Permalänk
Medlem

ASUS A8N-E (Ang SATA2)

Hej.

Jag har stött på ett problem som jag tänkte att någon här kan lösa.

Har en nyinköpt dator, och allt fungerar som det ska fram till att jag ska installera Win XP.

För det första, SATA disken hittas i bios, och första gången jag försökte installera Windows (utan floppydrivers) så hittade den fram till delen där man får välja vilken partition windows ska instelleras på. Jag partionerade hårddisken, och valde sen C: och format.

Hdn formateras, men sen när den ska kopiera över filer till hdn så står det att filer fattas (har testat med två skivor winxp, bör inte vara där problemet ligger).

Sen när jag ska börja om från början med winxp installationen, så kmr det fram ett error rätt så tidigt av installationen (alltså innan partitionsdelen kmr upp).

Så jag tänkte då att jag var väl tvungen att hitta SATA drivers och köra det via floppyn (trycka F6 i början av Win installationen). Så jag bootade nforce-4 skivan och alternativ kmr upp där jag kan skapa SATA/RAID drivers till floppyn (fanns 6 alternativ, testade alla 6) men windows-installationen tyckte ingen var lämplig som driver.

För övrigt så är det en Western Digital Caviar WD1600JS 160Gb 7200rpm 8Mb SATA2 WDC160JS jag har..

Jag undrar helt enkelt om jag överhuvudtaget gör rätt, dvs att felet (kanske inte värt att kallas för ett Fel dock) är det jag tror.. och hur jag ska hitta rätt drivare till mitt ASUS A8N-E (asus hemsida har ingenting vad jag sett om drivare till SATA)

EDIT:

Värt att berätta är kanske att när processen "kopiera filer till installationsmapparna" börjar så står det "fel, kan inte kopiera XXXX.yyy , kontrollera så att windows cdn är i. Tryck retur för att försöka igen, F3 för att avsluta".
Trycker man då Retur så sätts processen igång igen, den kopierar några filer (inklusive den som ej gick att kopiera förut) och sen blir det samma fel med ngn annan fil igen.. men man kan fortf försöka igen och igen och igen.. och processen går framåt. Märk att jag testat med två skivor... vad kan orsaka detta problemet, ngt som kan handla om det jag tidigare skrivit om (SATA disken) ?

Hälsningar Olof

Permalänk
Medlem

XP skivorna du använder dig av har dom fungerat sen tidigare?

Om Ja, då är det fel på skivorna tror jag. Hade ett liknande problem förut och då var det fel på min skiva.

Permalänk
Medlem

Nu står det t.om att filer är skadade precis i början av installationen (Efter man bootat med skivan).

Saken är att det är skivor som är nya sen idag (2 stycken)..

Kanske är värt att testa en annan skiva dock, men jag vet inte.. känns inte som felet ligger ditåt?

Edit : Antog att det fanns ngn sådan regel, borta nu

Permalänk
Avstängd

release?? vad menar du?? ajaj

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olof86
Nu står det t.om att filer är skadade precis i början av installationen (Efter man bootat med skivan).

Saken är att det är skivor som är nya sen idag (2 stycken).. låter rätt otroligt att det helt plötsligt skulle vara fel på releasen jag bränner från.

Kanske är värt att testa en annan skiva dock, men jag vet inte.. känns inte som felet ligger ditåt?

Läs Reglerna.

Jag kör ett ASUS A8N-SLI-Premium. Det är ju nforce4 = inga separata SATA-drivare.

Psst .. det går inte att nå dig via pm eller e-post, det var ju synd ..

Mvh

Permalänk
Medlem

Menar du att chippet tar hand om det själv, inga drivare överhuvudtaget?

Kanske dags att skaffa en ny tråd isf, om problemet med att installera windows.