Permalänk

chockhöjda minnespriser!

Hej,

jag startar tråden helt enkelt för att försöka luska ut vad som har hänt med ram-priserna den senaste veckan, jag tror att det är många som har märkt att priserna stigit MARKANT. Som exempel kan jag referera till min senaste order (ca 2 veckor sedan) då jag köpte mitt kingston kvr533d2n4/1g ca 800kr, priset på exakt samma minne ligger i dagsläget uppemot 1200-1300 kronor... som sagt så verkar rejäla prishöjningar ha drabbat marknaden, frågan som jag nu ställer är, varför?

Permalänk
Medlem

ökad efterfrågan kanske

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

att på en vecka öka priserna med nära 50% pga ökad efterfrågan låter ju ganska osannolikt, kanske i samband med en oerhörd brist på ram-minnen, men isåfall är ju följdfrågan, varför har vi brist på ram-minnen??

Permalänk

Alla barnen vill ha conroe..........

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

eh, ok? men, asså, har det blivit nåt produktionsstopp nere hos kineserna eller vad händer?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

mina 2 gig pc6400CL4 kostade 2900 när jag köpte de sen sänkte de veckan efter till 2100 spänn typ.. och nu erom uppe i 3800!!!

rena berg o dalbanan ju

Edit::

Man kan väl säga att det jag torskade på att bygga en AM2 dator innan prissänkningen fick jag igen på o köpa minnena tidigare!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

bra i ditt fall, någorlunda bra i mitt fall... men ärligt, det är ju helt sanslöst vad priserna stigit... det gör det helt plötsligt inte så lätt att updatera ramen som jag först trodde när jag beställde mitt system... men men, får väl hoppas på att de sänker priserna till vettiga nivåer snart igen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomedsabre
bra i ditt fall, någorlunda bra i mitt fall... men ärligt, det är ju helt sanslöst vad priserna stigit... det gör det helt plötsligt inte så lätt att updatera ramen som jag först trodde när jag beställde mitt system... men men, får väl hoppas på att de sänker priserna till vettiga nivåer snart igen

Om du skulle läst denna tråd som handlar om samma sak:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Så skulle du vetat att priserna inte kommer sänkas till 2008, iaf inte på de bättre minnena. Budget minnena kommer nog att bli billigare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Om du skulle läst denna tråd som handlar om samma sak:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Så skulle du vetat att priserna inte kommer sänkas till 2008, iaf inte på de bättre minnena. Budget minnena kommer nog att bli billigare.

med tanke på hur snabbt marknaden svänger fram o tebax så tycker jag det är vågat att förutspå ngt ända till 2008

Hur många visste att prisen skulle stiga såhär mkt för 2 månader sen?? om alla hade vetat hade ju alla köpt minnen då... och hur kan någon veta redan nu att priserna inte sänks förens 2008?

Tänk om DDR3 plötsligt hoppar ut inom ett år (inte helt omöjligt) och behövs verkligen kvalitetsminnen för Core 2 Duo eftersom de knappt e beroende av latency!

Personligen ser jag bara ett sommarlov som e slut, lansering av Am2 och Core2duo vilket medfört att många köpt ett nytt system denna period. Jag är ganska säker på att statistiken för antalet datorköp under denna period jämfört med vanligt är avsevärt högre!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

det ligger nåt i det du säger med sommarlov och produktlanseringar.... jag har själv passat på att köpa mig ett system nu när jag har pengar samt priserna är relativt låga om man tänker på prestandan man får... det är ju ganska optimalt... men som sagt, om man ser overall så känns det ju inte som att efterfrågan här i sverige blivit så stor att man höjer priserna med över 50%... känns lite väl extremt kanske... men men,:P

Permalänk
Medlem

Kommer ni inte ihåg att minnena har gått ner som fan i pris de senaste året(2 åren?) innan de tidigare låg riktigt högt då med. Minnestillverkarna tjänade inte så mycket på minnena under den perioden. Men som sagt av nån annan så svänger det en hel del i minnesbranchen. Även om det kan dröjja länge innan varje svängning av kurvan:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

usch, jag gillar inte när saker är dyrare än vad de "behöver" vara;)

Permalänk

Jag la ut 3000kr på mina ram minnen till mitt 939 system. Vill man ha motsvarande minnen till DDR2 får man hosta upp 4000kr...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

När AMD droppade priserna på sina X2or så såldes det datorer som aldrig förr (iallafall vad jag har kunnat se), och inte gjorde det saken bättre att conroe också släpptes. Men man tycker ju att även andra delar borde stiga i pris av detta, men det är mina teorier iallafall.

Permalänk

Hade tänkt att köpa mig en AM2 Barebone till nu men det känns rätt fel då minnena på 2gig kostar mer en vad allt det andra skulle gör tillsammans... suck!!!

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina 2GB DDR Twinmosminnen kostade dom 1600:- och nu ligger dom på 2400. Så man kan känna sig ganska nöjd över det köpet iaf. Det är ju inte ens high end minnen. Men det måste ju ha med tillgång och efterfrågan att göra (om det inte är nån kartellbildning på gång).

Permalänk
Medlem

Betalade 1900 för mina Corsair 2x1Gb XMS C2 på komplett innan höjningen. De har ökat lite i pris sen dess.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Fan va synd att jag inte köpte minnen innan prishöjningen, Får väl betala en slant extra

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

mm och jag är sittande med 386mb minne där fick man för att köpa dator paketet först och minnena efter vad som skulle blivit 2 x 1gb får bli 1 x 1gb eller 2 x 512mb

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx