Apple tangentbord - att vara eller inte vara?

Permalänk

Apple tangentbord - att vara eller inte vara?

Hej, gott folk. Har precis beställt min första Mac (yes! äntligen en riktig dator!) och har en fråga: Apple-tbordet: är det nåt att ha? Man kan ju köra med sitt vanliga pc-tbord, men det har ju inte samma knappar som Appla-tbordet. Så... bör man satsa på ett sånt istället? Provade ett som hastigast i stan här om dan... avskydde tryck-känslan. Dock var det tbordet sjukt slitet, så kan ju va därför.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Apples standardtangentbord. Det är sega svampiga knappar tycker jag.
Däremot icekey är ett nice tangentbord.

http://www.macally.com/spec/usb/input_device/icekey.html

Finns hos de flesta apple-åf-butikerna.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte om det alls första gången jag testade (använde ULTRA-X) Men nu införskaffa jag mig ett Apple Wireless Tangentbort. Är helt underbart när man vänjt sig, och det gör man.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

vad är det för mac du beställt då? macbook har en sorts tangentbord, macbook pro har ett annat och de stationära ytterligare ett annat.

personligen tycker jag alla har sina fördelat. jag gillar till skillnad från sidde alla deras tangentbord, även om de kräver lite invänjning

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vad är det för mac du beställt då? macbook har en sorts tangentbord, macbook pro har ett annat och de stationära ytterligare ett annat.

personligen tycker jag alla har sina fördelat. jag gillar till skillnad från sidde alla deras tangentbord, även om de kräver lite invänjning

En jättefin Mac Mini Core Duo 1,66ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag gillar inte Apples standardtangentbord. Det är sega svampiga knappar tycker jag.
Däremot icekey är ett nice tangentbord.

http://www.macally.com/spec/usb/inp...ice/icekey.html

Finns hos de flesta apple-åf-butikerna.

hehe MSRP 59$ är för dyrt. betalar inte ett öre över 250 spänn finns det några andra bra som är lite billigare?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Tngntborden på Mac:ar är ofta lite annorlunda i känslan men i längden så är dom helt okey tycker jag (speciellt jämfört med annat som skickas med datorer nu för tiden).
Man det är ju personligt tyckande så prova ett tag och bestämm själv.
Själv skriver jag inte fel alls så mycket på Mac-tngntbordet som på dells medskickade eller vanliga logitechgrunkor (å typ såntdär).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

apples äldre knappsatser är trivsamma i själva formen och de riktigt gamla har fantasisk känsla, men de nyare vita är helt gräsliga imo.
själv kör jag svenska/skrivning på ett apple pro keyboard från ~2000 och engelska/programmering på ett sun type6.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Jag tycker att Apples tangentbord är grymt skönt. Det är smutt motstånd i knapparna och inte rassligt. Smaksak, absolut.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, Apples tangentbord är jättesköna, tycker jag.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

ingen som vet om nåt annat tbord för mac som är mer pc-like, men inte kostar 59$?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Logitech UltraX Flat? Använde jag till min Mini iaf, skönaste tangentbordet någonsin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Logitech UltraX Flat? Använde jag till min Mini iaf, skönaste tangentbordet någonsin

Menade ett tbord som var direkt riktat mot Mac. Inte ett pc-tbord som funkar med Mac.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Jag har ett apple tangentbord och jag har älskat det ända sen jag satte fingrarna på det. Tryckkänslan är fantastisk fast mitt börjar bli ganska smutisgt nu vissa knappar gulnar =/ och det finns lite smuts som har ramlat ner i det

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
En jättefin Mac Mini Core Duo 1,66ghz

hehe MSRP 59$ är för dyrt. betalar inte ett öre över 250 spänn finns det några andra bra som är lite billigare?

Logitech Ultra Flat X är lugnt det bästa jag använt.

Edit: Direkt för Mac jaså... Ingen aning då

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

skulle själv vilja få tag på ett original Imac g3 tangentbod bara för att få en USB hubb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
skulle själv vilja få tag på ett original Imac g3 tangentbod bara för att få en USB hubb

men det har ju deras nuvarande tangentbord med

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
skulle själv vilja få tag på ett original Imac g3 tangentbod bara för att få en USB hubb

För övrigt så är iMac G4ornas tangentbord likadant fast vitt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vad är det för mac du beställt då? macbook har en sorts tangentbord, macbook pro har ett annat och de stationära ytterligare ett annat.

Lite offt, men vad är det som skiljer macbookens tangentbort från det hos macbook pro?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Macbook pro

Macbook:

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
men det har ju deras nuvarande tangentbord med

Det visste jag inte får se om jag får tag på något billigt

Permalänk
Medlem

i alla fall hade mitt till min mini det, o även det till min fars intel imac. sitetr två portar precis där sladden till tangentbordet kommer in. en kanske man använder till musen, men en är i alla fall ledig. var väll lika på de äldre tangentborden? ända dåliga är att man inte kan köra usb minnen genom dessa portar, då de kräver mer ström, i alla fall kunde inte jag köra mitt usb minne

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ända dåliga är att man inte kan köra usb minnen genom dessa portar, då de kräver mer ström, i alla fall kunde inte jag köra mitt usb minne

Vissa minnen fungerar, som till exempel mitt SanDisk Cruzer Micro 512 MB, men min kompis har två olika minnen, varav det ena inte fungerar. Tror de är lite äldre dock.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.