Permalänk

Mac OS på PC ?

Jag tycker att Mac OS är bra och fint osv, men varför kan inte apple släppa det så man kan installera det på vilken dator som helst ?

Jag vill kunna välja valfri hårdvara.

Tycker inte apple att de har ett så pass bra OS så att de vill ha fler som använder det ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Apple tycker att det är jobbigare att utveckla drivrutiner till 100 sorters kort än 1. och de litar inte på att nån annan kan eller vill göra det bra nog för att de ska få behålla sitt idiotsäkerhetscertifikat. tyvärr eller lyckligtvis beroende på vem du frågar. (det finns redan gott om liknande disskutioner här att läsa eller ge sig in i, men jag misstänker att ännu en kommer dra igång om inte nån plockar fram hänglåset nu..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Dessutom tjänar Apple sina stora pengar på hårdvaran. Skulle de släppa sitt OS till andra burkar skulle deras hårdvaruförsäljning minska.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men jag misstänker att ännu en kommer dra igång om inte nån plockar fram hänglåset nu..

Skillnaden är att Hollywoodstar inte frågar "omg ffs plx hur installerar jag OSX på min hemmabyggda pc?" Jag hoppas att de låter tråden vara öppen sålänge diskussionen sköts snyggt, den kan bli intressant.

Men, jag tror inte att Apple har på sin agenda att bli ett nytt Microsoft, jag tror att de mer ser sig som en aktör på hårdvarumarknaden än som en mjukvaruutvecklare. Skillnaden mellan Apple och Microsoft är ju just att de skriver ett operativsystem för sina egentillverkade maskiner, vilket borgar för mindre problem med kompatibilitet, drivrutiner, undermålig hårdvara etc. Flera andra större hårdvarutillverkare har tydligt börja se sig om nya leverantörer gällande såväl hårdvara som mjukvara (byte av processorarkitektur och operativ). Det känns som att det håller på att hända stora saker inom datorbranschen.

Jag tror att Apple har en långsiktig plan på hur de ska få människor att koppla ihop deras olika produkter och till slut nyttja deras datorer, mediaspelare och övriga produkter (som tydligt är på gång) som en helhet. De har ju redan tagit ett fast grepp med iPod. Även om ingen med sans och reson tror att de kommer att behålla den dominansen (se Zune) så har de definitivt skapat sig trogna användare på den punkten, och många av dem har nog starka funderingar på att övergå till Mac, nu eller inom en snar framtid.

Sedan så har Apple ganska dåliga erfarenheter av licensiering, jag tror iofs att Apple av idag skulle klara det bättre om de så önskade. Men, jag tror inte att deras kunder vill sitta med sin MacBook Pro på tåget och det sätter sig en person med en Dell bredvid och startar upp i OSX. Vill man köra OSX köper man sig helt enkelt en Mac. Mac-användare är generellt sett väldigt trogna "sitt" Apple. Det är ju bara att titta på en Keynote tillexempel. Apple är dessutom ett av de mest kända företagen på planeten, i förhållande till sin ringa (men växande?) marknadsandel. De har alla förutsättningar att ta till sig en större del av kakan som Dell m fl glatt tuggar i sig av.

Det finns inga genvägar, och jag tror att Apple är det sista företaget att förse oss (läs PC-användare) med dem. Tack vare deras nya tänk med Intel och Bootcamp så visar de ju upp ett otroligt kraftfullt paket. Den enda kundsektorn de inte flirtar med är den generelle användaren på Swec, den person som vill bygga sin dator själv. Men, handen på hjärtat, det är en sådan försvinnande liten del av datoranvändarna som faktiskt bygger sina egna maskiner samt fixar och donar med uppgraderingar/överklockningar in i oändlighet.

Var inte rädd, köp en Mac! (såhär i valtider får man ju fläska lite )

Permalänk
Medlem

Mac OS X skulle inte fungera lika bra på annan hårdvara helt enkelt, det skulle bli ett jädre tjohej för apple att släppa det till mer hårdvara.
Apple gjorde just detta nån gång under 80 / 90-talet. Man licenserade ut operativsystemet till andra tillverkare (inte riktigt samma sak kanske men nästan).
Genast skönk intäkterna och det var början på apples "down period". det ska nog mycket till för att de ska göra samma sak igen. Men de får skynda sig, snart kommer ingen vilja ha mac os x framför Ubuntu

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Skillnaden är att Hollywoodstar inte frågar "omg ffs plx hur installerar jag OSX på min hemmabyggda pc?" Jag hoppas att de låter tråden vara öppen sålänge diskussionen sköts snyggt, den kan bli intressant.

Just därför får tråden leva kvar här orörd.

Klockrent inlägg i övrigt, förresten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Men de får skynda sig, snart kommer ingen vilja ha mac os x framför Ubuntu

Är du säkert på det? Jag gillar också Ubuntu, men jag tycker utveckligen går enormt mycket segare än den för OS X. Kommer den någonsin komma ikapp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Mac OS X skulle inte fungera lika bra på annan hårdvara helt enkelt, det skulle bli ett jädre tjohej för apple att släppa det till mer hårdvara.
Apple gjorde just detta nån gång under 80 / 90-talet. Man licenserade ut operativsystemet till andra tillverkare (inte riktigt samma sak kanske men nästan).
Genast skönk intäkterna och det var början på apples "down period". det ska nog mycket till för att de ska göra samma sak igen. Men de får skynda sig, snart kommer ingen vilja ha mac os x framför Ubuntu

Fast grejen är ju att det idag är samma hårdvara. Att det finns fler tillverkare på diverse enskilda komponenter, en sak, men det är samma processorer, minnen, hårddiskar etc. Den största enskilda skillnaden mellan Mac och PC i dagsläget (ja, bortsett från operativet då) är ju EFI vs BIOS. Jag hyser inga som helst tvivel om att Dell eller någon annan hårdvarujätte skulle med elegans klara av en OSX-maskin om Apple styrde upp dem till det. Men jag har svårt att tro att det ligger i Apples intresse, det skulle ju dessutom generera mindre intäkter för företaget. Å andra sidan, varför köpa en Xeon-maskin från Dell när man kan köpa motsvarande till ett betydligt lägre pris från Apple (kunde inte låta bli ).

Men, ponera, låtom oss säga att Michael Dell skulle ge Bill Gates långa fingret, vad är då hanses alternativ? Finns det möjligen planer på att skapa en kommersiell variant på linux/bsd som vi i dagsläget inte har en aning om? Betänk vilken plattform Dell sitter på, ja, inte operativmässigt, utan kundmässigt. De har ju maskiner för alla segment. Det skulle onekligen vara intressant om någon mer datortillverkare vågade sig på Apples strategi. Det känns som att Microsoft bidrar till att datorindustrin går lite i stå tack vare sin brutala dominans. Visst, man skulle kunna säga att Apple har samma dominans på mp3-spelarmarknaden, men det är så färskt och alternativ poppar upp till iTMS dagligen, det är mer en rörlig marknad känns det som än vad det är med operativsystem.

Och vad kan tänkas hända den dagen Bill Gates stiger ner?

Nu vart jag förvirrad av mitt raljerande, mer kaffe, återkommer senare.

Permalänk
Medlem

Apple skulle förlora sin nisch som sagt dessutom vill de behålla sitt monopol på hårdvara.

För mig räcker det med att det går inofficiellt har funderat på och testa men ubuntu duger gått för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Fast grejen är ju att det idag är samma hårdvara.

Fast grejen är att inte ens en peze har samma hårdvara…
Det har ju nämnts tidigare i tråden så det går väl förbi helt obemärkt den här gången oxå.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Fast grejen är att inte ens en peze har samma hårdvara…
Det har ju nämnts tidigare i tråden så det går väl förbi helt obemärkt den här gången oxå.

Ja, samma och samma. Du vet vad som menas din lurv.

Meto, det är ju just vad vi *inte* ska diskutera i denna tråd. Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Skillnaden är att Hollywoodstar inte frågar "omg ffs plx hur installerar jag OSX på min hemmabyggda pc?" Jag hoppas att de låter tråden vara öppen sålänge diskussionen sköts snyggt, den kan bli intressant.

menade att detta disskuterats flera gånger bara. men en gång till gör ju inget..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Men, ponera, låtom oss säga att Michael Dell skulle ge Bill Gates långa fingret, vad är då hanses alternativ? Finns det möjligen planer på att skapa en kommersiell variant på linux/bsd som vi i dagsläget inte har en aning om? Betänk vilken plattform Dell sitter på, ja, inte operativmässigt, utan kundmässigt. De har ju maskiner för alla segment. Det skulle onekligen vara intressant om någon mer datortillverkare vågade sig på Apples strategi. Det känns som att Microsoft bidrar till att datorindustrin går lite i stå tack vare sin brutala dominans. Visst, man skulle kunna säga att Apple har samma dominans på mp3-spelarmarknaden, men det är så färskt och alternativ poppar upp till iTMS dagligen, det är mer en rörlig marknad känns det som än vad det är med operativsystem.

Och vad kan tänkas hända den dagen Bill Gates stiger ner?

Nu vart jag förvirrad av mitt raljerande, mer kaffe, återkommer senare.

finns ju redan, men om vi nu säger att ett företag (som Dell) utvecklar en Linux-form till sitt OS under samma förutsättningar som Apple så tror jag det kommer bli en stor framgång iom att Dell har stort förtroende och gott rykte i vida kretsar (inte här kanske men..) vilket skulle göra att Linux-rädslan försvinner helt, eftersom det är från Dell är det ju inget konstigt och svårt längre. frågan är bara om Dell inte redan har så förmånliga kontrakt (host, mutor) att det inte är någon stor poäng för dem att göra detta. (?)

Bill har redan abdikerat vettu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
[B]menade att detta disskuterats flera gånger bara. men en gång till gör ju inget..

Har det? Inte själva företeelsen som så har ju inte diskuterats lugnt och sansat utan snack om piratkopiering.

Citat:

finns ju redan, men om vi nu säger att ett företag (som Dell) utvecklar en Linux-form till sitt OS under samma förutsättningar som Apple så tror jag det kommer bli en stor framgång iom att Dell har stort förtroende och gott rykte i vida kretsar (inte här kanske men..) vilket skulle göra att Linux-rädslan försvinner helt, eftersom det är från Dell är det ju inget konstigt och svårt längre. frågan är bara om Dell inte redan har så förmånliga kontrakt (host, mutor) att det inte är någon stor poäng för dem att göra detta. (?)

Bill har redan abdikerat vettu. [/B]

Finns det? Vilket företag utvecklar såväl hård- som mjukvara och säljer den kommersiellt till både privatpersoner som företag? Jo, Microsoft har ju ett fast grepp, just därför jag lade till att Hr Dell skulle ge Microsoft långa fingret, en hypotes alltså.

Njae, han ska sluta väl, han har väl inte gjort det redan? Och det är vad jag är ute efter, den dagen han inte sitter där och Ballmer (eller vem det nu blir) efterträder honom, hur det kan tänkas bli då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vilket företag utvecklar såväl hård- som mjukvara och säljer den kommersiellt till både privatpersoner som företag?

Dell var ju ett bra exempel, IBM ett annat, eventuellt passar HP i kretsen.
(Samtliga till sin egen x86-platform)
Men hur många orkade hoppa på det tåget?
Inte tillräckligt många för en bestående utveckling.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Inaktiv

Om man tittar på hur försäljningen går för deras Intel-serie så ser jag inte varför de skulle öppna upp möjligheten att köra OS X på någon annan platform än sin egen. Apple gör nog helt rätt, men det gäller att kunna leverara hårdvara som passar mångas plånböcker och dom verkar ju ha lyckats rätt hyfsat med MacBook:en. Andelen OS X relaterade inlägg har ökat här i UNIX-forumet (inte en vidare vetenskaplig slutsats men kan ge en hint).

Men det finns alltid risker att nischa sig för hårt, marknaden kan vända och så står man där i ett hörn. Kolla SGI...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dell var ju ett bra exempel, IBM ett annat, eventuellt passar HP i kretsen.
(Samtliga till sin egen x86-platform)
Men hur många orkade hoppa på det tåget?
Inte tillräckligt många för en bestående utveckling.

