Permalänk

Hur snabb är Athlon 64 X2 5000+?

Hej!

Jag kommer snart besitta en Athlon 64 X2 5000+. Vad jag undrar är om varje enskild processor är 5000+, eller om de båda processorna sammanlagt är 5000+. Dvs kan processorn vid ett fullständigt optimerat program närma sig att köra i 10000+?

Visa signatur

bla bla bla, etc etc etc!

Permalänk
Avstängd

hehe läs på!!!

finns trådar om det redan

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk

Jag kollade i FAQen och hittade inget, samt vet inte vad jag ska söka på för att hitta svaret. Kan du inte bara berätta hur det ligger till?

Edit:
Jag kollade igenom sida efter sida tills jag hittade denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Men då jag är en så kallad "data-n00bz0r" blev jag inte klokare av det. Om nu min nya processor skulle vara två stycken 5000+ så vet jag att de inte skulle fungera som 10000+ i praktiken, men det svarade ju inte på min fråga.

Visa signatur

bla bla bla, etc etc etc!

Permalänk
Medlem

hahaha orkar inte skriva nu men kan förklara för deeej sen

noob of the year? XD

Permalänk
Medlem

en 5000+ aggerar som som två st fx 55 om båda kärnorna kan utnyttjas

men alltså inte som en 10000+

varje enskilld kärna ligger på ca i + utsägelse 4200+

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Kommer också att "besitta" mig på en 5000+ snart. Men din fråga förstår jag inte riktigt...

Om du ville veta, så finns det ju bättre processorer, såsom Intel Core 2 Duo serien. E6400 och högre (kanske t.om E6300 vad vet jag) är väl bättre än AMD X2 serien.
Men personligen kommer jag nog blir störtnöjd när jag får min nya X2:a när jag kört på en äcklig gammal 2,4GHz i snart 4-5 år.

Men en 5000+ är det väl inge fel på, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

i den prisklassen så ger väl intels core 2 duo "most bang for the buck" lr hur... ?

Permalänk
Medlem

tänk på att han då måste köpa nytt moderkort, minne och processorn då

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
tänk på att han då måste köpa nytt moderkort, minne och processorn då

Och det går väl på 10 000 om man vill se en betydlig skillnad? Eller man kanske inte ser någon skillnad?

Permalänk

Tack för att hjälp.

Situationen är sådan att jag ska få en färdig dator gratis, och kan inte modifiera den på grund av tom plånbok. Jag ville hela enkelt ha en uppfattning om vilken prestationsförändring jag kunde förvänta mig mot den Athlon 64 3700+ som jag har idag.

Palme_570:
Vad innebär "fx 55"?

Visa signatur

bla bla bla, etc etc etc!

Permalänk

Om du kör väldigt krävande program såsom 3dmodelering, filmeditering, cad eller bara många program samtidigt såsom office, photoshop m.m... så märker du att den delar upp jobben på dina två processorer.

Vid lätt användning märks ingen skillnad direkt. Zip filer går snabbt att zippa upp och ner, dvdfilmer omvandlas snabbt till olika format.

I framtiden kan de bli större skillnader.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C3
Och det går väl på 10 000 om man vill se en betydlig skillnad? Eller man kanske inte ser någon skillnad?

eller kanske till o med 10000+

Visa signatur

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande!

Hiper Type R 580W - brann upp med en maxbelastning på 77W!!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
så märker du att den delar upp jobben på dina två processorer.

Hur är det med spelen då?

Permalänk
Medlem

Det kommer att komma spel som stödjer Dual core under 07

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Ungefär hur man räknar

Du kan inte räkna som att du får två styckna 5000+ de stämmer inte, inte om du tänker på prestandamässigt sätt
Ungefär så här kan du räkna: 2,6gHz * 1,80% = 4,68gHz eller 5000+ * 1,80 = 9000+
Man får aldrig dubbel prestanda att ha en dualcore eller en dubbla processorer, men bra nära
Grattis till en bra processor iaf, är lite avis :S

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Re: Ungefär hur man räknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huge-Raven
Du kan inte räkna som att du får två styckna 5000+ de stämmer inte, inte om du tänker på prestandamässigt sätt
Ungefär så här kan du räkna: 2,6gHz * 1,80% = 4,68gHz eller 5000+ * 1,80 = 9000+
Man får aldrig dubbel prestanda att ha en dualcore eller en dubbla processorer, men bra nära
Grattis till en bra processor iaf, är lite avis :S

Man kan inte räkna 4,68Ghz som du gör, man har två enskilda processorer som jobbar ihop inte en på 4,68GHz utan 2,6GHz, Du får en processor ungefär som en 4200+ i en trådade program

EDIT: I multi trådade använder du givetvis hela processorns kraft alltså
5000+. En annan sak att tänka på är att i multi trådade program är en dual core upp till 80% snabbare än en single core enligt AMD själva

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Kan bara tillägga att en X2 5000+ har ungefär samma prestanda som (ej oc) en Intel C2D 6400.

