Är AMD:s Dual Core snabbare än AMD:s single core?

Permalänk
Medlem

Är AMD:s Dual Core snabbare än AMD:s single core?

Ska köpa ny processor nu, och jag funderar på en AMD Athlon 64 X2 3800+. Men det jag undrar är om det är värt att uppgradera från en single core AMD Athlon 64 3800+. Skulle gärna vilja veta det då jag ser att priset är inte högt alls längre, så är det värt att uppgradera eller ska jag vänta?

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte göra det, iallafall inte till en x2 3800+ som ju blir klart långsammare i program och spel som inte använder flera kärnor.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Okej, men multitasking är ju mycket bättre hantering och jag kör ganska många program som slöar ner rätt rejält på processorn, så då blir ju dual core vinnande i just det, och när spel med stöd för Dual core kommer med i mer än bara Quake4 så är det ju en klar fördel då det blir dubbel arbetskraft, men om jag kanske satsar på en 4200+ så blir det kanske bättre, eller vad tror du/ni?

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en 2200MHz socket 754 amd64 och tycker inte den är seg men det beror väl på krav också.

Vad är det du igentligen använder datorn till?
Ditt grafikkort är ju inte precis det snabbaste som finns...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Nej använder mest för processorn så det är nog inte mitt grafikkort som slöar ner, jag har egen ftp-server som är processor hungrigt och vill kunna spela utan att stänga ner den så det var därför jag tänkte på dual core..

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta litet så kommer X2:orna ner i pris.
Klarar inte konkurrensen med Intel Core Duo på nuvarande prisnivå.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tja, som frågan är stäld är svaret givet.
För att köra 2 krävande trådar, är en X2 3800+ ett bättre alternativ. Om det sen är så pass mycket bättre att det är värt en nyinvestering kanske jag inte riktigt anser, men det beror ju helt på hur stor skillnad man anser vara värd pengarna. Jag hade snarare satsat på att flytta ut ftp'n på en egen burk, om den nu är så hungrig. (Krypteringen kan äta en hel del, har man sen en nyfiken brandvägg inverkar ju den med. Jag förutsätter att du kör en SSL aktiverad ftp, på 100mbit lina, annars är det sanolikt inte ett bekymmer.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Om du kan vänta litet så kommer X2:orna ner i pris.
Klarar inte konkurrensen med Intel Core Duo på nuvarande prisnivå.

Beställde Dual core och nytt moderkort idag, och det nuvarande systemet blir server med 256mb ram....

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |