Permalänk
Medlem

Färgsprutor

Hej

Nu är jag på väg att införskaffa i en enkel färgspruta, som ska användas till lackering av chassin. Har tittat runt lite och har en fundering:

Ska färgbehållaren sitta på över eller undersidan?

Finns det nack respektive fördelar med placeringen av dom?

Tack för svar

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Färgsprutor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antooon
Hej

Nu är jag på väg att införskaffa i en enkel färgspruta, som ska användas till lackering av chassin. Har tittat runt lite och har en fundering:

Ska färgbehållaren sitta på över eller undersidan?

Finns det nack respektive fördelar med placeringen av dom?

Tack för svar

Utan att ha sysslat med sprutlackering tror jag att undersidan är bäst. Sitter tanken på ovansidan borde precisionen bli lidande. Tänk dig hur det känns att hålla en vattenpistol med tanken på ovansidan, blir lite gängligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

men om du bara ska måla ett chassi så tycker jag att du införskaffar en air brusch i stället..Med lite träning så kan nästan vem som helst bli bra på de...och på en större spruta brukar behållaren sitta ovan på för de går ju inga mängder i behållaren... finns elsprutor också men då sitter den på undersidan av någon anledning...

Visa signatur

E man inte dalmas så får man försöka ta sig upp i samhället på något annat sätt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Färgsprutor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Utan att ha sysslat med sprutlackering tror jag att undersidan är bäst. Sitter tanken på ovansidan borde precisionen bli lidande. Tänk dig hur det känns att hålla en vattenpistol med tanken på ovansidan, blir lite gängligt.

Det är fel, finns en anledning till att alla proffslackare har koppen på ovansidan..

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Re: Färgsprutor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Det är fel, finns en anledning till att alla proffslackare har koppen på ovansidan..

Och den anledningen är? Hög tyngdpunkt ger minskad precision, se på vapen exempelvis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att få ett jämt flöde med tanken på ovansidan. Färgen rinner neråt av sin egen tyngd.

Permalänk

jag har över 5 års erfarenhet i lackerings branchen å jag kan ju rekomendera en spruta med överliggande kopp. ger bättre resultat.
satsa på en med runt 1,2 till 1,4mm munstycke, det lämpar sig bäst till det du ska ha den till. tror det finns billiga på jula

Visa signatur

utför custom lackeringar å graffix

Permalänk
Medlem

tack för alla bra svar!

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem

överliggande kopp helt klart!
(precisionen blir bara lidande om du är svagare än ett paket smör..)
Du har ju aldrig så mycket färg i koppen att den blir tung.
+ att du kan rengöra den lättare, behöver inte använda lika mycket färg och slipper ha en kopp som skrapar i vid "vinkel"målning...

Visa signatur