Då man lättare hittar ett billigare mobo till AMD än till Intel så kan man landa på samma kostnad. Fast Intel klockar ju bättre.

Permalänk

Nja 6400 trampar ner en 5000+ ganska duktigt i 600x800 en 6300 ligger där i de flesta tester lika med en 5000+. (oftast inte så intressant).
I högre upplösningar är det inte så stor skillnad mellan någon av dom.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Nja, snarare är det så att oavsett om du köper en C2D eller en högre klassad X2 propp så lär prestandan räcka.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

En 5000+ består av 2 st hypotetiska 4200+ enkelkärniga processorer, alltså som två FX55..
I många spel presterar den alltså som en FX55.
Men i program som utnyttjar dualcore kan du få upp till 85% mer prestanda utan problem. Då kan du ta 4200+ * 1.85 för att få hur snabb enkelkärnig processor du behöver för att matcha det. Du får alltså ~7800+ i dessa beräkningar.

Alltså. Din processor motsvarar alltså en singlecore på cirka 4200-7800+ beroende på applikation.

Nu till övriga medlemmar. Det var väl inte så svårt att bara förklara det så här eller? Varför ska alla försöka missförstå bara för att försöka få chansen att tillrättavisa någon? Om man försöker tillrättavisa någon genom att missförstå personen så går det inget vidare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Det kommer att komma spel som stödjer Dual core under 07

Kommer dessa spel som släpps under 2007 fungera bra till dagens high-end processorer då (AMD 64X2 & C2D)? (eller kommer skillnaden bara vara ett de flesta spelen utnyttjar DX10 och inte så mkt mer CPU-kraft?)

Permalänk

Så länge största delen av användarbasen sitter på singelcore processorer kommer spelen att optimeras för singlecore. Kommer nog att dröja ett bra tag innan dualcore får riktigt optimerade spel. Jag skulle gissa att det blir under 2008. De spelmotorer som används som grund är ju gjorda för singelcore och det krävs en hel del för att modifiera dom.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Så länge största delen av användarbasen sitter på singelcore processorer kommer spelen att optimeras för singlecore. Kommer nog att dröja ett bra tag innan dualcore får riktigt optimerade spel. Jag skulle gissa att det blir under 2008. De spelmotorer som används som grund är ju gjorda för singelcore och det krävs en hel del för att modifiera dom.

Crysis kommer denna vintern, det stödjer dual core...

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Q4 och Oblivion har väll DC stöd och de har varit ute ganska länge nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Q4 och Oblivion har väll DC stöd och de har varit ute ganska länge nu.

Dem har DC stöd ja...Tycker jag är skit bra att dem tänker framåt, inte bakåt..

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Tack för många bra svar!

Speciell tack till -Boris- som gav det mest pedagogiska svaret för en oinsatt som jag

Visa signatur

bla bla bla, etc etc etc!

Permalänk

Re: Re: Ungefär hur man räknar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Man kan inte räkna 4,68Ghz som du gör, man har två enskilda processorer som jobbar ihop inte en på 4,68GHz utan 2,6GHz, Du får en processor ungefär som en 4200+ i en trådade program

EDIT: I multi trådade använder du givetvis hela processorns kraft alltså
5000+. En annan sak att tänka på är att i multi trådade program är en dual core upp till 80% snabbare än en single core enligt AMD själva

Jag menade inte så heller
Han ville ha reda på hur snabb en 5000+ är och det jag gav till svar var en jämnförelse gentemot en single core processor
Därför räknade jag en skillnaden emot mellan en singelcore och en dual core är 80%
Man kan inte få 100% prestanda ökning hur man än diskuterar, det funkar inte på det sättet.
Tar du en singelcore och jämnför mot en dual core med samma hastighet och ett program som har stöd för singel och dual core, så får du fortfarande 80% prestanda ökning(i dagsläge)

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB