Unrar-widget för Dashboard - final släppt

Permalänk
Hedersmedlem

Unrar-widget för Dashboard - final släppt

Har pillat ihop en liten widget för att packa upp RAR-arkiv, då jag inte fick till UnRarX som jag ville (packa upp till Desktop direkt och stänga av, när man drar till dock-ikonen).

Den är till för att vara liten och simpel, så features finns det inte många.
Några, dock:
* "Progressbar" (spinnande hjulet)
* Kan hitta .rar-filer själv inuti mappar (dra en mapp med en .rar i så packas den upp). Om det finns flera olika arkiv (dvs inte splittade filer) så packas bara det första upp.
* Packa upp till ny mapp, t ex att "mina filer.rar" packas upp till "Desktop/mina filer/"
* (Nytt i 1.3) Stöd för Growl för att visa meddelanden när den är klar med en uppackning samt vid fel

Installation:
1) Installera widgeten
2) Ställ in widgeten om du inte vill packa upp till ~/Desktop som är standard

Användning:
Dra en .rar/mapp, ta upp Dashboard, släpp på widgeten. Filen packas upp dit du angivit på baksidan.

Bilder:

En widget som packar upp, en som precis är klar och en som visar inställningarna (v 1.2, growl-checkboxen syns alltså inte).
Tack till .mp3 för nya "bakgrunden"!

Ikonen är från UnRarX, med tillstånd.

Länk: UnRARW (v1.3, final)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Awesome!!!

Nu har jag inte haft tid att testa den ännu, men det verkar vara en j-vligt användbar widget.

Snyggt jobbat.

Permalänk
Medlem

snyggt och praktiskt. men varför är det 2 släpprutor?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Det är två på bilden för att jag var lat - orkade inte ta tre bilder och lägga upp så jag drog in tre widgets istället. En som jobbar, en som inte gör något och en som visar baksidan.

Har redan två nya idéer som jag ska lägga in snart:
1) Packa upp till ny mapp, t ex att man drar in mina.filer.rar så packas innehållet upp till Valfri Mapp/mina.filer
2) När den packat upp en fil så händer inget nu; den bara återgår till "normal" status. Jag ska ta och lägga till en grön bock som visas några sekunder när den är klar istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag tycker att det vore trevligt med en mätare, typ 0-100%.
Så man ser hur långt det är kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Jag tycker att det vore trevligt med en mätare, typ 0-100%.
Så man ser hur långt det är kvar.

Visst vore det trevligt, men det går tyvärr inte.
Det närmaste jag kan komma är att visa hur många filer den packat upp (t ex 5/22). Visst går det att räkna ut procent då; men, om det bara en en fil så är det 0% eller 100% som visas, 0%/50%/100% om det är två filer osv.

Apropå ingenting så har jag uppdaterad widgeten nu, så att den visar en grön bock när den packat upp, samt att man som jag skrev kan välja att den ska skapa en ny mapp att packa upp filerna i. Jag märkte att det behövdes när jag råkade packa upp ~30 filer till skrivbordet tidigare idag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Var ändrar jag vart någonstans den ska packa upp filerna.

Den packar inte upp filerna på skrivbordet för mig, packar upp i samma mapp som .rar filen.

Verkar annars funka bra. Fast själva utseendet på widgeten tycker jag du ska ändra, ser ut som någon random-grej från The Sims ungefär.

Permalänk
Medlem

zigtx: Tryck på i:et i nere i högerhörnet

Smidig liten widget, men för att vara ärlig så gillar jag inte utseendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
zigtx: Tryck på i:et i nere i högerhörnet

Smidig liten widget, men för att vara ärlig så gillar jag inte utseendet.

Ah, haha... där det hade gömt sig... jag som börjar se dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Well, jag är inte grafiker och har aldrig sagt att jag är det heller.
Hjälp uppskattas på den fronten, om någon känner för det!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterad igen, med ny grafik! Tack till .mp3!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Your welcome

Permalänk
Medlem

Mycket snyggare nu.

Permalänk
Medlem

OS X? eeeh... jag tycker att detta proprietära operativsystem borde få ett eget underforum.

Permalänk
Inaktiv

Ett eget underforum vore inte helt fel. Blir lite rörigt i Unix delen tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med, startade en intern diskussion direkt när jag läste hans inlägg.
On topic nu, kanske?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Final släppt, finns att ladda ner på DashboardWidgets: http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=1813
Rösta gärna.

Ang. OS X-forumet så blir det inget för tillfället. Ta inte upp det mera i denna tråden dock, diskutera i Feedback-forumet om ni måste.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

har redan föreslagit uppdelning tidigare, gick inte hem riktigt även om viss förståelse fanns. nästa år kanske..

widgeten var toppen förresten, ser inte riktigt poäng med mätare ändå. man har ju knappast framme docken när den väl startad. däremot kunde det kanske stå att det är en unrarare på den för dem som inte kommer ihåg symboler så bra?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

sitter inte på mac just nu (får dock förhoppningsvis min nya imac 24" imorgon ) och har alltså inte testat widgeten men jag tänkte på att det kanske hade varit smidigt att integrera widgeten i growl (om det nu ens är möjligt) för att få veta när upppackningen är klar. Är inte så insatt i widgets så jag vet itne om det ens är möjligt men någon form av bekräftelse på att processen är klar hade varit smidigt, oavsett om det är en growl-notify eller ett ljud som spelas upp.

edit: en mac-kategori hade också varit klart smidigt, enda anledningen till att jag hänger på swec numera. tröttnat på spel och överklockning

Permalänk
Hedersmedlem

Klockrent. Har funderat på något liknande utan framgång, men Growl är ju helt rätt till detta. Ska kolla upp saken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Varför inte bara fixa unrar och köra i terminalen? Mycket trevlig och kraftfull applikation.

UNRAR 3.40 beta 1 freeware Copyright (c) 1993-2004 Alexander Roshal Usage: unrar <command> -<switch 1> -<switch N> <archive> <files...> <@listfiles...> <path_to_extract\> <Commands> e Extract files to current directory l[t,b] List archive [technical, bare] p Print file to stdout t Test archive files v[t,b] Verbosely list archive [technical,bare] x Extract files with full path <Switches> - Stop switches scanning ad Append archive name to destination path ap<path> Set path inside archive av- Disable authenticity verification check c- Disable comments show cfg- Disable read configuration cl Convert names to lower case cu Convert names to upper case dh Open shared files ep Exclude paths from names ep3 Expand paths to full including the drive letter f Freshen files idp Disable percentage display ierr Send all messages to stderr inul Disable all messages kb Keep broken extracted files o+ Overwrite existing files o- Do not overwrite existing files ow Save or restore file owner and group p[password] Set password p- Do not query password r Recurse subdirectories ri<P>[:<S>] Set priority (0-default,1-min..15-max) and sleep time in ms ta<date> Process files modified after <date> in YYYYMMDDHHMMSS format tb<date> Process files modified before <date> in YYYYMMDDHHMMSS format tn<time> Process files newer than <time> to<time> Process files older than <time> ts<m,c,a>[N] Save or restore file time (modification, creation, access) u Update files v List all volumes ver[n] File version control vp Pause before each volume x<file> Exclude specified file x@ Read file names to exclude from stdin x@<list> Exclude files in specified list file y Assume Yes on all queries

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Hedersmedlem

unrar ligger i widget-paketet, det är den som sköter om själva jobbet. Det är dock en aning lättare att dra en mapp till en widget än att dra upp en terminal och köra "cd ~/Desktop && unrar e -o+ /lång/path/fil.rar" och sedan stänga terminalen... Eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Cool widget Thomas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
unrar ligger i widget-paketet, det är den som sköter om själva jobbet. Det är dock en aning lättare att dra en mapp till en widget än att dra upp en terminal och köra "cd ~/Desktop && unrar e -o+ /lång/path/fil.rar" och sedan stänga terminalen... Eller?

Aha! Så du låter unrar göra jobbet och tar åt dig all ära! FYYY!;)

Nejdå, men det är väl bra att det finns en unrar-widget. Personligen stänger jag aldrig mina terminaler samt att CLI-apps går så fint att scripta med, men det finns säkert folk som tycker detta är det bästa som hänt sedan skivat bröd.:)

När vi ändå är pratar om rar-filer så vill jag tipsa alla om VLC RAR-Loader, mycket händigt att ha till förfogande.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

snyggt!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, ska dra ner när jag kommer hem. Tack.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

När vi ändå är pratar om rar-filer så vill jag tipsa alla om VLC RAR-Loader, mycket händigt att ha till förfogande.

Dock inte universal än
Men visst, superhändigt program Brukar använda det till mina serier.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdaterad igen, nu med stöd för Growl för att visa meddelanden. Alla som inte redan har det bör skaffa det i vilket fall som helst, det är mer eller mindre standard till sånt.

Istället för ett rött kryss när något går snett så får man nu (dessutom) ett meddelande som förhoppningsvis säger vad som är fel (saknade filer, CRC-fel, slut på plats) istället för att behöva gissa.
Den meddelar även när den är klar, så att man inte behöver glo på dashboard för att komma fram till om den fortfarande jobbar.

Finns på samma länk som sist: http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=1813

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

fått min mac nu så nu blir det till att tanka