Permalänk

The *BSDstats Project

Ännu ett i ledet av nystartade projekt med anknytning till BSD har skapats: http://www.bsdstats.org

Tanken är att man med hjälp av lite mjukvara rapporterar in hur många system körandes BSD man har, samt lite info om specifikationer etc. Helt frivilligt förstås. Sedan förs det statistik på detta och förhoppningen är att man ska kunna samla ihop en rejäl siffra som sedan går att användas i marknadsföringssyften. Så om du gillar BSD och vill att framtiden skall te sig ännu ljusare så bör du nog ta en titt på det här

Nått annat som vore kul är om vi kunde få upp Sverige lite i statistiken, för vi borde väl ändå kunna spöa Panama...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

I'm On!

Har en webbhotells burk som står i en serverhall.

Intel Celeron 2.80GHz
1GB DDR2
2 x 200GB SATA (GEOM mirror)
2U E-ATX 400W
10MBps FD
UPS + Kyla

Jag har laggt scriptet i /etc/periodic/monthly men jag såg att jag inte har någon /etc/periodic.conf i mitt 6.1 system. Räcker det att lägga raden monthly_statistics_enable="YES" där ändå?

Permalänk
Medlem

Sweet! Ska se om jag orkar fixa med det sedan.

Permalänk

Been there, done that

Projektet börjar ta fart riktigt nu, antalet användare har stigit med över 200 bara idag.

Permalänk
Medlem

Dom får fixa till så man kan köra det på OpenBSD.

Permalänk

Ser ut som att vi fått våra första användare från OpenBSD och DragonFlyBSD under natten.

...och antalet inrapporterade system steg ju med 200 under samma natt.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Om det blir stöd för openbsd är jag med
aha, stöd finnes
im on

Edit: hur fasen lyckas jag mecka in bsdstats? Verkar klurigt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Det verkar som om OpenBSD-användarna varit riktigt aktiva och tagit ett bra steg ifrån NetBSD som släpar efter. Ska bli jäkligt kul att följa utvecklingen.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

ajaj.. tycker vi i sverige ligger risigt till

Men ja känner ibland att det inte finns nån bra samlingspunkt för *BSD i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ajaj.. tycker vi i sverige ligger risigt till

Men ja känner ibland att det inte finns nån bra samlingspunkt för *BSD i Sverige.

Jag håller med dig och jag tycker att det är synd. Det vore kanske en god idé att dra igång ett svenskt BSD-forum.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag håller med dig och jag tycker att det är synd. Det vore kanske en god idé att dra igång ett svenskt BSD-forum.

FreeBSD.se och BUS's mailing lista duger inte?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag håller med dig och jag tycker att det är synd. Det vore kanske en god idé att dra igång ett svenskt BSD-forum.

Ja eller ett UNIX-forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD.se och BUS's mailing lista duger inte?

Mailinglistor är trevlig, men när man har börjat posta får man plötsligt mycket mer spam...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag håller med dig och jag tycker att det är synd. Det vore kanske en god idé att dra igång ett svenskt BSD-forum.

Mja, kanske ett forum ja. Fast jag tänker mer på något i stil med en portal för allt möjligt. http://www.freebsd.se finns ju, unix.se finns med, men jag tycker dom är ganska inaktiva och händer inte så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD.se och BUS's mailing lista duger inte?

Det är inte rikigt samma sak, dessutom gillar jag personligen inte mailinglistor, tycker det är så rörigt. Forum är hästlängder bättre där.

Permalänk

BUS är ju rätt inaktiv dock (iaf om man ser till antalet mail per dag)
Freebsd.se har ett enligt mig otroligt rörigt CMS, för att inte tala om forumet, dessutom är det ganska inaktivt.

Edit: btw så har norge gått om sverige, inte bra alls

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Forum är hästlängder bättre där.

Jag tycker att forum är oerhört röriga och jobbiga. Det kräver att man registrerar sig och att man måste hålla reda på lösenord, användarkonton och att man måste acceptera regler. Dessutom förekommer det mycket med vandalisering och gnabb mellan småbarn på forum, vilket är oerhört störigt. Jag tycker också det är jobbigt med alla dessa användarnamn.

Mailinglistor är enkla att använda och lätta att följa. Vill man ha tag i den bästa hjälpen, t.ex. från utvecklare, ja då är där det mailinglistor som gäller. Punkt.

Förresten, ser att du har samma laptop som jag. Köpte min för 2 veckor sedna och är extremt nöjd, fungerar riktigt bra i FreeBSD.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag tycker att forum är oerhört röriga och jobbiga. Det kräver att man registrerar sig och att man måste hålla reda på lösenord, användarkonton och att man måste acceptera regler. Dessutom förekommer det mycket med vandalisering och gnabb mellan småbarn på forum, vilket är oerhört störigt. Jag tycker också det är jobbigt med alla dessa användarnamn.

Mailinglistor är enkla att använda och lätta att följa. Vill man ha tag i den bästa hjälpen, t.ex. från utvecklare, ja då är där det mailinglistor som gäller. Punkt.

Förresten, ser att du har samma laptop som jag. Köpte min för 2 veckor sedna och är extremt nöjd, fungerar riktigt bra i FreeBSD.

Mja, men de känns mer som man har någon identitet på ett forum. Men det är klart, man har olika smak om det. Ska man ha tag i utvecklare kanske så är det bättre, men om man bara ska disskutera saker som vi gör här.

Ahhh.. Ja jag fick min för en 2 veckor sen med.. är sjukt nöjd här med!
Tvekar inte ett dugg på den fungerar bra i FreeBSD. Har inte hittat några mystiska lösningar och icke-standarder hittils.

Permalänk

OpenBSD tycks ha gjort ett jättekliv i listan, trevligt.

Sverige ligger för närvarande på 9:e plats. Känns som att vi kan bättre.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag tycker att forum är oerhört röriga och jobbiga. Det kräver att man registrerar sig och att man måste hålla reda på lösenord, användarkonton och att man måste acceptera regler.

Man kan ju använda samma användarnamn och lösenord till alla sidor så slipper man ha 711 olika, men om man är säkerhetsfreak kanske man inte gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Dessutom förekommer det mycket med vandalisering och gnabb mellan småbarn på forum, vilket är oerhört störigt. Jag tycker också det är jobbigt med alla dessa användarnamn.

Sant att det förekommer ofta med tjafs på forum. Men tycker som maDa att man har någon slags identitet på forum.

Permalänk
Medlem

jag är med på webserver burken. fil-servern är kajkad så den kommer med i jul nångång.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Så, nu har man bidragit med ett system.

Men tycker Sverige ligger dåligt till nu, inte ens med på top10. =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

Mailinglistor är enkla att använda och lätta att följa. Vill man ha tag i den bästa hjälpen, t.ex. från utvecklare, ja då är där det mailinglistor som gäller. Punkt.

Enda nackdelen är väl att det blir enorma mängder mail.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Enda nackdelen är väl att det blir enorma mängder mail.

Jag läser hellre mail än klickar mig igenom enorma mängder inlägg på forum.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Fixat!

Tråkigt att Sverige ligger så illa till, hur kommer det sig? Är vi bara slöa med detta projekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crull
Fixat!

Tråkigt att Sverige ligger så illa till, hur kommer det sig? Är vi bara slöa med detta projekt?

Som jag sa, det är nog svårt att nå ut med ett budskap som detta bsdstats för dom svenska användarna. Finns liksom inget bra samlingställe.

Permalänk

Det har tillkommit en del system den senaste tiden, och så här ser ställningen ut för närvarande:

FreeBSD: 2971 OpenBSD: 1973 NetBSD: 1361 DragonFlyBSD: 59 Debian GNU/kFreeBSD: 22 PC-BSD: 5 MirBSD: 3

Se nu till att bidra med dina system.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det växer med maskiner ganska snabbt även om just Sverige står i princip still.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur jag lägger in detta på min openbsd burk??

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Någon som kan förklara hur jag lägger in detta på min openbsd burk??

Finns att lägga in via Ports, fanns iaf under FreeBSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Någon som kan förklara hur jag lägger in detta på min openbsd burk??

Kolla in scriptet som ligger på förstasidan, det ska fungera med OpenBSD:
http://www.bsdstats.org/downloads/300.statistics

Btw, Matt Dillon från DragonFly välkomnar en inkludering av bsdstats i deras bassystem. Daniel Seuffert från DesktopBSD ämnar också att inkludera det i deras system.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"