Permalänk
Medlem

MSN vs. Säkerhet.

Jag undrar bara hur lämpligt det är att köra msn på ett företagsnätverk? jag har hört en del om hur allvarligt det kan vara men vill veta mer. Flera personer har sagt att man får inte ens köra msn på flera företag pga säkerhetsrisken. På mitt företag så förekommer det bland de yngre fast det ofta påtalats att det inte är tillåtet. Jag hoppas att vi klarar av att reda ut detta här och nu.

Nu startade jag troligen tråden på fel ställe. Sorry för det men jag hittade ingen lämplig plats.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Medlem

Kör du *inx så är det nog inga problem

Kör du windows så är de nog inte heller där MSN något större säkerhetshot men för att vara på den säkra sidan så är det väll bäst att köra någon annan klient en original

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Kör du *inx så är det nog inga problem

Kör du windows så är de nog inte heller där MSN något större säkerhetshot men för att vara på den säkra sidan så är det väll bäst att köra någon annan klient en original

vart utgör MSN ett säkerhetshot då?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
vart utgör MSN ett säkerhetshot då?

för någon dag sedan så spred sig en mask via msn messenger. tänkt dig om masken skulle vara riktad mot något. tex ta bort massa mp3, avi och/eller andra filer som du tycker är viktiga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
vart utgör MSN ett säkerhetshot då?

Jag kan tänka mig att måna virus använder sig av MSN Messenger (standardklienten) för olika mål. På samma sätt som de väljer att använda Outlook för att den är den vanligaste e-mail klienten som kommer förinstallerad så borde de använda MSN Messenger.
De använder väl den för att sprida viruset vidare, skicka "hemliga filer" och sånt. Har inga konkreta bevis men jag kan tänka mig att det fungerar så.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att kunna stänga av MSN klienten mjukvarumässigt? Är det ditt egna företag du pratar om? Annars kan man ju blocka de portar som msn kör.

Dessutom ska inte anställda sitta och chatta på datorerna under arbetstid, tid är pengar för företag.

sthlmskille82: Att sprida virus/maskar osv på IM-klienter är rätt effektivt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

dels p.g.a spridning av virus och maskar

men även för att inte läcka företags information

Permalänk
Medlem

är bara att blocka msn.com och eller tillhörande IP, beroende på vad router/server klarar av.

jag fick mycket mindre problem med Windowsburkarna när jag höll sånt spärrat faktiskt, men det leder ju till visst missnöje också iof..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är bara att blocka msn.com och eller tillhörande IP, beroende på vad router/server klarar av.

jag fick mycket mindre problem med Windowsburkarna när jag höll sånt spärrat faktiskt, men det leder ju till visst missnöje också iof..

och förslagsvis *.hotmail.com, *.live.com eftersom det är de som den kommuncierar mot numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
och förslagsvis *.hotmail.com, *.live.com eftersom det är de som den kommuncierar mot numera.

jahapp, det var nått år sen. det satte då dessvärre även hotmail ur spel då eftersom hotmail.com bara dirigerade om till msn.com men hotmail ska man ju iof inte använda ändå så.. spärra portar går ju också, fast det går ju att ta sig runt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jahapp, det var nått år sen. det satte då dessvärre även hotmail ur spel då eftersom hotmail.com bara dirigerade om till msn.com men hotmail ska man ju iof inte använda ändå så.. spärra portar går ju också, fast det går ju att ta sig runt.

Oftast har man en mail address på jobbet med, avsedd för jobbet. Men vissa envisas som fan me sina hotmail addresser.

Har suttit i IT-supporten på ett sjukhus..
minns saker som: "ja hade det på min hotmail, men nu kan ja inte hitta, kan ni hjälpa mig?" osv..

Permalänk
Medlem

I alla de miljöer jag sätt att man spärrat tjänster som MSN börjar bara folk använda proxies istället, så det brukar ge minimal effekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
I alla de miljöer jag sätt att man spärrat tjänster som MSN börjar bara folk använda proxies istället, så det brukar ge minimal effekt.

Förvisso sant. Men de användare som är tekniskt kompetenta nog för att ställa in anslutning via en proxy kan man ju hoppas är smarta nog för att inte ta emot varenda fil som okänt folk på nätet skickar dom via Messenger. Så litegrand kan det ju säkra upp ändå, även om det i realiteten kan gå att gå runt.

Iofs torde det ju gå att i Microsoftmiljö begränsa möjligheten att proxya via group policies, väl?

/W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Förvisso sant. Men de användare som är tekniskt kompetenta nog för att ställa in anslutning via en proxy kan man ju hoppas är smarta nog för att inte ta emot varenda fil som okänt folk på nätet skickar dom via Messenger. Så litegrand kan det ju säkra upp ändå, även om det i realiteten kan gå att gå runt.

Dock hindrar det ju inte den som vet hur man gör för att sprida det till dem som inte vet hur man gör, vilket med största sannolikhet kommer att ske.

Jag tror att istället för att en sysadmin ska lägga tid och där med pengar på facistiska regler som inte har någon större effekt än att reta upp folk är det bättre att hitta en annan lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Oftast har man en mail address på jobbet med, avsedd för jobbet. Men vissa envisas som fan me sina hotmail addresser.

Har suttit i IT-supporten på ett sjukhus..
minns saker som: "ja hade det på min hotmail, men nu kan ja inte hitta, kan ni hjälpa mig?" osv..

då får man ju hoppas att det dom nu hade på sin Hotmail för en gångs skull i dessa sammanhang absolut inte var arbetsrelaterat..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad lär vi oss av detta då?

Är risken för att man får in skräp via msn stor eller bara överdriven? En systemtekniker sa att msn öppnar en port in i företagets nätverk och därmed utgöt en stor risk. Nu kan inte "blåbären" utnyttja detta men det finns dom som kan.
En annan systemtekniker sa att man kan köra den krypterade varianten av msn, vad nu det är för något. Han avrådde msn mycket bestämt på vårat nätverk.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
då får man ju hoppas att det dom nu hade på sin Hotmail för en gångs skull i dessa sammanhang absolut inte var arbetsrelaterat..

Det var mycke möjligt något arbetsrelaterat.
Men man kan ju inte sitta och ge support på Hotmail, man får ju hänvisa till mailsystemet som vi använde där istället.