Philips gör Mram cracker-säkert?

Permalänk
Melding Plague

Philips gör Mram cracker-säkert?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

fi fan va grymt

Permalänk
Medlem

jaaa! en fungerande ersättare till flashminne!
eftersom den är ersättare så måste den vara rymligare och snabbare, snart dags för 500gb mram-disk i datorn?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Mram är snabbt iaf! kan vara grymt snabbt lite beroende på vilken konstruktion som används.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

men det är ju omslaget de vill ha patent på inte minnet ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Misstänker att Motorola och Honeywell redan har patent på själva minnet, men om Philips kan få sitt "säkerhetsgaller" att bli något av en standard så kommer de ju att få sälja en sån för varje minneskrets som säljs!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Men vad händer om man tappar det så det går sönder/får en ordentlig smäll? Raderas allt då också fast man gärna haft kvar det?;)

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Avstängd

en ersättare till den sege hårddisken tro?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Predatorsb
Men vad händer om man tappar det så det går sönder/får en ordentlig smäll? Raderas allt då också fast man gärna haft kvar det?;)

Japp, det raderas. Fast samma sak kan hända om du tappar ett flashminne eller en hårddisk. Flashminnena är dock minst känsliga för sånt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

ah, DCC i microformat och Philips är inblandade. hur ska detta sluta..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag är ingen hacker eller cracker men är det bara jag som ser ett problem?

Datat måste ju lagras på minnet på något sätt, som tex genom en USB kontakt.

Hur kommer man åt datat sen? Jo, genom USB kontakten...

Varför ska man hålla på och försöka öppna minnet när det bara är att plugga in i närmaste dator?
Förutsatt att det inte är någon mjukvaruskydd, såsom kryptering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toe_cutter
Förutsatt att det inte är någon mjukvaruskydd, såsom kryptering.

Det är just för sådana situationer som skyddet är utvecklat för. Så att det inte ska gå att öppna kretsen, för ge sig själv tillgång till kretsen på ett mer användarvänligt (beroende på 'typ' av användare) sätt, än enbart genom komponentbenen.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Det är just för sådana situationer som skyddet är utvecklat för. Så att det inte ska gå att öppna kretsen, för ge sig själv tillgång till kretsen på ett mer användarvänligt (beroende på 'typ' av användare) sätt, än enbart genom komponentbenen.

Jag förstår inte

Krypteringen bygger ju på att det spelar ingen roll om hackern/crackern så har varenda liten bit av innehållet. Han måste ändå dekryptera det vilket är rätt svårt om man valt bra kryptering.

Förstår heller inte vad det är som gör detta osäkrare (innan det här patentet) än vanligt flash?

För visst kan man väl kopiera varenda bit på ett flashminne direkt genom hårdvaran?

Visst, ska man bygga ett lösenordsskydd som inte krypterar datan utan bara begränsar tillgången till datan så är ju det här vettigt. MEN då ska man också komma ihåg att dessa skydd är klart osäkrare by design än kryptering.
Och även om man tar hänsyn till det så är inte kryptering ett säskilt stort område för flashminnen (även om det kanske borde vara det).

Så om jag inte missat nåt (har antagligen gjort det eftersom jag inte ser vittsen på detta bortsett från att ge användare falsk känsla av säkerhet - visserligen är den marknaden rätt stor ) så är ju inte detta någon teknik som kommer påskynda övergången till mram det minsta. Möjligen göra det långsammare eftersom vissa säkert kommer implementera denna funktion vilket tar tid samt att det i sin tur kommer leda till dyrare produkter vilket gör övergången långsammare.

Kanske inte så positiva tankar här men men, har väl missat något.

Permalänk

vad echo skrev typ ^^

Permalänk
Medlem

Kom igen allihop. Handen på hjärtat.

Vad finns det som är så viktigt att någon skulle lagra det på ett MRAM-minne, t ex i flashformat, att de skulle behöva ett säkerhetsskydd runt kretsen?

Jag har inget hemligt. Företagen jag är ute hos har heller inga direkta.
Skulle någon få för sig att ta informationen de har, så vet de inte vad de skall göra med den.

Skulle jag ha en hemlighet i stil med, mordförsök på kungen eller något annat. Tro fan inte jag skulle lagra det på något minne! Notera att detta bara är ett exempel.

Skulle det vara tillräckligt hemligt för att man behöver något som Philips nu skall ta patent på, så skulle jag inte välja ett sådant media.

Permalänk

Ska du mörda kungen?!?! skojade

Men jag förstår inte hur dom har tänkt ändå, har man lagrat nått på minnet via usbkontakt så kommer man ju åt samma data från samma usbkontakt, inget skyddshölje förhindrar det.

Nåja, lär väl märka hur dom tänkt sig att det ska fungera... Nu ska jag iaf nanna inför skolan imorn!