Problem vid "ghostning" av Windows XP?

Permalänk

Problem vid "ghostning" av Windows XP?

Jag dubbelbootar numera Windows XP & Ubuntu på samma hdd - olika partitioner. Jag brukar lite då och då lägga in XP på nytt pga. olika anledningar med hjälp av Acronis True Image (ghost program) men hur blir det nu? Törs jag lägga om XP när Grub finns som bootloader, eller kommer det att bli problem?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

om programet skriver till en partion och inte direkt till disken ser jag inte varför det skulle påverka bootsektorn. (inte ens om den nu ligger på Windowspartionen av nån konstig anledning)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
om programet skriver till en partion och inte direkt till disken ser jag inte varför det skulle påverka bootsektorn. (inte ens om den nu ligger på Windowspartionen av nån konstig anledning)

Varför är det en konstig anledning? Dom flesta i detta forum rekommenderar ju att skriva över MBR med grub!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Du kan ju säkerhetskopiera grub först.
dd if=/dev/hda of=/~/grubkopia bs=512 count=24
Om det är en SATA disk så byt /dev/hda mot /dev/sda.
Återsällning: Byt värdena för if och of sinsemellan.
Du kan använda dd för att klona XP- partitionen. Läs man dd.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Varför är det en konstig anledning? Dom flesta i detta forum rekommenderar ju att skriva över MBR med grub!

just det. var otydlig kanske, jag menade på en sekundär partion.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Jag har Solaris och XP installerat. Jag kör Acronis och den kan återskapa XP, trots att jag kör GRUB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Jag har Solaris och XP installerat. Jag kör Acronis och den kan återskapa XP, trots att jag kör GRUB.

Har du GRUB installerad på samma partition som XP då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Kommer inte ihåg var jag lade GRUB. XP ligger först och Solarispartitionen sen. Men, det jag försöker säga är att om det funkar att blåsa tillbaka XP, med solaris, så kanske det även går bra om du har ubuntu installerat?

Permalänk

Jag har Acronis på datorn. Först hade jag bara Windows xp som den gjorde backup på. Sedan installera jag Ubuntu. När jag en dag skulle återställa Windows en gång så fanns GRUB menyn intakt, verkar som Acronis backupar den, för det var inga problem när jag restora.