Permalänk
Medlem

Solaris?

Har en gammal Ultra10 som bara står och skräpar som jag tänkte damma av och ev köra in Solaris på..

Det är ju knappast någon raket.. Har kört lite Sol10 på den förut men det har gått rätt segt, FreeBSD rullade på hyffsat men det skulle vara lite roligare med Solaris på den..

Tror ni Solari 9 skulle funka bättre på en så pass gammal Sparc? eller är 10 snabbare även på den?

Permalänk
Avstängd

Inte en aning. Annars kan du ju köra dual boot solaris 10 och windows på din vanliga pc. Men folk brukar säga att Solaris 10 kräver hyfsat med minne helst 512 MB i alla fall.

Permalänk
Medlem

10'an är större och mer resurskrävande än 9'an så jag skulle prova 9'an.

Eller: beror på vad jag skulle testa, 10'an har lite nya funktioner (zoner, zfs ...) som kan vara kul och testa men vill man inte testa detta så är 9'an att föredra.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jo men nu ville jag ju som sagt damma av min gamla sparc.

GunnarD: Ska nog ladda hem 9an och testa med den

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian på min ultra10 den bara står och väntar på att bli fil/webbserver
Debian är som jag förstått det vanligast OSEt hem användare kör på sin sparcar även om solaris säkert är bra det med

Permalänk
Medlem

Solaris 10 är ju gratis så det kostar ju inte mer än lite tid att testa. Officiellt så ska det gå att köra på en 250Mhz Sparc med 256MB ram så Ultra10'an bör klara av det. Antar att det fungerar bäst med CDE istället för JDS.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Debian är som jag förstått det vanligast OSEt hem användare kör på sin sparcar även om solaris säkert är bra det med

Precis. Hemanvändare. Det säger väl allt. Har du läst recensioner av Solaris 10 på olika linuxsajter? Har du sett vad linuxmänniskorna anser om Solaris 10? De anser det vara helt överlägset, och är rappare, på samma hårdvara. Googla på "Solaris 10 review".