Begräna CPU användning för pgoram

Permalänk

Begräna CPU användning för pgoram

Ibland händer något av det mest störande som kan hända.
Ett program snor all CPU-kraft. Musiken börjar göra långa pauser och tillslut låser sig allting. Detta gör mig galen!

Det måste finnas något sätt att säga till datorn "låt inget enskilt program använda mer än 60% av CPU-kraften". Finns det sådant program till linux så blir jag lycklig?

Edit: Jag ser nu att jag stavat som ett litet barn i topicen. Ber om ursäkt, det var väldigt sent och jag kan inte editera nu.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Du kan sätta en lägre nice på musikspelaren kanske?
http://webtools.live2support.com/linux/nice.php

Då får den prio före andra saker om dom nu har en högre nice.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Du kan sätta en lägre nice på musikspelaren kanske?
http://webtools.live2support.com/linux/nice.php

Då får den prio före andra saker om dom nu har en högre nice.

Du missförstår mig nog. Jag skrev lite klantigt.
Det jag menade var att det är det första som händer, sen låser sig hela X osv. Det händer inte ofta men när det väl händer ibland är det sjukt störande så jag tänkte att det fanns något bra program som gjorde så att inget program i systemet kan ta så mycket kraft att hela X låser sig.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Du missförstår mig nog. Jag skrev lite klantigt.
Det jag menade var att det är det första som händer, sen låser sig hela X osv. Det händer inte ofta men när det väl händer ibland är det sjukt störande så jag tänkte att det fanns något bra program som gjorde så att inget program i systemet kan ta så mycket kraft att hela X låser sig.

Ge X en lägre nice då.
Då prioriteras X före allt annat.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nice ftw!
Ganska enkel syntax, när jag t.ex startar rtorrent skriver jag "nice -n +19 rtorrent"

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'