Permalänk

Backup i OSX

Tjena, min Macbook har börjat muppa sig genom att vakna om man vinklar den i olika vinklar. Kan räcka med att lyfta upp den för att den ska vakna när locket är stängt.
Asjobbigt och helt värdelöst så jag var nere hos den lokala macsupporten, men enligt dem skulle jag först testa att installera om osx innan de skickade in den.

Iallfall då har jag en del att backupa innan jag gör det. Saker som mail i mail, bilder i iphoto, adressboken och liknande.

Hur gör man för att enklelt ta backup på allt sånt?

Permalänk
Medlem

Tanka ner deja vju och kör en backup på din home-mapp?

Permalänk
Medlem

räcker det inte med att du installerar om osx, o väljer att arkivera det gamsla systemet under installation, då tar den alla inställninagr osv. från gamla systemet, alla bokmärken, dokument osv. o så lägger den det gamla systemet i en egen mapp, så man kan plocka ut saker ur det, om det finns nått som det nya inte plockat ut och som man vill ha kvar.

är inte 100, men borde ju räcka, kanske inte lika bra som att formatera allt osv. men bättre än inget

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Är det bara ny installation av OS X så kör en "installera och arkivera" så flyttas applikationer och Users över till nya installationen - och saknas något (kan ju hända) så dinns det en dmg av gamla systemet att hämta dom filerna ur.

Är det något du installerat som stälelr till det så kan det tyvärr hända att det oxå följer med.

Annars bör ditto med växlar för resursdel med mera (växlar) funka för att kopiera backup (många backupkommandon brukar ju anta komprimering och struntar i resursdelar)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

iBackup är ett freewareprogram jag har använt några gånger, fungerar perfekt. Man kan välja vilka delar av hårddisken man vill backa upp, och den sparar även alla inställningar, mail, bokmärken och annat smått och gott.
http://www.grapefruit.ch/iBackup/

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Ytterligare fråga på ämnet:

Finns det nåt bra program som gör automatisk backup på diverse mappar och dokument på vissa tider, eller när man mountar en nätverksenhet, en extern disk eller usbminne?

Helst ett så transparent program som möjligt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk

Laddade ner Deja Vu från tillverkarens sida, men det startar inte. Klagar på att jag måste uppdatera med nyare verision, trots att jag tankade senaste från sidan.

Ska kolla in iBackup, tack för tipsen!

Vill helst inte bara skriva över den gamla installationen, om det nu är något mjukvarufel så vill jag vara säker på att bli av med det.
Fast det känns lite som att sensorn till skärmen är fucked up.

Aja, kan ändå inte göra något innan jag fått min beställda externa fw hd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Ytterligare fråga på ämnet:

Finns det nåt bra program som gör automatisk backup på diverse mappar och dokument på vissa tider, eller när man mountar en nätverksenhet, en extern disk eller usbminne?

Helst ett så transparent program som möjligt.

Låter som du letar efter Deja Vju...

grillkorv: Jag tankade det för några dagar sedan från versiontracker, testa därifrån.