Temp och lite annat angående X2 4600+

Permalänk
Medlem

Temp och lite annat angående X2 4600+

Har nyss uppgraderat här.
Ser att när jag tex spelar F.E.A.R så åker CPU-tempen upp runt 53C, och tabbar jag ut till windows och kikar CPU-loads kurvorna som var när jag spelade så är ena coren 100% och andra 0%.
Varför är det så? Och betyder det att andra coren skulle kunna gå upp till 100% också om ett spel/program är kodat för det, och i så fall tempen högt över 53C???

Maxtemp är ju 65, så 53 kan ju va ok för nåt riktigt krävande, men mycket högre vill man ju inte att den ska gå...

Har en Zalman AlCu 7000B (heter den väl), eftersom jag inte ville ha en alltför stor kylare pga att jag gillar passiva grafikkort med stora flänsar...
Zalmanen är helt ok, riktigt tyst runt 800RPM och idlear runt 36C med CnQ.

Tacksam för lite info

Tankade förresten ett CPU-burnin program men det verkade bara lasta 50% så det kanske inte klarade dual core, även fast det verkade rätt nytt och bra. Hamnade då runt 47C, och FEAR ökade ju till runt 53C varmt så....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Har nyss uppgraderat här.
Ser att när jag tex spelar F.E.A.R så åker CPU-tempen upp runt 53C, och tabbar jag ut till windows och kikar CPU-loads kurvorna som var när jag spelade så är ena coren 100% och andra 0%.
Varför är det så? Och betyder det att andra coren skulle kunna gå upp till 100% också om ett spel/program är kodat för det, och i så fall tempen högt över 53C???

Maxtemp är ju 65, så 53 kan ju va ok för nåt riktigt krävande, men mycket högre vill man ju inte att den ska gå...

Har en Zalman AlCu 7000B (heter den väl), eftersom jag inte ville ha en alltför stor kylare pga att jag gillar passiva grafikkort med stora flänsar...
Zalmanen är helt ok, riktigt tyst runt 800RPM och idlear runt 36C med CnQ.

Tacksam för lite info

Tankade förresten ett CPU-burnin program men det verkade bara lasta 50% så det kanske inte klarade dual core, även fast det verkade rätt nytt och bra. Hamnade då runt 47C, och FEAR ökade ju till runt 53C varmt så....

Tanka ner Prime95 och starta en session/kärna så ser du verklig loadtemp.
53 grader låter dock lite varmt i mina öron, har du bra ventilation i chassiet?

Jag kör en 4200 i 2.5Ghz (OC) och kommer aldrig över 50 med full load enl ovan.
(Systemet i sign.)

Mvh

Permalänk
Medlem

Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Tanka ner Prime95 och starta en session/kärna så ser du verklig loadtemp.
53 grader låter dock lite varmt i mina öron, har du bra ventilation i chassiet?

Jag kör en 4200 i 2.5Ghz (OC) och kommer aldrig över 50 med full load enl ovan.
(Systemet i sign.)

Mvh

Menar du att när jag kör FEAR och får 100% på ena kärnan så är det egentligen bara 50%, för att andra kärnan skulle egentligen också kunna komma upp i 100% SAMTIDIGT???
I så fall är något allvarligt fel men min CPU/Kylare

Jag har rätt bra kylning, 4 chassifläktar, och som sagt en Zalman 7700 istället för original. Monterad rätt med tunnt lager pasta osv.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

nja, det verkar i mina öron som att du kör hela operativsystem, samt subrutiner och bakgrundsprogram i samma kärna som spelet? isf är det kanse inte konstigt att den blir varm, men testa med att tilldela spelet den andra kärnan, då borde ju båda kärnorna köras? (ena med operativsystem och dyl, och spelet på den andra)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Menar du att när jag kör FEAR och får 100% på ena kärnan så är det egentligen bara 50%, för att andra kärnan skulle egentligen också kunna komma upp i 100% SAMTIDIGT???
I så fall är något allvarligt fel men min CPU/Kylare

Jag har rätt bra kylning, 4 chassifläktar, och som sagt en Zalman 7700 istället för original. Monterad rätt med tunnt lager pasta osv.

Ja, precis så. Exenpelvis - en session Prime95 = 50% load (en kärna),
2 sessioner = 100% load (båda kärnorna).

Vad är det för original vcore på en 4600+? Jag kör min 4200:a i 1.47vcore.
Något skumt med kylningen verkar det ju vara iaf...

Mvh

Permalänk
Medlem

Försökte starta två instanser av Prime men det gick inte, så jag vet inte hur jag ska kunna köra det på bägge "corsen" samtidigt.
Heller inte hur jag väljer vilken core ett spel respektive OS ska använda.....trodde inte man behövde hålla på och strula med sånt. Nästan så man börjar önska man köpte en single core CPU istället....

EDIT: Men Getskägg, menar du att 100% på en kärna är 100%, det är så mycket full load man kan få, typ samma sak som att ha 50% på varje vad gäller temperaturutveckling?

Vad betyder det här tex? Är det bara 56% load....den andra kärnan kan också gå upp i topp och ge mig 100%, nästan lika mycket effekt till???
I så fall lite skumt att alla testprogram jag testat, inklusive spel, bara kör ena kärnan, förutom ett som körde lika på bägge men bara kom upp i totalt 50%. Totalförvirrande

EDIT2: Kanske inte så skumt om det blir över 50C. Tidigare med min 3000+ låg systemet på runt 130W som mest, medans nu när jag mätte är det 170W. Inte samma spel iofs men ändå. Kan alltså vara uppåt 40W extra hos CPU....det borde ju bli varmare.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Ja, precis så. Exenpelvis - en session Prime95 = 50% load (en kärna),
2 sessioner = 100% load (båda kärnorna).

Vad är det för original vcore på en 4600+? Jag kör min 4200:a i 1.47vcore.
Något skumt med kylningen verkar det ju vara iaf...

Mvh

Orginal Vcore är ju 1.35 så det är ju inte konstigt att din utvecklar mer värme än normalt

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Orginal Vcore är ju 1.35 så det är ju inte konstigt att din utvecklar mer värme än normalt

Njae, nu är det ju jag som har problem här och inte getskägg.
Min Vcore verkade ligga i 1.3 nånting.

Fattar inte hur man ska hålla på och tilldela olika resurser till olika cores. Starta spel och styr in det på rätt core för att få bättre prestanda och kylning etc etc.....verkar sjukt ju. Har aldrig hört talas om nåt sånt.

Vet inte om det var totalt 100% jag hade när jag körde FEAR och systemet toppade 170W (mot tidigare 130W med min 3000+), eller om det som antytts här inne bara var 50% för att den andra coren som var tom skulle också kunna gå upp i full load och ge dubbla effekten. Jag är helt lost här känns det som

Som tur är är vanliga icke dual-core rätt billiga ifall jag skulle vilja "nedgradera" mig och sälja denna...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Njae, nu är det ju jag som har problem här och inte getskägg.
Min Vcore verkade ligga i 1.3 nånting.

Fattar inte hur man ska hålla på och tilldela olika resurser till olika cores. Starta spel och styr in det på rätt core för att få bättre prestanda och kylning etc etc.....verkar sjukt ju. Har aldrig hört talas om nåt sånt.

Vet inte om det var totalt 100% jag hade när jag körde FEAR och systemet toppade 170W (mot tidigare 130W med min 3000+), eller om det som antytts här inne bara var 50% för att den andra coren som var tom skulle också kunna gå upp i full load och ge dubbla effekten. Jag är helt lost här känns det som

Som tur är är vanliga icke dual-core rätt billiga ifall jag skulle vilja "nedgradera" mig och sälja denna...

Har du kollat om fläkten sitter på riktigt? testa annan kylpasta, testa orginal kylaren och se om den kyler bättre, testa det och återkom senare, kommer in efter 22 igen och kollar. Orginal kylaren för X2 är bättre än dem för Single core processorerna bara så du vet...Vi hörs sen!

EDIT: Du högerklickar på en process i aktivets hanteraren och sen processordelning så kan du dela upp processer på dem två cpu:er som finns

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Temp och lite annat angående X2 4600+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Har du kollat om fläkten sitter på riktigt? testa annan kylpasta, testa orginal kylaren och se om den kyler bättre, testa det och återkom senare, kommer in efter 22 igen och kollar. Orginal kylaren för X2 är bättre än dem för Single core processorerna bara så du vet...Vi hörs sen!

Njae, jag vet inte om jag vill gräva ur allting igen det första jag gör. JAG tycker ju att 54C när man kör ett jäkligt krävande spel borde vara hyfsat ok, med tanke på att denna drar så många watt jämfört med min gamla vanliga 3000+.

MEN, om bilden jag postade ovan inte innebär 100% load utan bara 50% fjuttig load, då kommer ju burken brinna upp om det nu finns någon applikation som kan loada bägga kärnorna till 100%.
Därför jag undrar i första hand hur dual core funkar.
Varför kör FEAR bara fullt på ena coren?
Varför kör Prime95 bara fullt på ena coren?
Varför kör det andra CPU-burnin programmet jag hittade halv load på bägge?
Hur, om det nu är möjligt, bestämmer man själv vad som ska köras i vilken core, så som många skrivit redan...typ "starta en Prime i ena coren och en till i den andra", eller "starta FEAR i den lediga coren och låt OS köra bakgrunden i den andra" osv.

Tack

EDIT: Kan ju lägga till att om jag kör mina tysta "lågpresterande" Everflowfläktar i chassit på 12V istället för 5-6V så får jag ungefär 48C när jag kör FEAR en stund istället för uppåt 54-55C.
Mer rimligt då kanske med tempen?

Har märkt också att precis när man öppnar aktivitetshanteraren så står det faktiskt 100% load en kort kort stund, och bägge "corsen" är på max. Men det verkar aldrig hända i verkligheten. Vore ju sjukt om man kör högpresterande spel och bara halva prestandan används tex.....vetefan hur detta funkar som sagt.

EDIT2: Tack. Men det står ju både CPU 0 och 1 på alla processer.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Försökte starta två instanser av Prime men det gick inte, så jag vet inte hur jag ska kunna köra det på bägge "corsen" samtidigt.
Heller inte hur jag väljer vilken core ett spel respektive OS ska använda.....trodde inte man behövde hålla på och strula med sånt. Nästan så man börjar önska man köpte en single core CPU istället....

EDIT: Men Getskägg, menar du att 100% på en kärna är 100%, det är så mycket full load man kan få, typ samma sak som att ha 50% på varje vad gäller temperaturutveckling?

Vad betyder det här tex? Är det bara 56% load....den andra kärnan kan också gå upp i topp och ge mig 100%, nästan lika mycket effekt till???
I så fall lite skumt att alla testprogram jag testat, inklusive spel, bara kör ena kärnan, förutom ett som körde lika på bägge men bara kom upp i totalt 50%. Totalförvirrande
http://seb74.no-ip.com/load.jpg

EDIT2: Kanske inte så skumt om det blir över 50C. Tidigare med min 3000+ låg systemet på runt 130W som mest, medans nu när jag mätte är det 170W. Inte samma spel iofs men ändå. Kan alltså vara uppåt 40W extra hos CPU....det borde ju bli varmare.

Din bild här har typ 56% load ja...

För att få Prime att gå på specifik kärna ändrar du under advanced/affinity,
kryssar ur rutan och väljer "0" för den ena instansen & "1" för den andra.

Kolla här:

Här har jag startat den ena instansen, load har gått upp till max för kärna "0".
Och här:

100% load...

Skulle vilja att du testade och ser vad du får för temps med t.ex. speedfan eller ASUSProbe.

