Permalänk
Medlem

Senaste ubuntu betan.

Nu har Ubuntu Edgy Eft kommit. Finns att prova på http://fridge.ubuntu.com/
Skitsmooth att uppgradera till senaste.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Re: Senaste ubuntu betan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Nu har Ubuntu Edgy Eft kommit. Finns att prova på http://fridge.ubuntu.com/
Skitsmooth att uppgradera till senaste.

Har du gjort det? Isåfall, hur är det jämfört med Dapper Drake?=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Emm... det är en nätt nedladdning på 800 megabagisar, så det blir väll klart om en timme eller så. Men jag ska rapportera så fort jag fått fart på det.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Emm... det är en nätt nedladdning på 800 megabagisar, så det blir väll klart om en timme eller så. Men jag ska rapportera så fort jag fått fart på det.

Låter bra!
Verkar ju som den släpps som final om en dryg månad om jag inte läste fel ..
Låter riktigt trevligt det=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Så förstod jag det med. Det jäkliga är ju att det jag längtar till inte är att den släpps, utan den efter
Edgy känns mest som en beta

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Ska pröva det i WMware... efter jag laddat ner det.

EDIT: 800mb? Min var på 683.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Ska seeda sönder sen när jag har testat lite.

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Vad jag märkt än så länge så funkar det finemang. Men jag har inte märkt så många ändringar...

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Håller på att uppgradera. Är väl inga större skillnader men ändå... hoppas mitt wlan-kort funkar lite bättre.

Permalänk
Medlem

Kört en dapper updaterad till edgy, numera funkar det fint, mycket snabbare boot/nedstängning för mig, känns generellt snabbare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

skulle inte edgy eft vara experimentell och "framåt" och ha xgl och compiz och liknande bleeding edge moj?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Snabbare, ja.
Edgy är experimentell, japp. Jag hade också för mig att den skulle köra med såna saker. Men den skulle ha aixgl om jag inte minns fel. Har inte märkt nåt dock. Dom kanske väntar in i det sista med att lägga till det med tanke på hur ostabilt det är än.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Xorg 7.1. (som finns i edgy eft betan) innehåller AIGLX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Xorg 7.1. (som finns i edgy eft betan) innehåller AIGLX.

Justja, det va så det hette. Dock har jag inte märkt av nånting sådant.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Xorg 7.1. (som finns i edgy eft betan) innehåller AIGLX.

Och exakt vad är AIGLX?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Och exakt vad är AIGLX?

en annan variant av XGL (som började utvecklas innan tror jag) skillnaden är väll att AIGLX är mer inbakad i Xorg-systemet än XGL var.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

AIGLX/XGL kommer inte att installeras som standard i Edgy, detta för att väldigt få opensourcedrivers har stöd för det. Däremot har jag för mig att det ska vara lättare att installera och få igång det än vad det var i Dapper.

Har även jag uppdaterat till Edgy, har egentligen inte märkt något annat än att vissa program blev avinstallerade, men de var enkla att installera igen. Samt att uppdateraren inaktiverade mina lokala APT-källor så uppdateringen tog betydligt längre tid än det borde. Gnome är fortfarande segt som sirap, får hoppas att det är lite stabilare än tidigare versioner (Nautilus är inte alltid jättestabil).

Ny Firefox är också nice, men rättstavning bara på engelska är något irriterande

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det som jag hoppas mest är att dom bökar ihop alla dessa inställningar lite mer. Just nu finns det ett program i inställnings menyn för varje sak som går att ändra. Ett program för att ändra teman skulle vara bra, nu är det ett för musen, ett för vanliga sakerna osv. Lika med skörmupplösning.
Jag kan hålla på länge med att räkna upp sånt.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen beta .. jag körde kubuntu alternate x64 och den hade en grymm minnseläcka var upp i en GB efter några minuter sen frös den ...

Ubuntu alternate 386 gick inte att installera, hängde sig vid sista uppdateringspaketet, samma sak med Kubuntu alternate 386. Dessa båda gav dessutom fel vid det inbyggda CD-testet trots att både nedladdningsfilen och den brända skivan hade korrekta checksums.

Vid det laget hade jag tröttnat, och körde in dagens build av den ostabila Debian x64-installern, samt fyllde på med paket över nätet från den ostabila Sid. Det är just nu tokstabilt .. drar runt 200MB med fullt desktop och några webbläsarfönster i Gnome. Har gått hela kvällen, är ju en hel del kosmetika att fixa jämfört med Ubuntu och en och annan konff-fil. Men hellre stabilt än snyggt och vingligt.

Ubuntu/Kubuntu borde inte släppa så ostabila betor, med tanke på att det är Debian i botten =/

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ubuntu/Kubuntu borde inte släppa så ostabila betor, med tanke på att det är Debian i botten =/

SID kan också vara rätt instabilt om man råkar uppdatera fel dag Skulle uppdatera en nyinstallerad Sarge till sid för ett par veckor sedan, var allvarliga buggar i initscripten i SID just då så systemet var lite halvt oanvändbart för mina behov

Ubuntu ligger också före Debian när det gäller vissa saker.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"