Permalänk
Medlem

Jättevarm CPU trots bytt kylpasta?

Hej.

Har ett litet problem. Min dator fick ett litet besök av herr blixten i somras. Trodde problemet löstes iom byte av nätagg, men tydligen inte. Jag är dock osäker på exakt _vad_ problemet är, iom att datorn startat och gått fint fram tills nu.

Jag köpte nämligen ett litet dämp-paket (ie skumgummi av sunkig kvalitet på kjell & co, köp inte). Hur som, gjorde rent processor + block mha en trasa. (Dock hade jag inget rengöringsmedel) Satte på ny pasta på block och monterade dit. Varför jag ens köpte dämpmaterialet var för att jag tyckte datorn blivit ngt högljudd (trodde det var det nya nätagget, trots sin 120mm-fläkt). Hur som, jag insåg sedan i efterhand att det faktiskt var cpu-fläkten som varvat upp totalt. Har en Arctic cooling copper silent pro tc (tror jag den heter) Iaf, den har aldrig låtit mkt (om ngt) förut. Så idag så häder det roliga att jag får blåskärm ett par ggr. Jag hinner knappt se vad det står, men kontrollerar på kylflänsen tiill cpu'n, och den var alltså stekhet. Brände mig på fingret, bokstavligt talat.

Frågan är om det är bristen på rengöringsmedel som orsakar denna plötsliga temperaturökning? Jag har en 120mm-fläkt i chassit också, så i själva burken borde inte temperaturen vara speciellt hög, utan det är just bara processorn.. Den har ju faktiskt inte klagat förrän senaste två dagarna, så blixten borde ju eg inte ha ngt med detta att göra?

Vad göra?

metheny

Visa signatur

The mind leads, the emotions follow - Ayn Rand

Permalänk
Medlem

Bytte ut en sådan fläkt åt en kompis för inte så länge sedan, den på Arctic cooling copper silent pro tc, hans dator processor gick upp i 70 grader och startade om och spökade, det visade sig att fläkten var helt slut o kunde inte snurra i mer än 700rpm och klarade inte längre av att kyla tillräckligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Bytte ut en sådan fläkt åt en kompis för inte så länge sedan, den på Arctic cooling copper silent pro tc, hans dator processor gick upp i 70 grader och startade om och spökade, det visade sig att fläkten var helt slut o kunde inte snurra i mer än 700rpm och klarade inte längre av att kyla tillräckligt.

Jasså? Well, den här har ju en väldigt hög rpm.. Fast det är klart, den lyckas ju trots det faktiskt inte kyla processorn så.. Hm, kanske får investera i en ny då

Visa signatur

The mind leads, the emotions follow - Ayn Rand

Permalänk
Medlem

om flänsen är varm så överförs ju värmen från processorn, om fläkten inte funkar kyls inte fläns-processor ner.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Ja om flänsen är varm så måste felet ligga i att fläkten inte klarar kyla flänsen.