Du behöver inte hålla på & bestämma vilka kärnor spel eller OS & så ska gå på.
Eventuellt ifall du renderar 3D eller kodar om film eller så, så kan du lägga det
på kärna "1", så går allt det andra lättare s.a.s., dock inget jag har testat själv.
Det finns inte många spel idag som går på fler kärnor än en iaf.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Din bild här har typ 56% load ja...

För att få Prime att gå på specifik kärna ändrar du under advanced/affinity,
kryssar ur rutan och väljer "0" för den ena instansen & "1" för den andra.

Kolla här:
http://img45.imageshack.us/img45/1130/shot0014py2.th.jpg
Här har jag startat den ena instansen, load har gått upp till max för kärna "0".
Och här:
http://img45.imageshack.us/img45/7497/shot0016hf1.th.jpg
100% load...

Skulle vilja att du testade och ser vad du får för temps med t.ex. speedfan eller ASUSProbe.

Du behöver inte hålla på & bestämma vilka kärnor spel eller OS & så ska gå på.
Eventuellt ifall du renderar 3D eller kodar om film eller så, så kan du lägga det
på kärna "1", så går allt det andra lättare s.a.s., dock inget jag har testat själv.
Det finns inte många spel idag som går på fler kärnor än en iaf.

Mvh

Tack så mycket. Men när jag startat första testet och valt CPU 0, och precis som du får 50% load på den, hur startar jag test nr 2???
Går inte att öppna ett till Prime iallafall, och Torture Test är grått och inaktivt eftersom det redan körs.

Vetefan om jag vill förresten, ligger på 52C när jag alltså bara har 50% load (100% på en core)
Kanske inte blir så mycket mer när man drar igång andra vi får väl se om jag kommer på hur man startar bägge och kör testet "dubbelt".

EDIT: Men jag fattar inte hur folk kan vilja ha Dual Core om det funkar såhär. Jag menar, man drar igång ett värstingkrävande spel och så får man bara 50% av sin CPU-kraft för spelet kan bara använda ena coren och kör den 100% blir det ändå bara totalt 50% CPU-load.
Betyder det att om jag spelar spel med 100% load på ena halvan så är min 4600+ som en 2300+ (om det nu funnits en sån)?
Eller är det som att ha dubbla 4600+, vilket ju vore något helt enormt så det kan ju inte stämma heller.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Eftersom inte särskilt många applikationer stödjer dual core än så länge anges dual core processorer som xghz om den har 2 kärnor som båda två går i x ghz. En X2 4600+ är 2 kärnor som båda går i 2.4ghz.
Eftersom 2 gånger 2400mhz är 4800mhz så antar jag att AMD menar att varje processorkärna är en 4600+ och inte att processorn motsvarar en 4600+ tillsammans.

Så när du pressar den ena kärnan till 100% i F.E.A.R använder du en 2.4ghz/4600+ processor och inget annat. Om ett spel skulle stödja dualcore processorer så skulle din 2.4ghz/4600+ X2 alltså i teorin kunna prestera nästan) dubbelt så bra som en single core 2.4ghz/4600+.
Jag är lite skeptisk till AMDs xxxx+ benämningar så jag skrev ut den faktiska hastigheten på processorn också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Eftersom inte särskilt många applikationer stödjer dual core än så länge anges dual core processorer som xghz om den har 2 kärnor som båda två går i x ghz. En X2 4600+ är 2 kärnor som båda går i 2.4ghz.
Eftersom 2 gånger 2400mhz är 4800mhz så antar jag att AMD menar att varje processorkärna är en 4600+ och inte att processorn motsvarar en 4600+ tillsammans.

Så när du pressar den ena kärnan till 100% i F.E.A.R använder du en 2.4ghz/4600+ processor och inget annat. Om ett spel skulle stödja dualcore processorer så skulle din 2.4ghz/4600+ X2 alltså i teorin kunna prestera nästan) dubbelt så bra som en single core 2.4ghz/4600+.
Jag är lite skeptisk till AMDs xxxx+ benämningar så jag skrev ut den faktiska hastigheten på processorn också

Men det kan ju inte stämma?
Utvecklingen brukar ju gå rätt så långsamt, men här har vi då alltså helt plötsligt, utan nämnvärt ökat pris eller nämnvärt ökad värmeutveckling, tagit ett 100% prestandakliv sådär utan vidare?
Först har man en vanlig 4200+, sen rätt vad det är för aningen mer pengar och aningen mer watt har man dubbla 4200+ i samma CPU.
Det låter ju för sjukt för att va sant, men läckert som fan om det stämmer.

