Permalänk

Välj 1 av dessa 2!!

Hej!

jag har kollat jätte mycket på internet och forum för att vet vad som är BEST för att klara det jag behöver men jag har fortfarande inte bestämt 100 procent säkert vilket paket jag ska ta. jag ska hålla på med 3d modellering/animering inom 3d max så jag behöver ram o grafik !
själv är jag stor AMD fan men, men.. det här e svårt val

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324731

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

Visa signatur

Hjälp mig, harstött på ett stort problem

Permalänk
Medlem

Den anndra å billigare riggen har ju betydligt sanbbare processor. båda är dual core 2.4Ghz men core2 duon är en hel del snabbare och den klcoakr desutom fint så jag hade tagit den riggen. Dock är det lite synd att det bara är 1Gb ram hade nog hellre sett 2Gb ram å då 2st 1024 PC6400 minne på då 800Mhz då det hade get optimal prestanda för pengarna.

men det billigare systemet det har snabbare CPU och mer klocknigsvänlig. Försök dock få mer minne i den 1Gb är för lite.

Ofttopic
kör AMD jag med primärt då dom har get mäst bang for the buck men ska man ha det senaste inom hemma PC är det core 2 duo såvida man inte bygger själv och får bra priser etc så får man ju utvärdera därifrån.

Personligen kör jag mäst på Opteron jag så en lite annan klass och där har inte intel haft piss å säga te om förens nu men dom använder fortfarande en förlegad Front side bus osv villket suger och saggar ner systemet ju fler processorer man har till skillnad mot AMD opteronsystem som skalar ju bätter ju fler processorer man har pga NUMA.

Själv ligger jag på teoretisak 12.8Gb/sek och i pracktiken 9.75Gb/sek med PC3200 ECC/REG.

Permalänk

´det är det ja menar..

intel paketet har bättre processor men hälften minne och sämre graffe

amd paketet har sämre cpu men dubbelt minne och bättre graffe...så om vi säger att jag ska köpa intel paketet och lägga till 1000:- minne så blir det till slut

4x512mb vilket e inte så bra och jag då har jag fortfarande inte killer kortet som amd paketet????

Visa signatur

Hjälp mig, harstött på ett stort problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theGuitarist
´det är det ja menar..

intel paketet har bättre processor men hälften minne och sämre graffe

amd paketet har sämre cpu men dubbelt minne och bättre graffe...så om vi säger att jag ska köpa intel paketet och lägga till 1000:- minne så blir det till slut

4x512mb vilket e inte så bra och jag då har jag fortfarande inte killer kortet som amd paketet????

Fast graffet är hur lätt som helst att få precis som i det dyrare paketet. Jag skulle absolut ta intel paketet.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

I Intel paketet så är det moderkortet känt som problem moderkort. Man kan inte säga att många är nöjda med det moderkortet.
Sen är ju minnena inte det bästa. Corsair Value S. PC4200 DDR2.
Det enda som räddar paketet är just Cpu.

Hans överklocknings möjligheter minskar ganska mycket.

Dock så är AMD-s system mer fullbordat måste man erkänna dock är cpu lite lånsammare men det finns krafter så det räcker gott och väl.

JAG hade nog personligen köp AMD om jag va tvungne att köpa, men hade hellre byggt själv där jag kan välja komponenter.

Permalänk
Permalänk

som sagt så vill jag hålla på med 3d och efter allt vad har hört och sett så KROSSAR intel AMD!!!!!

Jag har kollat överallt och valt dessa komponenter. Enda grejen som jag inte är säker på är om moderkortet stöder dual channel ? ????????

http://www.komplett.se/k/cart.asp

Visa signatur

Hjälp mig, harstött på ett stort problem

Permalänk

Intel är ca 20% snabbare vid samma klockfrekvens. Så en Intel C2D @ 2400 mhz är lika snabb som en AMD @ 2880 mhz.

Så en amd 4600+ är lika snabb som en Intel C2D @ 2000 mhz. Dvs C2D 6400 är lite snabbare än AMD 4600+.

Jag skulle nog komponera mig ett eget Intel-system eller så skulle jag köpa AMD-systemet. Detta eftersom jag hellre tar en problemfri dator med något långsammare prolle men snabbare graffe och dubbelt minne.