Permalänk
Medlem

Är min prolle för varm?

Jo jag har kollat några gånger i bios och där står det ibland att tempen är på 60 grader... Men oftast står den på 52 - 55 grader... Men När jag då och då ser att den står på 60 grader blir jag skraj... Och ibland känns det som om datorn laggar... Kan det bero på att prollen är för varm?

I speedfan ser det ut så här.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk

Den är inte för varm.

Permalänk
Medlem

Okej...

Då är min fråga vad är det som kan göra så att min dator laggar i windows? Jag har bytt hd för att jag trode att det var fel på den. Har även nya minnen... Nu står det still och vet inte vad det kan vara som gör detta lagg... Känner av det på att bara minimera en ruta i windows... Kan det vara så att mitt nätagg är för klent eller moderkortet som kast? Vet inte vad som skappa sådana här problem =(

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Vad har du för grejer i lådan? Omöjligt att säga vad som är fel om vi inte vet vad du har.
Behöver inte nödvändigtvis vara hårdvaran det är fel på heller. Drivrutiner eller program i konflikt kan lika gärna vara orsaken.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jag har:

Amd athlon 64 3200+ 939
Nätagg 300w
hd 1 250 gb
hd 2 250 gb
ati x700 pro
2 x 512 kingston 400
2 x dvd 1 rw
Moderkortet är ett msi med ett inbygt grafikkort som jag har stängt av.

1 chasi fläkt bara. går inte in nån mer.
Installerade om datorn i förgår och det hjälpte inte

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Re: Är min prolle för varm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CineFX

http://img59.imageshack.us/img59/4965/speedfanxp8.jpg

Den lilla elden betyder att den är för varm... Har du kört prime95 så du ser vad den maxar ut tempen på? 60 grader är förbannat varmt, speciellt för en oklockad cpu. Ta loss kylaren och byt pasta, ett tunt lager bara eller halvt riskorn i mitten, och se om det hjälper.

Ni som säger att det inte är temperaturen kan tänka en gång till.

När processorn börjar bli för varm så throttlar den, det kan mycket väl va därför den laggar.

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet som är varmt och därför laggar det i windows, köp ny kylare, typ Zalman eller nåt

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

hehe okej nu är jag förvirrad är det Grafikkortet eller CPUn?
Om det är Grafikkortet, är det svårt att byta fläkt på ett x700 pro? Och kan den göra så att det laggar i windows? Hur många grader ska Grafikkortet ligga på?

Vilken av alla mätare är CPUn? Funderar ändå på att köpa en ny cpu fläkt. Ni kan ju gärna tipsa om vart man ska köpa fläktarna?

Tack så mycket för svaren såhär långt...

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Kolla CPU tempen med MSI's program CoreCenter. GPU temperaturen kollar du med ATI Tools. Din förvirrning över vad som är vad kommer troligtvis minska

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk

Min dator laggade förut och spel hängde sig ständigt, märkte sen att grafikkorts fläkten stod helt stilla. Kolla så inte grafikkortsfläkten har stannat, det gjorde den på mitt radeon-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x2org
Kolla CPU tempen med MSI's program CoreCenter. GPU temperaturen kollar du med ATI Tools. Din förvirrning över vad som är vad kommer troligtvis minska

Laddade ner MSI's CoreCenter, Och mitt MB stöds inte :(. Laddade ner ATI Tools och den kunde inte hitta någon temperatur stog det i loggen.

EDIT: Laddade ner PCAlert från MSI nu och det funkade... Men den tutade som faen värkar som att nått sitter fel eller? +12 står i 13.66

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk

Du ser ju på din prscreen att några siffror lyser rött under voltage? Kolla upp dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Du ser ju på din prscreen att några siffror lyser rött under voltage? Kolla upp dem?

Ja det var precis dom jag frågade om vad det kan vara? :S

Nån som vet vad det kan vara? Kan det vara detta som är felet?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

cputempen är jäkligt hög, likaså spänningen på 12V. Tyvärr kan man inte alltid lita på såna där program, men i det här fallet verkar det uppenbarligen som att det stämmer, eftersom du har ett instabilt system.

Förslag: förbättra kylningen av CPUn samt byt nätagg, eller prova åtminstone med ett annat! Om du har tillgång till multimeter kan du mäta i en molexkontakt och se om den där spänningen stämmer...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
cputempen är jäkligt hög, likaså spänningen på 12V. Tyvärr kan man inte alltid lita på såna där program, men i det här fallet verkar det uppenbarligen som att det stämmer, eftersom du har ett instabilt system.

Förslag: förbättra kylningen av CPUn samt byt nätagg, eller prova åtminstone med ett annat! Om du har tillgång till multimeter kan du mäta i en molexkontakt och se om den där spänningen stämmer...

Tack för ditt svar! Dax att köpa nytt nätagg!!! Jäkla skit agg nu på 300W.
Vad ska man köpa för nått agg? kanske kan ge mig nån länk vart det är biligast också... Tack för alla svar!

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk

Några nätagg

Här har du en länk till några nätagg
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10159

Jag skulle rekomendera att du minst väljer ett på ungefär 500W, gärna högre om du har råd för framtida behov.
Det skadar aldrig att ha mer kraft än man behöver sen skadar de ju inte att ha en liten "buffer" om behovet någon gång finns

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Detta nätagg är riktigt bra

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |