Förslag på dist, gärna bsd, för övervakning, filserver, torrent mm

Permalänk
Medlem

Förslag på dist, gärna bsd, för övervakning, filserver, torrent mm

Jag vill gärna ha en knuff i rätt riktning med val av serverdist för en maskin som är tänkt att stå som nätverksövervakare mellan modem och switch.

Jag har BBB som lev. Jag vill, om möjligt, ha en dator mellan modemet jag fått från BBB och min egen switch. Det blir en tämligen blygsam dator: AMD K6-2 på 500MHz med 384 alt 512 MB RAM.

Vad jag vill att datorn i fråga ska göra är följande: Nätverksövervakning/brandvägg som om möjligt gärna får stoppa misstänkta paket redan innan de når övriga datorer, alltså virus motsv. Torrent-klient. Filserver med samba (övriga datorer i nätverket är win). Jag har skaffat en 10GB 5400rpm HDD som jag hade tänkt ha hela installationen på. Därefter hade jag tänkt ta en större disk, typ 250 GB för att faktiskt lagra själva filerna.

Servern skall självklart kunna fjärrstyras, och gärna utanför hemmet, alltså från jobbet eller var man nu råkar vara. Jag har dynamisk IP-tilldelning.

Som sagt, förslag på lämpliga distar (helst lätt-administrerade men även uppdateringsbara vid behov). I sammanhanget passande och givetvis uppdateringsbart (duh!) antivirus. Program som är lämpliga, alltså nätverksloggning och övervakning, torrent typ utorrent, och samba är väl redan ett program för filutdelning om jag förstår det rätt?

Tack på förhand.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera OpenBSD då. Valfri *BSD fungerar nog visserligen bra, men om det är brandvägg bland annat som du är ute efter, så är OpenBSD att rekommendera.

Permalänk
Medlem

OpenBSD helt klart.

Permalänk
Medlem

OpenBSD.

Permalänk
Medlem

Enigheten är total tydligen, så det lutar åt detta. Men är det ett lätt-administrerat system? Jag har inget emot att lära mig nya grejer men vill inte gärna råka ut för en rätvinklig inlärningskurva.

De andra sakerna jag efterlyste, torrent och samba, föreställer jag mig finns till bsd? Några rekommendationer? Om jag nu gillar utorrent t.ex, hur funkar wine på openbsd?

Tack för inputen såhär långt.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Öh, menar du att du ska köra X och emulera utorrent. Njaaaaaaae.... det är nog ingen hitt.

www.openbsd.se och www.openbsd.nu för lite svensk läsning, annars finns www.openbsd.org och www.bsdguides.org

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du använt unix egentligen?

OpenBSD skull jag säga är bland de svåraste OSen
jag skulle säga Debian stabil och relativt enkel vill du ha det ännu enklare kör ubuntu
annars om du villa ha det lite svårare så kör slackware eller freeBSD

Permalänk
Medlem

Jag är rätt noob, använder win hemma och på jobbet. Så om det finns ett enklare alternativ är det nog bättre att börja där. Ubuntu ska ju vara så enkelt och bra, men med tanke på de saker jag vill göra, är det passande med Ubuntu?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Ubuntu eller debian säger jag också.

Kör själv ubuntu server just nu, men har innan dess kört debian sen 99' och det har fungerat bra. Debian kanske inte har dom freshaste paketen, men stable brukar istället fokusera på just stabilitet.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte allt för mycket tid för att ge dig ett riktigt utförligt svar men jag hoppas vara till liten hjälp.

Det där om att OBSD skulle vara mycket svårare än något annat (liknande) OS är i min mening en myt, OBSD är bara lite annorlunda. Jag använder nästan dagligen OBSD, FBSD, GNU/Linux Slackware, Mac OS X och ett flertal olika Windows-versioner. Alla har sina för- och nackdelar och användningsområden.

Min högst personliga åsikt är att OBSD är väldigt rent från all typ av överflöd och ger en stora möjligheter så länge man är motiverad nog för att lära sig hur saker och ting i systemet fungerar. Jag som person är (tyvärr?) minimilist och perfektionist vilket gör att OBSD erbjuder mig den sinnesfrid jag letar efter. Jag vet att mina OBSD-burkar använder all CPU-tid till det jag bestämt vill, och inget mer.

OBSD har utmärkta verktyg till det du vill genomföra, och PF tillsammans med ALTQ tycker jag slår allt annat när det kommer till brandväggar i kraftfullare sammanhang. PF och ALTQ använder sig av en väldigt begriplig syntax som finns mycket utförligt beskrivet.

En nackdel som du säkerligen kommer komma i kontakt med när det gäller OBSD är att ALLT inte finns dokumenterat så jättepedagogiskt som man ibland kan önska, men hur det än är finns det alltid hjälp att få.

Om du å andra sidan tycker att dokumentation och guider i ren överflöd är något du inte klarar dig utan så tycker jag att du ska ta en närmare titt på FBSD.

Föredrar du dock hopplock av kod från här och där utan vidare översyn samt kommentarer som "//should this be here?" kan du ta någon GNU/Linux-dist. ;):p

Lycka till!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Och när försökt installera OpenBSD ett tag och inte lyckas partitionera disken äns, så prova FreeBSD istället, så har du installerat på nolltid

rtorrent är en bra Torrent klient för bsd/linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Och när försökt installera OpenBSD ett tag och inte lyckas partitionera disken äns, så prova FreeBSD istället, så har du installerat på nolltid

rtorrent är en bra Torrent klient för bsd/linux.

Hehe, jag tyckte partioneringen i OpenBSD var lättare än i FreeBSD första gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Hehe, jag tyckte partioneringen i OpenBSD var lättare än i FreeBSD första gången.

Och hundar kan lukta bajs på flera hundra meters avstånd, det kan inte jag. Dom tycker säkert det är lätt med.

Permalänk
Medlem

Tycker inte OpenBSD är speciellt krångligt om ärligheten skall fram Give it a go!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

slackware

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Söker efter nå liknande själv, Ska ha bara den som fildelare(ftp, kanske nå annat, heslt redan installer bart från CD:n) å kanske en Spel server i framtiden. skulle heslt få ah GUI nåt enkelt bara, enkelt installera bara några små inställningar sen får den stå och äta sig mätt på ettor och nollor.

Några förslag?

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Söker efter nå liknande själv, Ska ha bara den som fildelare(ftp, kanske nå annat, heslt redan installer bart från CD:n) å kanske en Spel server i framtiden. skulle heslt få ah GUI nåt enkelt bara, enkelt installera bara några små inställningar sen får den stå och äta sig mätt på ettor och nollor.

Några förslag?

ubuntu server.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Finns inge GUI bara.
iaf ville det inte funka när jag lag in det,
fick hjälp av min kusin som är bättre på Linux än jag,
men endå vägrade det att installera kde,
måste man göra nåt verkligt speciellt för att det ska funka?

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Finns inge GUI bara.
iaf ville det inte funka när jag lag in det,
fick hjälp av min kusin som är bättre på Linux än jag,
men endå vägrade det att installera kde,
måste man göra nåt verkligt speciellt för att det ska funka?

Han verkar vara en riktig klåpare också.

Du lär ju installera X först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Söker efter nå liknande själv, Ska ha bara den som fildelare(ftp, kanske nå annat, heslt redan installer bart från CD:n) å kanske en Spel server i framtiden. skulle heslt få ah GUI nåt enkelt bara, enkelt installera bara några små inställningar sen får den stå och äta sig mätt på ettor och nollor.

Några förslag?

Finns ingen anledning för dig att ha GUI på en linuxserver, då kan man hålla sig till windows.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

En linuxdist med GUI drar kräver oftast mycket mindre resurser än Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
En linuxdist med GUI drar kräver oftast mycket mindre resurser än Windows.

Jag skulle vilja säga tvärtom där faktiskt.

Windows grafiska är så enormt mycket mer utvecklat och effektivare än X. Det räcker du rör på musen, skriver lite text, eller flyttar ett fönster, så springer CPU användningen iväg i X, något som inte märks av i Win.

Sen är det möjligt att Windows tar mer minne totalt sätt ja.

Permalänk
Medlem

FreeBSD. Du får massa dokumentation, många du kan fråga och det underbara PF

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem

varför jag vill ha GUI är att det skulel vara enklare att ställa in systemet som ajg vill ha det då ja inte är en så professionell Linux användare, iofs så vill jag ju lära mig. men endå skulle jag stänga av det sen när jag har fått det gjort det jag behöver.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Det finns ändå inte mycket guis till server inställningar
lika bra att man lär sig men tycker själv att ftp borde vara betytligt enklare att sätta upp än vad det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det finns ändå inte mycket guis till server inställningar
lika bra att man lär sig men tycker själv att ftp borde vara betytligt enklare att sätta upp än vad det är.

Det första är sant, men folk tycker väl det är lättare att jobba i en grafisk miljö av någon anledning.

Lättare att sätta upp en ftp? Beror ju på vilket program man använder, tycker det är jävligt lätt med ftpd.

Permalänk
Medlem

även om du kör gui eller inte så på en Linux server sitter man väl iaf typ 98% av allt du ska confa i conf filer till program i Linux?

så hur du än gör kommer du inte undan, börja med någon lätt dist, (inte grafisk då) och testa dej fram, finns inte mycket mer att göra åt saken,

det va iaf imo

Permalänk
Medlem

Det är lättare att jobba i en grafiskt miljö, inte snabbare dock alltid.

Men det finns ändå inget att ställa in som grafiskt i Linux, så det är fortfarande meningslöst till server syften.

Permalänk
Medlem

försökte confa med "V" hitatde mig själv i en återvänds gränd.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

Andvänd nano. vim är bara onödigt krångligt då man inte kan det.
Sedan kan man ju alltid försöka lära sig vim.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.