Ser endast en kärna på en A64 X2 3800+

Permalänk
Medlem

Ser endast en kärna på en A64 X2 3800+

Har en DualCore AMD Athlon 64 X2 3800+ men jag ser endast CPU-användningen för 1 kärna på de ställen jag kollat.

In Everest Ultimate Version 2006 får jag det så här:

men även i aktivitetshanteraren får jag det så:

Och i enhetshanteraren ser jag bara en CPU har hört att man ska se två logiska CPU:er där.

Någon som vet vad detta kan var? Har varit inne i bios och kollat om det kan vara något utan resultat.

Från AMD:s hemsida har jag kört in följande

- "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (x86 and x64 exe) 1.3.2.16".

- "AMD Dual-Core Optimizer" och "AMD CPU-info".

Även i "AMD CPU-info" får man bara Core 0.

Vad i tusan kan det vara för fel? För dör en kärna dör väl hela processorn?

Tack på förhand

// Tobias[/quote]

Permalänk

I Everest står det "L2 cache: 512kB per core"

Permalänk

Intel-relaterat?
Har du installerat processorn på en gammal installation av Windows?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Kolla så du har multiprocessor HAL:en korrekt installerad.

Du kan kontrollera det i enhetshanteraren och kolla under processor fliken.

Där ska det stå "multiprocessor" eller dyligt. Om det inte gör det så kan du byta ut den till korrekt HAL.

Bara att välja att uppdatera driver och välj multiprocessor driver och starta om så ska du se båda kärnorna korrekt.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios om du inte har det, du måste ju ha ett bios som stödjer dual core. En del bios som kom strax före X2:orna släpptes kan du köra X2 på men då blir det som för dig, bara en kärna används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Uppdatera bios om du inte har det, du måste ju ha ett bios som stödjer dual core. En del bios som kom strax före X2:orna släpptes kan du köra X2 på men då blir det som för dig, bara en kärna används.

Jo men det har funkat innan jag har för mig till 80-90%. Botar den ens om den inte har stöd för den processorn?

Vad står det exakt om man kan aktivera dual core i BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

Rejs, har du gjort vad voodoodockan föreslagit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Rejs, har du gjort vad voodoodockan föreslagit?

Jag har kollat i enhetshanteraren och där hade jag bara en logisk CPU så jag körde en uppdatering av driver men kunde inte välja multiprocessor driver.

Men körde det som fanns. Jag hade tänkt att testa att köra in driversen från sidan igen när jag kört i standard drivers. Men har inte haft möjligheten än eftersom jag kör ventserver på denna burken.

Vad är HAL för övrigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejs
Jag har kollat i enhetshanteraren och där hade jag bara en logisk CPU så jag körde en uppdatering av driver men kunde inte välja multiprocessor driver.

Men körde det som fanns. Jag hade tänkt att testa att köra in driversen från sidan igen när jag kört i standard drivers. Men har inte haft möjligheten än eftersom jag kör ventserver på denna burken.

Vad är HAL för övrigt?

Låter som att det nog är BIOS i alla fall. Hitta nya versioner där -> http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_li...(AMD%20K8)

Permalänk
Medlem

Samma problem. Uppdaterad bios som stödjer X2. Bytte cpu till X2. Gammal W2k-installation använder bara en kärna. Nyinstallation på annan disk ger två kärnor. Kopierade dess HAL.DLL till gamla installationen. Startar inte, kör bara första boot-delen, sedan häng. OK, in med gamla HAL igen Fungerar som innan - en kärna. Försöker göra en install - Repair. Hjälper inte. Slutsats - Bios ok eftersom nyinstallation fungerar. Vill inte installera om gamla systemet för det tar dagar att få igång alla program som måste ominstalleras. Hjälp - någon som vet?
/lp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassep1l1s
Vill inte installera om gamla systemet för det tar dagar att få igång alla program som måste ominstalleras. Hjälp - någon som vet?
/lp

Det finns nog inte mycket annat att göra, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tack, tok-tack så mycket så mycket till en som inte vet. Såväl Rejs som jag behöver *fakta* - dvs. varför och hur - inte >tyvärr. Nu när AMD X2-prollarna blivit så billiga måste ju många råkat ut för samma sak Om jag (om-) installerar om W2k på samma gamla installation, behålls tidigare installerade program, inställningar etc.? Nån som vet?
/lp

Permalänk

Jag har tidigare nyinstallerat både Intel och AMD dual core processorer på W2Kpro Sp4 ( slipstreamed CD) utan några som helst problem. Båda kärnorna visas aktivitetshanteraren.
Har också testat med att byta ut en AMD64 single core till en dual core processor på samma/gamla W2K Sp4 installation och fått detta att fungera smärtfritt med dubbla kärnor bara genom att byta processordrivrutin
( Enhetshanteraren / dator / högerklick uppdatera drivrutin / sök sedan fram manuellt och välj ACPI multi från lista ).

Om man av någon anledning måste behålla den gamla installationen så borde det fungera med att först uppdatera W2K till Sp4 samt uppdatera / ändra processordrivern från ACPI "uni" till ACPI "multi" som tidigare nämnts. ( ominstallation är dock att rekommendera för bästa prestanda och stabilitet ).

Detta fungerar för mig och många andra.
Om det inte fungerar för er så ???????.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Hej. Ja nu har jag dualcore i TaskManager men vilken rysare. Bytte ACPI till dual och datorn vägrade boota. Alla trix och lite till + återställa bios.. Tji. Fram med fyra startdisketter och installera om. "Windows söker efter tidigare installationer". Puh. Fyra timmar senare... Dual core och gamla installationen (nästan) intakt. Till andra med samma problem, lycka till...
/lp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Kolla så du har multiprocessor HAL:en korrekt installerad.

Du kan kontrollera det i enhetshanteraren och kolla under processor fliken.

Där ska det stå "multiprocessor" eller dyligt. Om det inte gör det så kan du byta ut den till korrekt HAL.

Bara att välja att uppdatera driver och välj multiprocessor driver och starta om så ska du se båda kärnorna korrekt.

När jag går in under "uppdatera drivrutiner" så får jag bara fram "processorer" under "kompatibel maskinvara".

Bockar jag av det ser jag även "AMD K6-2-prossesor" "AMD K7-processor" "Intel PentiumIII-processor" "Intel-processor" "Processor" och "Transmeta Crusoe-processor"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejs
När jag går in under "uppdatera drivrutiner" så får jag bara fram "processorer" under "kompatibel maskinvara".

Bockar jag av det ser jag även "AMD K6-2-prossesor" "AMD K7-processor" "Intel PentiumIII-processor" "Intel-processor" "Processor" och "Transmeta Crusoe-processor"

Du väljer väl uppdatera från egenskaperna för ACPI?

Permalänk
Medlem

Hej Rejs. Kör du XP eller vad? Du får väl göra som jag gjorde. Installera om och hoppas på "Windows söker efter tidigare installationer" - en rysare - knäppa händerna och be till Redmond. Funkade för mig. Bytte från singlecore 3500+ till 4600+ dualcore men det verkar inte märkbart snabbare. Ryckig, konstig video bl. a. Nya ATI-drivare kanske behövs? TV-kort slutade fungera, omistallation, tji funkis. Allt verkar fungera OK utom video (jag kör dubbla skärmar). Tips? /lp
Edit: Lyckades ta bort ATI:s Tray_bar_utility och videot fungrar perfekt. Smooth video. Nu kan klockjobbet börja /lp