Permalänk
Medlem

Kan amd x2 4200 boosta mitt system?

Sitter en amd anthlon 3500+ i burken nu med 1gig ddr2 577mhz minnen och två 7900gt i sli, kommer en x2 4200 amd för 1990spänn boosta upp skiten eller ska man satsa på nåt bättre?

Permalänk
Medlem

nej

Hej.
Du märker ingen skillnad i spel.Iaf inte i BF2,HL2 och quake4.
Har faktiskt 2 maskiner den ena med AMD64 3500+ och den andra med AMD64 x2-4200+

Knappast någon skillnad i annat heller.
Ångrar lite att jag köpte en dual core.
Den kostade trots allt dubbla priset.
Kanske den visar sin styrka i windows vista eller nyare spel.

Men dina graffikort är så pass kraftfulla så det kanske märks.

Permalänk
Medlem

spel inom kort kommer använda dual core och då kommer single core processorer få stor stryk. drax, du vet att q4 stödjer dual core och då går ju som sagt en single på knäna mot en dual core i Quake4

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Inaktiv

Hur vet man vilka spel som använder Dual Core?

Permalänk
Medlem

C3 i princip inga spel stödjer dual core. Om det kommer ett nytt större spel som stödjer det så kommer dom garanterat basunera ut det.

Permalänk
Medlem

http://www.64bits.se/guider/dualcore-singlecore/index.php

Läs här, även spel som inte har stöd får stryk utav en pentium D som är sämre än X2, och det är även utan några bakgrunds prog som en P4 får spö, kanske inte kan jämföra så som man kan göra mot AMD64 mot AMD64 X2 men liknande

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
http://www.64bits.se/guider/dualcore-singlecore/index.php

Läs här, även spel som inte har stöd får stryk utav en pentium D som är sämre än X2, och det är även utan några bakgrunds prog som en P4 får spö, kanske inte kan jämföra så som man kan göra mot AMD64 mot AMD64 X2 men liknande

Okej, det där låter ju en aning sjukt. Nu släpper företagen dual core processorer som inte används till 100%? Men om ett halvår eller mer då DX10 spel släpps klarar en Dual Core ett sådant spel bättre än en Pentium D? Men Dual Core klarar inte spel som CS eller BF2 bättre än en Pentium D?

Och när de nya spelen släppts (som stödjer Dual Core) kräver dem ännu mer och ännu bättre processorer än de som finns idag?

Är väldigt negativt inställd när det gäller DX10 och Vista. :/ Hoppas jag kan klara mig med min ett tag iaf.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det är kvar i drivrutinerna men förut så gjorde ju nvidia lite multitrådat ("dual core stöd" som det populärt kallas) i drivrutinerna så man fick nytta av det även i enkeltrådade spel.
Quake4 och Oblivion.

Tänk på att nya generationens spelkonsoller har flera kärnor, så utvecklarna som gör spel till dessa "måste" ju använde multitrådning för att kräma ur prestanda till max. Alltså kommer spel som utvecklas parallellt/portas till PC ha stöd för multicore om inte utvecklarna är korkade.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Både ATI och Nvidia har stöd för dualcore i sina drivrutiner och det är den egentligen enda fördelen i spel med dc i dagsläget , tex så är en 4000+ en flaskhals för dom senaste nu snabbaste grafikkorten , oklockat givetvis.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Jag märker stor skillnad vid videokomprimering så jag håller inte med om att den enda skillnaden är i grafikdrivrutinerna. Allt är inte spel. Beror ju på vad man har datorn till men är det bara spel så är nog inte skillnaden så stor nej.

Permalänk
Medlem

Robbaz - Jag tycker att du betalar lite för mycket för X2 4200+ .
Jag köpte min för 1680kr igår.

//
B

Visa signatur

[KA] Sir Overlord Clan <> See You out there <>

Permalänk

Jag märker en viss skillnad i spel. Innan hade jag a64 3000+, och nu kör jag på x2 4200+. Får definitivt en högre FPS i spel. Å andra sidan har jag inte så jättebra grafikkort (X800GTO).

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk

Du bör först upgradera till 2 gig bra minne. Ger mer än ny processor. Oblivions stadsmiljöer är de enda spel som ger verklig skillnad i prestanda. Ska du köpa processor bör du byta till intels core då det ger mångdubbel prestandaökning vid klockningjämfört med ett byte inom amd. Om du elitlirar spel och behöver 100+ fps kan prolle vara bra också. Utanför spel gör det massor skillnad om du arbetar och multitaskar 4-5 program. 95% har dock ingen användning av dualcore än. Jag tror dualcore och dx10 kommer att dyka upp samtidigt i spel.
Ärligt talat så har inte spel börjar kräva A64 teknik än, dom flyter perfekt på 5 år gammal Amd teknik, som iofs var samma revolution som Core är nu. förutom att Core inte behövs för spel än och frågan är när det börjar krävas. Knäppa tider.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg