Permalänk

Webserver med XAMPP

Göra en webserver (XAMPP)

Har länge velat göra en server men har aldrig tagit tag i det. Tänkte göra det nu. Letade runt lite och upptäckte att jag hade 2 val, köra Linux eller XAMPP de 2 lätt bäst. Har bestämt mig för XAMPP. Satt och installerade det och pillade lite men kom inte alltför långt. Klarade inte göra något alls. Det jag dock har klarat av är att jag har fixat en domän som jag tänker använda mig av.

Det jag undrar är om någon som är duktig på det här och att förklara skulle kunna hjälpa mig.
Det jag vill göra är en hemsida som man kan ladda upp bilder på och skriva i gästbok. Sen vill jag även ha en ftp. När jag klarat av detta med hjälp så kommer det bli fler projekt i framtiden. Hemsidor kan jag göra men jag kan inte göra script. html kan jag alltså men inte php mysql osv.

Är någon sugen på att hjälpa mig?

Är det fel forumsdel så ber jag om ursäkt.

Mvh TheMuffinMan

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Xammp är inget operativsystem utan programvara till operativsystem. Jag skulle rekommendera att du kör xammp PÅ linux (t.ex. ubuntu eller min favorit slackware (om du har tid och viljan att lära dig)) och inget annat

taget från http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

The distribution for Linux systems (tested for SuSE, RedHat, Mandrake and Debian) contains: Apache, MySQL, PHP & PEAR, Perl, ProFTPD, phpMyAdmin, OpenSSL, GD, Freetype2, libjpeg, libpng, gdbm, zlib, expat, Sablotron, libxml, Ming, Webalizer, pdf class, ncurses, mod_perl, FreeTDS, gettext, mcrypt, mhash, eAccelerator, SQLite and IMAP C-Client.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Sorry skrev fel menade förstås att köra det på Windows. Jo skulle vilja lära mig köra på Linux men så mkt kommandon å sånt. Sen tycker jag att det är ganska dåligt med svenska förklaringar på allt. Är inte super bra på engelska. Får se hur jag gör. Hur som helst måste jag ha upp en linux dator vilket jag håller på med eftersom min router pallar inte med mitt internet så jag ska ha en linux burk som router istället. Då kanske man kan köra en server på den samtidigt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheMuffinMan
Sorry skrev fel menade förstås att köra det på Windows. Jo skulle vilja lära mig köra på Linux men så mkt kommandon å sånt. Sen tycker jag att det är ganska dåligt med svenska förklaringar på allt. Är inte super bra på engelska. Får se hur jag gör. Hur som helst måste jag ha upp en linux dator vilket jag håller på med eftersom min router pallar inte med mitt internet så jag ska ha en linux burk som router istället. Då kanske man kan köra en server på den samtidigt.

Ett vänligt tips om du vill bli bra på data och datorer: Bli superbra på engelska!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Om du vill bli bra på engelska läs engelska texter. Så om du läser guider kommer du lära dig linux och engelska.

Permalänk
Medlem

om du vill installera en lättskött server så rekommenderar jag EisFair

en skärmdump från min server

ett enkelt menysystem att jobba med...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
om du vill installera en lättskött server så rekommenderar jag EisFair

en skärmdump från min server

http://undcon.com/sweclockers/eisfair.jpg

ett enkelt menysystem att jobba med...

såg rätt trevligt ut. Måste testa..