Synd bara att jag inte kan testa Prime'a bägge kärnorna fullt ut. Funkar inte som jag skrivit ovan.
Skumt också att de testprogram som lastar bägge kärnorna samtidigt bara gör det till 50%...att inget program kan testa dubbelt direkt, utan att styra om till kärna 0 och 1 manuellt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tack så mycket. Men när jag startat första testet och valt CPU 0, och precis som du får 50% load på den, hur startar jag test nr 2???
Går inte att öppna ett till Prime iallafall, och Torture Test är grått och inaktivt eftersom det redan körs.

Vetefan om jag vill förresten, ligger på 52C när jag alltså bara har 50% load (100% på en core)
Kanske inte blir så mycket mer när man drar igång andra vi får väl se om jag kommer på hur man startar bägge och kör testet "dubbelt".

EDIT: Men jag fattar inte hur folk kan vilja ha Dual Core om det funkar såhär. Jag menar, man drar igång ett värstingkrävande spel och så får man bara 50% av sin CPU-kraft för spelet kan bara använda ena coren och kör den 100% blir det ändå bara totalt 50% CPU-load.
Betyder det att om jag spelar spel med 100% load på ena halvan så är min 4600+ som en 2300+ (om det nu funnits en sån)?
Eller är det som att ha dubbla 4600+, vilket ju vore något helt enormt så det kan ju inte stämma heller.

Hmm, jag testade nu och för mig är det så här:
Jag har mitt Prime95 nerpackat i ett RAR-arkiv i min "Apps-mapp".
Då kan man (iaf jag) starta 2 instanser genom att öppna .exe-filen (i RAR-fönstret) en gång till.
Testade nu med mappen uppackad, det gick inte, det är kanske så du har det?
Får du det & funka ifall du packar ner programmet & kör via WinRar, kanske?

Vill & vill...
Tänkte bara att eftersom 52 grader låter mycket i jämförelse..
Jag kör ju alltså i 2.5GHz@1.47vcore och fulloadar@49 grader,
din borde ju gå mycket svalare tycker man.
Har för mig att mina temps låg typ 32idle/42load innan jag klockade.

Ang. dualcore vs singeldito är det ju som det är med just spel,
men i alla övriga windowsapplikationer jobbar ju burken snabbare?
Multitasking is the way to go, nuförtiden ju.

Mvh

Permalänk
Medlem

Lösning:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=16446

Jag kör bägge corearna i 100% nu...tickar uppåt, just nu verkar det börja stanna av vid 60C.
Har läst om andra som ligger runt 60 eller lite över också så det är nog inte EXTREMT ovanligt. Har ju inte kört med Arctic Silver eller nåt sånt lyx heller, bara en "liten klen" AlCu 7700.

Ska nog dra igång chassifläktarna lite mer nu....61C. Tror dom rasar vid 65C....

EDIT: Tysta chassifläkten där bak upp på 12V så sjunker det och stannar på 59C vid full load på bägge corearna. Vet inte om det är extremt dåligt eller ej...om man tänker på att det är två stycken 4600+ som jobbar full fräs samtidigt så tycker jag det borde va rätt rimligt.

Kan inte riktigt smälta det där att det är två separata fullpresterande 4600+, och när man spelar nåt coolt superkrävande spel så är det bara halva prestandan man utnyttjar....helt sjukt. När fan ska det komma nåt spel som kan dela upp sig och använda bägge istället för bara ena halvan full ut??????????

EDIT2: Jag skulle i princip alltså kunna dra igång F.E.A.R på ena halvan, och samtidigt spela Far Cry på andra halvan, utan prestandaförlust? Om det nu vore fysiskt möjligt dvs.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Troligen inte

Även fast du har 2 kärnor betyder inte det att du får dubbelt så mycket prestanda.... precis som med SLI system så får man väl en prestandaökning på cirka 30-60% på applikationer som kan utnyttja detta.... för applikationer som inte kan det. så blir det istället som en vanlig singelcore, dock så avlaster ju din andra kärna rätt mkt skräp som msn o sånt.. så den e inte helt värdelös

särskilt inte när vi kommer till o t.ex packa upp grejer i t.ex winRar.. vilket för vissa hängivna som mig kan betyda flera timmar mindre väntande per månad

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
Troligen inte

Även fast du har 2 kärnor betyder inte det att du får dubbelt så mycket prestanda.... precis som med SLI system så får man väl en prestandaökning på cirka 30-60% på applikationer som kan utnyttja detta.... för applikationer som inte kan det. så blir det istället som en vanlig singelcore, dock så avlaster ju din andra kärna rätt mkt skräp som msn o sånt.. så den e inte helt värdelös

särskilt inte när vi kommer till o t.ex packa upp grejer i t.ex winRar.. vilket för vissa hängivna som mig kan betyda flera timmar mindre väntande per månad

Men om bägge halvorna är helt fristående 4600+'or så borde ju ett spel kunna gå på ena och ett annat på andra, utan förlust.
Drog tex precis igång Prime95 100% load på core 0, sen igång med FEAR på core 1, körde prestandatestet i FEAR och fick precis samma resultat som om andra coren är idle.

Sen är det kanske en annan sak att få program att utnyttja bägge halvorna och få dubbel prestanda, kanske det du menar, att då får man inte riktigt 100% extra utan kanske 50-60%?

Slukade ström dock, toppade 198W på systemet, som tidigare med min 3000+ toppade runt 130W
Inte undra på att det blir VARMT.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
...särskilt inte när vi kommer till o t.ex packa upp grejer i t.ex winRar.. vilket för vissa hängivna som mig kan betyda flera timmar mindre väntande per månad

I second that.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kopplade ur fanmaten så jag får ytterligare några RPM från CPU-fläkten, plus att pastan kanske har härdat till lite bättre om den nu ska det jag vet inte.
Toppar iallafall 59C nu med chassiutblåset på lägsta (vid full load på bägge cores) och med chassiutblåset på högsta (rätt lite luft som flyttas ändå pga extremt tyst fläkt) så sjunker det till 57.
Kanske fortfarande onaturligt högt, jag vet inte. Har iallafall sett andra med uppåt 60C vid full load, och en del ännu högre, medans en del har snuskigt onaturligt låga värden.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Lösning:

Kan inte riktigt smälta det där att det är två separata fullpresterande 4600+, och när man spelar nåt coolt superkrävande spel så är det bara halva prestandan man utnyttjar....helt sjukt. När fan ska det komma nåt spel som kan dela upp sig och använda bägge istället för bara ena halvan full ut??????????

Finns ett spel idag som jag vet stödjer dual core och det är Quake4, Jävligt bra tycker jag, man märker skillnaden mot en single core, Q4 bygger ju också på doom3 motorn, och där märker jag också skillnad jämfört med min gamla single core.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

(läste inte så nogat)

Men testa att lägga över spelen på andra Core:n
då kanske det jämnar ut sig.
om du itne tycker det räcker testa att köra spelet på minndre krävande inställningar.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
(läste inte så nogat)

Men testa att lägga över spelen på andra Core:n
då kanske det jämnar ut sig.
om du itne tycker det räcker testa att köra spelet på minndre krävande inställningar.

Vadå? Bägge corsen är ju lika lediga typ.....spelen kan bara använda den ena, och OS'et ligger och idlear lika mycket på bägge, typ 1-2% eller så. Borde va skit samma vilken core ett spel kör på. Jag undrade mest hur det funkade med dual core, och det har jag fått rätt bra svar på nu. Det är som två separata 4600+, som än så länge oftast inte kan användas samtidigt av samma applikation.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006