Behöver lite experthjälp - Allvarliga problem efter moderkort och CPU-byte.

Permalänk

Behöver lite experthjälp - Allvarliga problem efter moderkort och CPU-byte.

Jag brukar kunna fixa de flesta problem själv, men detta övergår mitt förstånd och jag har verkligen helt slut på idèer. Lite lång förklaring kanske, men ja tänkte det e bäst å få med så mycket info som möjligt.

Fick hem mitt nya uppgraderingspaket igår, som består av:

AMD Athlon 64 X2 4200+, Socket AM2, 2.2G
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321225

Kingston DDR2 1GB PC5400/667MHz CL5
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=350822

XFX GeForce 6800XT XXX, 256MB, PCI-E
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=341244

Asus M2N-E, nForce570 Ultra, AM2
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310999

Monterade in allt enligt konstens alla regler, utan några problem, och provade starta upp den.
Fick en blåskärm med såntdär STOP-felmeddelande halvvägs in till windows, men tänkte att det e ju helt nya grejor i burken som den försöker starta upp med nu. Jag har alltså den gamla hårddisken kvar från förra datorn.
Ok, så då provar man installera om windows då. Kommer precis in i setup-programmet då jag får en ny blåskärm. Kom inte ihåg exakt vad det stod men det var något om page_fault_in_non_resident_memory_area, eller nåt sånt.
Plockade därefter ut allt onödigt i datorn, så att jag bara hade grafikkort, hd och cdrom kvar för att utesluta eventuella störningar från onödiga komponenter. Provade olika hårddiskar, grafikkort, nätaggregat och ett antal olika IDE-kablar, men får ändå upp dessa blåskärmar hela tiden, på (enligt mej) totalt randomiserade ställen.
Ibland hinner man till och med nästan komma hela vägen in i windows innan det låser sej.

Ibland hittar den inte ens hårrdisken, med det menar jag, Ibland hittar BIOS:en den, men när man försöker ladda windows får man bara "DISKBOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER", och ibland hittar inte ens BIOS:en den.
Just vid dom tillfällena stannar den även upp extra länge på "Detecting IDE-drives..." i början.

Vill även tillägga att datorn har nåt konstigt högfrekvent väsande ljud för sej när CPU:n jobbar. Jag trodde det kom från hårddisken först eftersom ljudet i princip kommer vid exakt samma tillfällen som HD-aktivitetslampan blinkar, men efter att ha lyssnat lite nogrannare är jag ganska säker på att ljudet kommer från CPU:n eller nånstans där i närheten. Ljudet överröstar alltså fläktarna, och jag är ganska säker på att den inte är ett ljud som ska vara där, om man säger så.

Här är ett par av de olika felmeddelandena jag fick bara idag. Satt igårkväll också och fick många andra typer som inte hade med ACPI.SYS att göra, men det var först idag jag kom på tanken att skriva ner dom

-----------------------------------------------

Ungefär halva vägen in i laddningen av windows:

STOP: 0x00000024 (0x001902FE, 0xF7ABB22C, 0xF7ABAF28, 0x80569209)

-----------------------------------------------

Precis i början:

STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0xF74CD334, 0xF7AAFC3C, 0xF7AAF938)

ACPI.SYS - Adress F74CD334 base at F74B9000, Datestamp 41107d27

-----------------------------------------------

I början:

DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOP: 0x000000D1 (0x4F3CD8F4, 0x00000002, 0x00000000, 0xF74B9508)

ACPI.SYS - Adress F74B9508 base at F74B9000, datestamp 41107d27

-----------------------------------------------

När man försöker ladda felsäkert läge istället:

STOP: 0x0000007E (0xC0000005, 0x86285059, 0xF7CFAC60, 0xF7CFA95C)

-----------------------------------------------

Precis när den nästan laddat klart felsäkert läge:

STOP: C000021A [Allvarligt Systemfel]

Systemprocessen Windows Logon Process avslutades ovaäntat med statusen 0x00000402 (0x000000000x00000000)

Systemet har avslutats

-----------------------------------------------

Fick även ett par helt blanka blåskärmar, där det bara stog

"Teknisk information:"
Och sen var resten blankt, precis som att den inte visste vad den skulle skylla på denna gången

Verkade som att mycket hade å göra med det här ACPI, så jag tänkte prova inaktivera det ute i BIOS:en, men det går liksom inte. ACPI står på Enabled, och vad man än gör där på den sidan kan man inte markera det å välja Disable, trots att det står i användarmanualen för moderkortet att "Options are: Disable, Enable"
Efter flera timmars ändrande i inställningarna i BIOS:en verkar det som att den lugnar ner sej lite ifall man ställer minnet på DDR400, istället för DDR667. Det är den enda inställning jag hittat hitills som tar bort blåskärmarna och låter mej ladda windows, bortsett från att man fortfarande får "DISKBOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK..." ibland, och känns fortfarande väldigt ostabilt.
Som nu imorse när jag skulle starta den igen med DDR400-inställningen fick jag reboota några gånger innan den hittade disken och startade windows.
Det högfrekventa ljudet är fortfarande kvar också, men inte lika aggresivt som innan. Även nu när jag t.ex har internet explorer öppet och är inne på en sida, och just när jag rullar ner sidan så väser det inifrån datorn också, men slutar såfort jag kommer till botten av sidan. Det låter alltså bara när den laddar eller jobbar med något.
Men ja måste även tillägga att detta BIOS:et är helt nytt för mej, och jag har nästan bara vågat ändra på såna inställningar som jag känner till. Har t.ex. inte rört något som har med CPU:n och dess hastighet att göra, så den bör fortfarande vara på original-inställningen.
Och minnesinställningarna sen, det är ju huuur sjukt många inställningar som helst. Det enda jag vågade ändra där är

det där från DDR667 till DDR400. Kan även tillägga att den inställningen stog på Auto från första början, och då la den sej på DDR667 automatiskt när man startade, så det SKA ju gå å köra dom i DDR667 anser ju jag, eftersom det är ett sånt minne.
Och jag HAR alltså installerat om Win XP också nu, så det är en ny fräsh kopia i, men det stoppade inte blåskärmarna från att komma
Detta har jag alltså i datorn nu:

Moderkort:
Asus M2N-E, nForce570 Ultra, AM2

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4200+, Socket AM2, 2.2G
(med Zalman CNPS9500)

Grafikkort:
XFX GeForce 6800XT XXX, 256MB, PCI-E

Minne:
Kingston DDR2 1GB PC5400/667MHz CL5 (monterat på DIMM3 ifall det har någon betydelse)

Hårddisk:
Maxtor DiamondMax Plus10 300GB 16MB cache 7200rpm IDE

Nätaggregat:
HEC-W40PT (Total/Max Output 400W)

Kan även tillägga att jag har testat minnet med memtest86, med ett felfritt resultat.
Ifall nån har minsta idè vad jag kan göra eller är duktig på detta moderkortet så skulle jag va jättetacksam för lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Re: Behöver lite experthjälp - Allvarliga problem efter moderkort och CPU-byte.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av nissenissen
[B]Jag brukar kunna fixa de flesta problem själv, men detta övergår mitt förstånd och jag har verkligen helt slut på idèer. Lite lång förklaring kanske, men ja tänkte det e bäst å få med så mycket info som möjligt.

Fick hem mitt nya uppgraderingspaket igår, som består av:

AMD Athlon 64 X2 4200+, Socket AM2, 2.2G
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=321225

Kingston DDR2 1GB PC5400/667MHz CL5
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=350822

XFX GeForce 6800XT XXX, 256MB, PCI-E
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=341244

Asus M2N-E, nForce570 Ultra, AM2
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310999

Monterade in allt enligt konstens alla regler, utan några problem, och provade starta upp den.
Fick en blåskärm med såntdär STOP-felmeddelande halvvägs in till windows, men tänkte att det e ju helt nya grejor i burken som den försöker starta upp med nu. Jag har alltså den gamla hårddisken kvar från förra datorn.
Ok, så då provar man installera om windows då. Kommer precis in i setup-programmet då jag får en ny blåskärm. Kom inte ihåg exakt vad det stod men det var något om page_fault_in_non_resident_memory_area, eller nåt sånt.
Plockade därefter ut allt onödigt i datorn, så att jag bara hade grafikkort, hd och cdrom kvar för att utesluta eventuella störningar från onödiga komponenter. Provade olika hårddiskar, grafikkort, nätaggregat och ett antal olika IDE-kablar, men får ändå upp dessa blåskärmar hela tiden, på (enligt mej) totalt randomiserade ställen.
Ibland hinner man till och med nästan komma hela vägen in i windows innan det låser sej.

Ibland hittar den inte ens hårrdisken, med det menar jag, Ibland hittar BIOS:en den, men när man försöker ladda windows får man bara "DISKBOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER", och ibland hittar inte ens BIOS:en den.
Just vid dom tillfällena stannar den även upp extra länge på "Detecting IDE-drives..." i början.

Vill även tillägga att datorn har nåt konstigt högfrekvent väsande ljud för sej när CPU:n jobbar. Jag trodde det kom från hårddisken först eftersom ljudet i princip kommer vid exakt samma tillfällen som HD-aktivitetslampan blinkar, men efter att ha lyssnat lite nogrannare är jag ganska säker på att ljudet kommer från CPU:n eller nånstans där i närheten. Ljudet överröstar alltså fläktarna, och jag är ganska säker på att den inte är ett ljud som ska vara där, om man säger så.

Här är ett par av de olika felmeddelandena jag fick bara idag. Satt igårkväll också och fick många andra typer som inte hade med ACPI.SYS att göra, men det var först idag jag kom på tanken att skriva ner dom

-----------------------------------------------

Kolla så att alla sladdar sitter i ordentligt, kontrollera också hårdvaran sitter som den ska. Har du partitionerat din hårddisk?? Det räcker inte med bara formatering. Partitionera, formatera, installera windows och sedan moderkorts drivrutinerna + resterande drivrutiner. Kolla så att cpu kylaren sitter på cpu'n ordentligt. Om du har flera hårddiskar, kolla master/slave, dvs vilken som du ska ha som master/den du ska ha ditt os på. Gå in i bios och se till att "dectetering av hårddisk" står på "auto". Kolla också så att flatkabeln till hdd sitter rätt vänd. Tanka hem patchar till din X2 på www.amd.com. Har kanske glömt nåt men testa detta så längen..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Kör memtest och kolla om det är minnena/minnet det är fel på

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Re: Re: Behöver lite experthjälp - Allvarliga problem efter moderkort och CPU-byte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av helgonet

-----------------------------------------------

Kolla så att alla sladdar sitter i ordentligt, kontrollera också hårdvaran sitter som den ska. Har du partitionerat din hårddisk?? Det räcker inte med bara formatering. Partitionera, formatera, installera windows och sedan moderkorts drivrutinerna + resterande drivrutiner. Kolla så att cpu kylaren sitter på cpu'n ordentligt. Om du har flera hårddiskar, kolla master/slave, dvs vilken som du ska ha som master/den du ska ha ditt os på. Gå in i bios och se till att "dectetering av hårddisk" står på "auto". Kolla också så att flatkabeln till hdd sitter rätt vänd. Tanka hem patchar till din X2 på www.amd.com. Har kanske glömt nåt men testa detta så längen.. [/B]

Tack helgonet, men jag har redan provat allt du föreslog där
Har kommit fram till att jag antagligen har samma problem som alla andra M2N-e ägare, med att moderkortet helt enkelt inte kan hantera minnet som det ska ännu. Håller tummarna för ett uppdaterat bios inom en snar framtid.
Fungerar bra när man kör det i 533, men när man drar upp det i 667 (som det egentligen ska gå på), så händer alla möjliga konstiga saker, och memtest målar hela skärmen röd av felmeddelanden