Nvidia G80 - Geforce 8800

Permalänk
Inaktiv

ryktena säger ju allt att r600 kommer o äga nvidia g80, o om g80 blir så här bra hur blir då r600?

Citat:

Så du tror verkligen att detta kommer hända igen, att Nvidia inte har lärt sig denna dyra läxa?

mm man lär sej ju av sina misstag

Permalänk
Medlem

r600 skulle äga en helt annan variant av g80 som visats idag... det som visats idag är bara sjukt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
mr_krut: G90 kommer bli nästa generation som antagligen kommer släppas runt 18 månader efter G80. G85/G81 däremot kan du nog få se i sommar

Det är fler än jag som tror på en G90-release i sommar.

G90 specs (to be named 9800GTX)

* 55nm Architecture
* Native Support for Dual-core Alternative Cards (Dual-Core G90)
* Over 1 Ghz Core Speed
* 64 Unified Shader Units
* GDDR4 XDR2 @ over 2Ghz
* Quad SLI Support
* May have a dedicated PPU on Board
* Predicted 3DMark06 Score for a Single Core G90 (based on a 4800+ X2): 14000 - 16000

Release Date: Expected Mid 2007

Vad jag har hört så har nVidia bara lagt ner 25% på DX10 och resten på DX9, och av den anledningen kommer G90 att komma tidigare än vanligt. Det är bara att vänta och se. Jag kommer iaf inte att köpa G80 eller R600, om vi ska tänka tillbaka så sög dom första DX9-korten, Geforce FX va totalt värdelös (möjligtvis att 5950 va något) och Radeon 9800 funkade hur bra som helst men för vissa (bla mig) så var det krascher hela tiden. Vi ska nog låta utvecklarna få känna på de första versionerna och själva köpa nästa version.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

*Tar fram ett kar salt och strör på skärmen*

Att vi skulle få se G80 före 2007 som någon trodde här ser jag som lite otrovärdigt. De första ryktena brukar väl komma tidigare än tre månader före lansering, eller har jag helt fel?

Med tanke på att Vista lär bli ännu mer försenat kommer dem nog inte stressa ut sitt första DX10-kort heller. 768MB GDDR4 låter bara så totalt overkill, 512 har inte ens etablerat sig än så det tror jag nog inte få se i första generationens DX10-kort.

Som någon annan sa så låter det här som en veritabel effektkatastrof. Separat 360W-rail till grafikkortet?

Men jävligt kul att hands on too good to be true-rykten börjar komma

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
om vi ska tänka tillbaka så sög dom första DX9-korten, Geforce FX va totalt värdelös (möjligtvis att 5950 va något) och Radeon 9800 funkade hur bra som helst men för vissa (bla mig) så var det krascher hela tiden. Vi ska nog låta utvecklarna få känna på de första versionerna och själva köpa nästa version.

"Vissa" kommer alltid ha krascher och allmänt skit med kort. Måndagsex kommer alltid finnas. Kolla på 7900GT bara för att nämna något kort. Knappast så mycket stabilare än något annat kort från 6800- eller 5800-generationen, och ATi:s dito.

9700PRO var ju ett ypperligt kort när det kom och håller ju än idag (rent prestandamässigt), och det var första DX9-kortet från ATi.

EDIT: Kan ju själv nämna att jag hade ett helvete med mitt 6800GT, andra generationens DX9

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

På tok för dyrt för mig. Kommer det inget 8600GT eller 8800GS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
På tok för dyrt för mig. Kommer det inget 8600GT eller 8800GS?

Klart det kommer midrange-kort, men dem är inte särskilt intressanta ur ett ryktes- och nyhetsperspektiv.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

blir väl ett sånt där G90 kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Det är fler än jag som tror på en G90-release i sommar.

G90 specs (to be named 9800GTX)

* 55nm Architecture
* Native Support for Dual-core Alternative Cards (Dual-Core G90)
* Over 1 Ghz Core Speed
* 64 Unified Shader Units
* GDDR4 XDR2 @ over 2Ghz
* Quad SLI Support
* May have a dedicated PPU on Board
* Predicted 3DMark06 Score for a Single Core G90 (based on a 4800+ X2): 14000 - 16000

Release Date: Expected Mid 2007

Vad jag har hört så har nVidia bara lagt ner 25% på DX10 och resten på DX9, och av den anledningen kommer G90 att komma tidigare än vanligt. Det är bara att vänta och se. Jag kommer iaf inte att köpa G80 eller R600, om vi ska tänka tillbaka så sög dom första DX9-korten, Geforce FX va totalt värdelös (möjligtvis att 5950 va något) och Radeon 9800 funkade hur bra som helst men för vissa (bla mig) så var det krascher hela tiden. Vi ska nog låta utvecklarna få känna på de första versionerna och själva köpa nästa version.

55 nm i mitten av 2007 låter inte troligt, möjligtvis mitten av 2008. Jag skulle hellre tro på 65nm först.

Unit01 Snarare att deras källor är lite tillförlitligare än man tidigare trott. Om de är idioter eller inte vet jag ej, jag känner ingen som jobbar för inquirer.net

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR

384-bit memory interface (256-bit+128-bit)
768MB memory size (512MB+256MB)
GeForce 8800GTX : 7 TCPs chip, 384-bit memory interface
GeForce 8800GTX : 6 TCPs chip, 320-bit memory interface

... och så låter det inte lika underligt längre?

Kan det inte vara så att de +256MB och +128-bit används till en fysikprocessor?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Dom gjorde ett misstag, hur mycket pengar man än satsar så är det omöjligt att totalt undanröja det mänskliga faktorn. MEN när man väl har gjort det misstaget är chansen mycket lägre att man gör exakt samma misstag.

I poker kallas detta att bluffa och brukar fungera utmärkt när man spelar med mindre kunniga personer.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
varför ska microsoft tvinga mig att köpa nya grafikort bara för att jag vill spela nästa generations spel?

Just för att du vill spela Nästa Generations spel
Viissst,ms hade ju kunnat skita i nya versioner av dx och på så sätt fördröjt en stor del av spelvärldens utveckling rent grafiskt, men då är det ju inte Nästa Generations spel, de som du ville spela

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Det är fler än jag som tror på en G90-release i sommar.

G90 specs (to be named 9800GTX)

* 55nm Architecture
* Native Support for Dual-core Alternative Cards (Dual-Core G90)
* Over 1 Ghz Core Speed
* 64 Unified Shader Units
* GDDR4 XDR2 @ over 2Ghz
* Quad SLI Support
* May have a dedicated PPU on Board
* Predicted 3DMark06 Score for a Single Core G90 (based on a 4800+ X2): 14000 - 16000

Release Date: Expected Mid 2007

Vad jag har hört så har nVidia bara lagt ner 25% på DX10 och resten på DX9, och av den anledningen kommer G90 att komma tidigare än vanligt. Det är bara att vänta och se. Jag kommer iaf inte att köpa G80 eller R600, om vi ska tänka tillbaka så sög dom första DX9-korten, Geforce FX va totalt värdelös (möjligtvis att 5950 va något) och Radeon 9800 funkade hur bra som helst men för vissa (bla mig) så var det krascher hela tiden. Vi ska nog låta utvecklarna få känna på de första versionerna och själva köpa nästa version.

endast??! D: men det var ju inte så bra resultat...hoppas på 20k iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltså att detta går åt fel håll. Vad ska jag till med dubbla antalet transistorer som skapar sjukt mycket värme och kräver superkylning? Jag valde ett 7900GT över ATIs kort just för att det drar mindre ström och kan kylas helt ljudlöst.

Nvidia bör som Intel inse att fler transistorer och högre klockfrekvens inte är lösningen; kolla bara på hur effektiv en Core Due är per clock jämfört med Pentium 4 / D! Nej, jag tror inte detta är något för mig (om inte Crysis kräver det vill säga, då köper jag på en gång ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Det är bara att vänta och se. Jag kommer iaf inte att köpa G80 eller R600, om vi ska tänka tillbaka så sög dom första DX9-korten, Geforce FX va totalt värdelös (möjligtvis att 5950 va något) och Radeon 9800 funkade hur bra som helst men för vissa (bla mig) så var det krascher hela tiden. Vi ska nog låta utvecklarna få känna på de första versionerna och själva köpa nästa version.

Ja, 9700pro klarade ju sig inte alls i nästan 2 år med bästa grafik på otroligt många spel. Synd det....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Kan det inte vara så att de +256MB och +128-bit används till en fysikprocessor?

Jag tänkte på det med, jag skulle tro att det kan vara så.
Och på 8800GT skulle det isåfall vara 64bit på fysikdelen då det bara har 320bits minnesbus, så har grafikkortet 256bit.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Dom gjorde ett misstag, hur mycket pengar man än satsar så är det omöjligt att totalt undanröja det mänskliga faktorn. MEN när man väl har gjort det misstaget är chansen mycket lägre att man gör exakt samma misstag. Jag menade aldrig att pga fx-serien så kommer nvidia aldrig mer göra misstag, bara att chansen är mindre att de gör samma misstag.

Det här gången kan Nvidia göra något helt annat misstag men samma risk delar man med ATI och alla andra företag så de riskerna får man acceptera trots allt.

Jag håller med om att dom knappast lär gör exakt samma sak men det finns väldigt mycket som kan gå fel och resultatet blir mer eller mindre det samma vad som än går fel: lägre prestanda.

mr_krut: det finns många saker däri som är totalt omöjliga, det låter helt klart som något en 13-årig fanboy kladdat ihop på matte lektionen. Först och främst finns det ingen i världen som kan tillverka ett så pass komplext chip som G90 (eller G80/R600) med 65nm förens en bra bit in på våren 2007, 55nm lär inte komma förens ett år efter 65nm. "GDDR4 XDR2" är vad som får mig att använda termen 13-årig fanboy, DDR = Double Data Rate, XDR = Octal (8x) Data Rate du kan altså inte ha både och i samma minne. Att dessutom förutspå klockfrekvenser som inte bestämms förens 1-2 månader före lansering och ännu värre 3Dmark poäng för ett grafikkort som ingen ens hört talas om är väldigt bra bevis för att det är fake. Sedan vore det ekonomiskt självmord att lansera en helt ny arkitettur bara ett halvår efter föregånde generation, det kostar flera miljarder att utveckla en arkitektur. Hade Nvidia haft G90 redo till sommaren hade G80-projektet lagts ner för 1-2år sedan.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Nu blir det sådär intressant igen på grafikkortsmarknaden tycker jag då både nvidia och ati släpper ny serie och som vanligt är ati "favoriter" tills dem första testen kommer och alla inser att dem som vanligt är lika snabba

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigDuke
Det tror jag med. Nu gäller det att vara först ut med ett DX10-kort av bl.a. prestigeskäl.

Japp.. sen kommer finputsningen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Och 9*** Serien var ju väldigt dålig

Nej, det känns lite överdrivet att säga att de första DX10 korten kommer vara skräp det finns risk visst men det får vi väl se

Hehe som sagt bättre och vänta.. köpte ett fx5200 som kostade skjortan .. o den va inte bra någonstans.. så byte mot ett gf 4mx som var lika bra.. p snabbare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
GeFocre 5-korten var inte de första med DX9
Dessutom var de första korten med DX8, Geforce 3, mycket bra kort

Det är lite väl enkelt att bara säga att eftersom GF5-serien inte var bra så kommer denna inte vara det

Tja Nja.. GF fx5xxx korten var först med dx9, du har nog mixat ihop med gf 4/3 serien.. Japp köpte en av de första ver. var riktigt nöjd med den .. även den kostade ca 4000:- då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Så du tror verkligen att detta kommer hända igen, att Nvidia inte har lärt sig denna dyra läxa?

Jo visst men menar att man ska vänta lite med de första korten.. eftersom de lär nog inte vara optimerade o säkerligen varma o drar mycket ström, bli snabbare mm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Kan det inte vara så att de +256MB och +128-bit används till en fysikprocessor?

Inte omöjligt. En ny sak med DX10 ska väl vara att man flyttar bort fysikberäkningar från CPUn till GPUn eftersom GPUn är bättre på detta?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
endast??! D: men det var ju inte så bra resultat...hoppas på 20k iaf.

Endast?? Är du sjuk i huvudet eller? Jag får 8440p med mina kort i SLI, rejält överklockade och med processorn i 2,8GHz! Dubbelt så hög prestanda som min SLI-rigg låter inte speciellt dåligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld