket av amsn som är kompilerat för tcl/tk8.5, fonterna är så groteskt fula i tidigare versioner (pga av icke existerande antialias på typsnitten)

Permalänk
Medlem

Funktionen finns i kopete, kopete för t.om statistik över vilka tider folk oftast är online på osv.
Mket trevligt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Inaktiv

Kort svar: Det finns till alla större IM-klienter, antagligen redan inbyggt och i vissa fall via plugin.

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag har nu installerat aMSN 0.96RC1. Men i inställningarna så kan jag inte bocka för statistik och sånt, det är helt enkelt gråmarkerat. Vad ska man göra för att få det aktiverat?

Loggar alltså ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamescook
Tack för alla svar!
Jag har nu installerat aMSN 0.96RC1. Men i inställningarna så kan jag inte bocka för statistik och sånt, det är helt enkelt gråmarkerat. Vad ska man göra för att få det aktiverat?

Loggar alltså ..

Har du skapat en profil? Du måste ha en sådan för att kunna spara historik.

För att skapa en profil:
Välj "Anslut som annan användare..." vid inloggningen, tryck på knappen "Lägg till ny profil", skriv in adressen, klart.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Har du skapat en profil? Du måste ha en sådan för att kunna spara historik.

För att skapa en profil:
Välj "Anslut som annan användare..." vid inloggningen, tryck på knappen "Lägg till ny profil", skriv in adressen, klart.

Intressant tråd. Annan fråga, fast jag kör Windows då;
Har ni märkt att alla meddelanden inte alltid går fram.
Det händer ibland att personer "hoppar ur konverstationen" och sedan ansluter strax igen, och om man då skickat något mellan dessa så kommer meddelanden gärna inte fram. Det tycker jag inte alls om. Känns inte pålitligt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |