Permalänk
Medlem

Nybörjare i Linux

Om man aldrig använt linux innan och vill lära sig hur det funkar..Vilket ska man börja med? Några tips?

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

suse, ubuntu, mandriva... det finns många användarvänliga linuxdistar...
kan varm rekommendera suse

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

om man vill lära sig hur linux fungerar är det bäst att man börja med slackware eller liknande
men de får man vara beredd på att faktiskt ägna tiden åt att lära sig
http://www.slackware.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Några tips?

Sökfunktionen i forumet ger dig många svar

Visa signatur
Permalänk

Läs boken "Att använda GNU/Linux" av Linus Waleij. Finns gratis som pdf. Googla!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

finns väl egentligen två läger varav båda redan finns representerade här, nämligen dom som tipsar om mer användarvänliga distar som ubuntu där saker har en tendens att funka utan problem, och dem som anser att man ska plocka upp de mer svåradministrerade modellerna så som Slackware för att på det sättet lära sig mer. Vilket alternativ som faktiskt är bäst går nog inte att ge ett "korrekt" svar på, det beror på dig själv.

Men om jag ska slänga in min åsikt så tipsar jag varmt om Ubuntu (som jag använder på laptop) samt Debian (som snurrar på servern). Användningsområdet säger väl lite om vad jag tycker om de båda. Ubuntu är dessutom baserat på Debian, så kan man det ena så ska du nog inte ha så stora problem i det andra. Anledningen till att jag kör dessa beror till stor del på den pakethanterare som används ("apt" i detta fallet) som fungerar mycket bra. (En pakethanterare är ett system som lite förenklat används för att installera/ta bort program)

Aja, slut på reklamen, du lär få lika många tips som det finns användare

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk

Re: Nybörjare i Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vojnik
Om man aldrig använt linux innan och vill lära sig hur det funkar..Vilket ska man börja med? Några tips?

FreeBSD's handbook: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ind...
Unix & FreeBSD för nybörjare: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/new-users...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

... Och för att undvika att förvirra honom så kan man ju notera att *BSD inte är Linux, dock tillhör det UNIX-familjen

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk

om du vill ha något att bita i, du vill verkligen lära dig alla kommandon och allt på djupet är slackware eller kanske gentoo ett sjukt bra val, dem är ganska svåra och man måste verkligen "smutsa ner händera" för att få igång den.

Om du vill lära dig linux med en lite mindre brant inlärningskurva (läs: inte 90° som i gentoo ) så funkar ubuntu bra, fin stor community som kan hjälpa dig om du kör fast, bra paket och sen en fin installation som spöar windows i enkelhet

Lycka till!
några länkar
www.ubuntu.com - Deras hemsida
Naturligtvis, sorry för fel länken!
www.ubuntuguide.org - Bra guide för att installera extra saker
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=138405 - En länk till ett program som kallas automatix, det är ett program som installerar massa nödvändiga grejjor som inte kommer med ubuntu som deufalt pga av olika patent osv. Som tex codecs.

Ett tips när du ska välja iso, ta inte amd64 även om du har en sådan, för att programutubudet kan vara lite jävligt ibland, tex som med flash och sånt. Ta ist i386. Lycka till, igen!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Jag kan ju komplettera Filleokus lista med www.ubuntu-se.org

Filleokus, www.ubuntu.com är nog bättre.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!