Permalänk
Medlem

filesystem read only

Har fått problem med min slackware installation, när jag bootar upp så får jag meddelande att filsystemet innhehåller fel, och att systemet är read only.

så jag kör fsck på disken. men efter checken så har jag ändå fel på filsystemet.
finns det nått annat sätt och fixa detta problem?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem? Slackware har tre stycken att välja bland vid installationen...

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Vilket filsystem? Slackware har tre stycken att välja bland vid installationen...

ext2.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Hur ser din partitionstabell ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Hur ser din partitionstabell ut?

Ser ok vad jag kan se.

disk /dev/hdc2: 19,8 gb

255 huvuden 63 sektorer /spår 2408 cylindrar

enheter = cylindrar av 16065 x512 = 82255280 byte

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem helt plötsligt igår, blev jätteskraj, startade om och körde en fsck så löste det sig, vet dock inte vad det beror på. Kör Ubuntu Dapper med ext3.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

jo jag körde ju också fsck men det hjälpte inte

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Jag fick så att / monterade om till read-only mitt i en tung kompilering. Startade om, det fanns fel på disken, körde fsck och den rättade till felen. Sen hände det igen, och igen, och igen.
Då insåg jag att disken var på väg att dö, så jag tog backup på allting jag värdesatte och kopplade ur disken.

Nu säger jag ju inte att era diskar är på väg att dö, men det finns en risk för att det kan vara på det viset. Händer det fler gånger så ska ni verkligen vara aktsamma tror jag. Jag är bara glad att min hårddisk "sa till" innan den dog helt