Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är gjort för DDR400

Tjenare,

Alltså mitt moderkort är gjort för DDR400 betyder det att den max klarar ram minnen med 400mhz eller kan jag ha ram minnen med mer mhz än 400?
Och vad betyder isf DDR400?
Jag sitter på ett
http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm atm, om ni vill ha info om moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det betyder att det är gjort för att klara hastigheter upp till och med 400 MHz (2x200 MHz). Det är också möjligt att det klarar lite mer genom överklockning, men det finns inga garantier.

DDR SDRAM = Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory.
DDR400 arbetar vid 200 MHz och överför 2 bitar per klockcykel per kontakt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Så alltså klarar mitt moderkort inte något ram som har 1024 550 mzh eller vad dom ligger på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dengen
Så alltså klarar mitt moderkort inte något ram som har 1024 550 mzh eller vad dom ligger på?

Det är defenetionen på vad minnena ska klara, precis som Ulvenstein skrev om moderkortet.

Du kan alltså använnda de minnet du nämnde, men DEFAULT så klockar ditt moderkorts BIOS ner det till 200Mhzx2=400Mhz

Där efter kan du om du har tur lyckas att klocka dem ända upp till 550Mhz, alltså 2x275Mhz=550.

Men för detta krävs det att man har minnen av ganska hög kvalité, det samma gäller moderkortet.

Sist men inte minst så bör man ha ett bra humm om hur man fixar dessa inställningar i BIOS...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Det är defenetionen på vad minnena ska klara, precis som Ulvenstein skrev om moderkortet.

Du kan alltså använnda de minnet du nämnde, men DEFAULT så klockar ditt moderkorts BIOS ner det till 200Mhzx2=400Mhz

Där efter kan du om du har tur lyckas att klocka dem ända upp till 550Mhz, alltså 2x275Mhz=550.

Men för detta krävs det att man har minnen av ganska hög kvalité, det samma gäller moderkortet.

Sist men inte minst så bör man ha ett bra humm om hur man fixar dessa inställningar i BIOS...

/Homer_S1

Okej, tack så mycket. Jag har varit inne i bios och jag har ingen hum om det direkt så jag antar att jag låter det vara. Men iallafall så finns det att välja på 333mhz och 400 mhz vars ifs kan jag hitta en sådan "guide" Eller något att hitta det?