M, men idag är det ju ingen förutom Apple som gör det. Jag menar inte misslyckade försök i historien, jag menar om *faktiskt* t ex Dell skulle komma med något slagkraftigt. Det går ju att göra det med tanke på just Apple.

Det vore väl lite förmätet att tro att Microsoft kommer att vara den enda dominanten på marknaden för alltid.

Hungrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det vore väl lite förmätet att tro att Microsoft kommer att vara den enda dominanten på marknaden för alltid.

Det handlar nog mer om en ignorant och dum stor massa.
Apple skulle säkerligen inte få tillräckligt stort genomslag med OS X för att det skall vara värt kostnaderna…
Så länge genomslaget inte förväntas bli stort nog så kan man ju sitta och personligen vilja hur mycket som helst.
Fast Apple har ju överraskat förr

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Har det? Inte själva företeelsen som så har ju inte diskuterats lugnt och sansat utan snack om piratkopiering.

Finns det? Vilket företag utvecklar såväl hård- som mjukvara och säljer den kommersiellt till både privatpersoner som företag? Jo, Microsoft har ju ett fast grepp, just därför jag lade till att Hr Dell skulle ge Microsoft långa fingret, en hypotes alltså.

Njae, han ska sluta väl, han har väl inte gjort det redan? Och det är vad jag är ute efter, den dagen han inte sitter där och Ballmer (eller vem det nu blir) efterträder honom, hur det kan tänkas bli då.

lugnt och sansat? här?

som tva sa, ett exempel bara. men Dell har ju levererat en dist, de fick ju se till att den fungerade optimalt för deras burkar, men att kalla det eget med så få ändringar kanske var lite överdrivet av mig. däremot finns det ju andra på marginalerna som gör eget av båda sorter, Sun systems tex om de lever än. (?)

hemska tanke.. tror han säljer av alla MS tillgångar för att ägna sig åt kriget med Google, sen sitter alla på Linux eller Appleburkar och söker via Microsoft search akompanjerat av en liten dansande GIF-Ballmer i sökrutan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Det vore väl lite förmätet att tro att Microsoft kommer att vara den enda dominanten på marknaden för alltid.

Hungrig.

det tror nog inte MS heller ärligt talat, det finns ju en anledning till att de försöker sig på alla möjliga marknader allt oftare och mer kraftfullt nu än någonsin tidigare.

som fan. *kurr*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Finns ju vissa program som emulerar Mac OS på PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Finns ju vissa program som emulerar Mac OS på PC.

det finns en helt crackad version oxå som ska fungera riktigt bra och har ganska stort stöd för olika hårdvaror...

men det är förbjudet att tala om på forumet?

Permalänk
Medlem

Jepp, helt utan emulatorer också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
det finns en helt crackad version oxå som ska fungera riktigt bra och har ganska stort stöd för olika hårdvaror...

men det är förbjudet att tala om på forumet?

Jo, det var det man inte skulle prata om i denna förövrigt intressanta tråd

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om detta är tillåtet enligt forumreglerna men hursomhelst så skickar jag med en länk till en sida där det beskrivs hur man drar igång OsX på en x86-dator. Har provat det på en intel 3.0 och det funkar bra.

Dock ska väl OsX köras på Mac och inget annat men kan vara kul att testa innan man byter.

edit: skickar inte med en länk då jag inte vill att tråden ska låsas.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
det finns en helt crackad version oxå som ska fungera riktigt bra och har ganska stort stöd för olika hårdvaror...

men det är förbjudet att tala om på forumet?

i princip ja inte att nämna men att tala om
DeaN bröt nu nog faktisk mot reglerna även om han tog bort länken

Förövrigt har jag gjort en tråd om överdrivna §7 i Feedback forumet men forumledaren höll inte med mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
det finns en helt crackad version oxå som ska fungera riktigt bra och har ganska stort stöd för olika hårdvaror...

men det är förbjudet att tala om på forumet?

Ja, så tack snälla, diskutera inte detta i denna tråd.

För övrigt går det alldeles utmärkt att installera OSX på en x86, tack Apple.

Måste säga, som den lille Apple-tok man är, att det känns verkligen som att Apple har gjort ett avstamp numera. Om man utgår från klientelet här på Swec så fick man ganska goda vibbar redan under PPC-eran, framförallt tack vare iBook, men nu har det verkligen skjutit fart. Det verkar trilla in iallafall en switcher om dagen inne på den bärbara delen av forumet. Skulle vara intressant att ta reda på ite faktiska försäljningssiffror på Intel-Macarna, framförallt MacBook som verkligen ser ut att bli en succé, trots de barnsjukdomar Apple bråkat/bråkar med.

Och Bootcamp visar också att Apple inte räds Microsoft, utan låter dem få ta del av deras koncept, även om Apple själva inte säljer Windows, eller supportar det.

Permalänk

Jag tror inte försäljningen av Mac os för Pc skulle gå så bra, dock skulle en j-dra massa ha det installerat utan att betala för det. Skaran som köper Windows löst är inte stor och skaran som förutom windows även skulle köpa Mac os är ännu mindre. Visst det finns även ett fåtal som enbart skulle köra mac os lagligt plus linux på en pc.
Om folk skulle kunna köra Mac os smidigt och stabilt på en pc, så tror jag snarare att försäljningen och intäckerna skulle minska för apple.

Annars jag är för att Apple ska släppa sitt os fritt men det är deras eget val. Det jag tycker är lite konstigt är att dock är att bla EU-kommissionen inte granskar mac os. Microsoft får ju klagomål på allt de lägger till även viktiga säkerhetsfunktioner.
De borde kunna tvinga apple att sälja till flera platformar när de får större andel.
*edit*
Dessutom som flera har sagt så är det svårare att göra ett stabilt os för flera olika hårdvaror, det är därför mac os är så bra mot windows på den fronten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

det är nog för att 1. Apple är inte marknadsledande. 2. Mac är en fristående produkt, Windows en produkt som använder annan produkt.

det Apple skulle kunna göra är ju att sälja OSX för egen hårdvara med en lista av rekomenderad hårdvara samt ett instckskort eller USB-dongle elelr liknande som hindrar piratande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hindra piratande?

Det finns ju inte till x86 men ändå finns det,
ne piratande tror jag inte är förklaringen till att de inte släpper det till pc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
hindra piratande?

Det finns ju inte till x86 men ändå finns det,
ne piratande tror jag inte är förklaringen till att de inte släpper det till pc.

Det finns en väldigt massa som vill kunna köra/testa mac os på sin pc. Orsaken till att de flesta som vill inte har gör det idag, har inget med att de bryr sig om våra upphovsrättslagar. Utan att det faktiskt inte är så enkelt och smidigt som det skulle bli om apple skulle stödja det.

Piratkopiering är i sig själv inte orsaken, utan att om de släpper mac os fritt så kan många intresserade helt enkelt strunta i att köpa någon mac. Försäljningen kommer ju knappast öka där, då möjligheterna på en pc stiger. På en mac kan man ju redan idag köra windows.
Intäkterna för försäljning av mac os löst skulle heller inte gå så bra, då operativsystems inte säljs så bra utan vid köp av ny dator. Det är för dyrt med ett os tycker många och...
Men kostnaden för utveckling av mac os skulle stiga rejält då det krävs mycket mer arbete för att få den stöda alla hårdvaror och samtidigt vara lika stabilt.
*edit*
Om det skulle gå dåligt för apple i framtiden så kanske de tvingas släppa det till pc och lägga ner sin "produktion" av hårdvara. Men idag går det inte precis dåligt och det är nog mer lönsamt för dem att göra som de gör nu.
Alternativt att det går så bra så de tror de kan konkurrera med Microsoft på exakt samma marknad. -Ett os som fungerar på ”alla” pc-hårdvaror.
*edit* Det var lite motsägelsefullt, men vad jag menade var att de skulle få byta affärsriktning till mjukvara istället för kompletta system. Då deras försäljning av datorer knappast skulle gynnas.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

lite av grejen med apple datorer är ju bland annat att man slipper allt strul med drivrutiner osv vilket skulle se likadant ut som på en pc om dom släppte det fritt till alla möjliga hårdvaror...

men jag håller med föregående talare... apple vill fortsätta sälja sina fina och söta laptops
om jag kunde köpa mac osX och använda på vilken pclaptop som hälst så skulle jag nog inte köpa en mac tyvvär