Problem med Asrock, biosinställningar försvinner mm

Permalänk

Problem med Asrock, biosinställningar försvinner mm

Det största problemet jag har är att mina bios inställningar försvinner lite nu och då, de enda jag har ändrat är fsb till 240MHZ, boot ordning till cdrom, hdd, disable och disablat floppy. Minnen och htt körs i auto.
Men jag förstår inte varför mina inställningar försvinner ibland, hela bios verkar resetas, men inte som om man jumprar om för klockan stämmer fortfarande i win.

Nästa problem är när jag rebootar datorn så kommer jag enbart till bios där den säger att jag kan välja mellan F2 (setup) eller F10 (boot menu) men inget av dess alternativ kan jag välja utan datorn verkar ha hängt sig. Måste då starta om den för den ska ladda win. Har även märkt att den ibland vägrar ladda windows, de blir enbart en mörk skärm och jag måste stänga av och starta om. Någon som kan hjälpa mig med dessa problem?

Tacksam för all hjälp, är det något mera ni behöver veta så är det bara säga till.

Permalänk
Medlem

Överklockar du fel/för mycket hänger det sig. Läs på hur du ska klocka. Jag tror det står det mesta i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Men börja med att sänka HTT till 800 vid den klock du kör och sänk minnena till 166

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Överklockar du fel/för mycket hänger det sig. Läs på hur du ska klocka. Jag tror det står det mesta i den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Men börja med att sänka HTT till 800 vid den klock du kör och sänk minnena till 166

Den har jag läst en hel del i men hänger sig bör den väl göra in windows i sånna fall? Och reboot hängning i bios kan väl inte ha med det där att göra? Tycker som sagt att datorn borde hänga sig i windows om det skulle vara de som är felet, men det har aldrig hänt. Aldrig fått en bluescreen heller. Har kört prime95 i några timmar utan fel också.

Att bios inställningarna försvinner har jag svårt att se har med för hög htt eller mhz på minnen att göra också, men jag kan ha fel. Tillrättvisa mig gärna med konkret information.

Permalänk
Medlem

Har du valt "CPU,PCIe ASync" för att låsa pci, pci-e, agp?

Kör du processorn och minnena på orginalvolten?

Är moderkortet gammalt (kanske dags att byta batter)?

Vilken version av BIOS har du?

Testkört minnena med Memtest86+?

Och självklart har alla inställningar "med saken att gör". Även HTT och minnesklocken...

Permalänk

Japp jag kör PCIe ASync
Kör på orginal volten
Nej de är splitter nytt, kanske 3 veckor gammalt
BIOS = P1.80
Har testat ett tag men kan prova längre om du tror att de kan vara dom. Dock är dom endast några veckor gammla men kanske är fel på dem ändå.

Testade byta htt och minnessynking men det gav ingen skillnad. Direkt efter reboota ut ur setup så hamnade jag på samma meny och inget av alternativen gick att välja. För min egen vetskap så på vilket sätt kan htt och minnessynkning på auto drabba att det inte går att reboota eller att biosinställningarna försvinner?

EDIT
Har nu kört memtest i ca 45 minuter och utan error.

Permalänk
Avstängd

Re: Problem med Asrock, biosinställningar försvinner mm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Det största problemet jag har är att mina bios inställningar försvinner lite nu och då, de enda jag har ändrat är fsb till 240MHZ, boot ordning till cdrom, hdd, disable och disablat floppy. Minnen och htt körs i auto.
Men jag förstår inte varför mina inställningar försvinner ibland, hela bios verkar resetas, men inte som om man jumprar om för klockan stämmer fortfarande i win.

Nästa problem är när jag rebootar datorn så kommer jag enbart till bios där den säger att jag kan välja mellan F2 (setup) eller F10 (boot menu) men inget av dess alternativ kan jag välja utan datorn verkar ha hängt sig. Måste då starta om den för den ska ladda win. Har även märkt att den ibland vägrar ladda windows, de blir enbart en mörk skärm och jag måste stänga av och starta om. Någon som kan hjälpa mig med dessa problem?

Tacksam för all hjälp, är det något mera ni behöver veta så är det bara säga till.

kan säga det rakt av att det äär ett skydd i bios som återställer alla instälningar ifall den inte kna starta upp dpå den det kan man stänga av men jag rekomenderar dig inte att göra det det är lite störande om att man måste ändra allt igen men har man en bra klock på den låt den vara så o i fall den ställer tillbaks sig till ursprungsläget så är det ett tecken på att du inte ska klocka nå mera

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd