Permalänk
Medlem

Debian PPC: Installera RAR

Är "nybörjare" på Linux och det har blivit dags att packa upp .r01 .r02 osv...
Men FileRoller verkar inte vilja käka dom filerna och efter lite sökning i forumet verkar det som om jag ska ladda hem någon RAR-modul som jag nu tankat och packat upp som resulterade i en mapp vid namn Rar på mitt skrivbord innehållande diverse filer. Så min fråga är hur jag installerar dessa filer och var? Lyckas inte hitta någon riktig installationsinstruktion i någon utav de medföljande text-dokumenten.

Kör Gnome för övrigt om det nu spelar någon roll.

Permalänk

Hmm, jag tror att det ska räcka att ersätta de vanliga rar och unrar filerna som finns i ditt system med de nyuppackade.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Hmm, jag tror att det ska räcka att ersätta de vanliga rar och unrar filerna som finns i ditt system med de nyuppackade.

Var ligger dom? Och jag antar att jag måste flytta genom terminalen eftersom jag måste vara root skulle jag tro, eller går det bli root i filhanteraren också?

Permalänk
Medlem

ja. "gksudo din filhanterare" (som nog är Nautilus om du kör gnome då)

annars går det fint i terminalen med, "sudo mv fil plats" ett bra tips om man inte orkar kopiera mm är att bara dra in mappen/filen dit du vill i terminalen så kommer sökvägen dit med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja. "gksudo din filhanterare" (som nog är Nautilus om du kör gnome då)

annars går det fint i terminalen med, "sudo mv fil plats" ett bra tips om man inte orkar kopiera mm är att bara dra in mappen/filen dit du vill i terminalen så kommer sökvägen dit med.

gksudo verkar fungera för jag fick inte upp något felmeddelande när jag skrev det. Jag vet dock fortfarande inte var jag ska lägga filerna som ligger i mappen rar som jag laddade ner. Filerna heter:
default.sfx
file_id.diz
licence.txt
Makefile
order.htm
rar
rarfiles.lst
rar_static
rar.txt
readme.txt
technote.txt
unrar
whatsnew.txt

*edit

Jag prövade att öppna Makefile som visade sig vara någon form av text-dokument eller skript eller nått. Jag kopierade filerna och det som den ville ha kopierade till deras mappar men det verkar inte hjälpa. Får fortfarande felmeddelande när jag öppnar en *.rar-fil :/.

Permalänk
Medlem

Du måste installera unrar, som root kör i en terminal:
apt-get install unrar rar
finns de inte kör
apt-cache search unrar
så får du ut exakt vad de heter.

Edit:Syftningsfel

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

iMacG3:/home/timmy# apt-get install unrar rar
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Paketet unrar är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet unrar har ingen installationskandidat

Permalänk
Medlem

http://packages.debian.org/unstable/utils/unrar-free

apt-get install unrar-free kanske fungerar för dig.

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte via apt-get men på länken där kunde jag tanka det och det var en *.deb-fil som verkar innehålla:
control.tar.gz
data.tar.gz
debian-binary

Vad ska jag hitta på med dom? Ursäkta alla min frågor men jag kan inte ett jota om sånt här ju :P.

Permalänk
Medlem

testa att installera deb-filen med:
dpkg -i namnpådebfilen.deb

Visa signatur