Microsoft Zune officiellt prissatt

Permalänk
Avstängd

Ni hakar upp er på så mycket så det är lite roligt att läsa om det. Hata det ena, hata det andra...vilken nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
En musikprenumerationstjänst är vad jag har länge efterlyst. Tyvärr är jag inte villig att prenumerera på DRM-skadad dynga. Dessutom, för att jag ska nappa, måste utbudet vara större/bättre än det som vanliga fildelningsnätverk erbjuder och det lär inte hända i första taget.

förklara för mig hur man skulle kunna erbjuda en prenumerationstjänst utan att DRMa musiken. Hela grejen är ju att du bara ska kunna använda låten under en viss period.
Jag anser att en sån tjänst är slöseri med tid från microsoft då iaf jag vill "ha" låten.

Iom de klart minskade kostnaderna för distribution kan väl något jävla företag erbjuda musik i CD-kvalitet till ett humant pris, över nätet, utan DRM.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ni hakar upp er på så mycket så det är lite roligt att läsa om det. Hata det ena, hata det andra...vilken nivå.

Välkommen till IDG... ehh jag menar Sweclockers

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja det var ju otroligt vad folk gnäller istället för att diskutera fördelar och nackdelar. Värsta fanboy tjatet.

Personligen tycker jag det kommer bli intressant och se om de kommer bli en utmanare till Ipod:en eller om den floppar. Gillar annars Zune såhär långt iaf. Man kan ju inte börja klaga på att den är dålig baserat på vilken mjukvara man skall använda den till då det kommer dyka upp andra alternativ.

Sen det där med 150kr per månad är väl egentligen ingen dum idé om man är en person som ofta bara lyssnar på de senaste låtarna. För mig är iaf inte en prenumeration aktuell. Fast jag tycker inte tanken är fel och det finns säkert en marknad för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
förklara för mig hur man skulle kunna erbjuda en prenumerationstjänst utan att DRMa musiken. Hela grejen är ju att du bara ska kunna använda låten under en viss period.
Jag anser att en sån tjänst är slöseri med tid från microsoft då iaf jag vill "ha" låten.

Iom de klart minskade kostnaderna för distribution kan väl något jävla företag erbjuda musik i CD-kvalitet till ett humant pris, över nätet, utan DRM.

Jag skulle gladeligen prenumerera på en tjänst som gjorde det möjligt för mig att ha tillgång till all tänkbar musik när som helst, var som helst, bara jag har tillgång till internet. Jag ogillar, precis som många andra, att ha en stor musiksamling på en hårddisk eller CD-skivor. Hårddisken och CD-skivorna är inte tillgänliga var jag än befinner mig och hårddiskar kraschar och CD-skivor blir oanvändbara med tiden. Jag har, mer än en gång, förlorat hela min musiksamling och det känns inte kul. DRM i princip inte för en prenumerationtjänst. Det är ju inte troligt att jag skulle sluta lyssna på musik efter en tid. Inte heller är det troligt att jag skulle kunna tanka ner all musik jag kan tänkas vilja lyssna på och sedan sluta prenumerera på tjänsten. DRM försvårar bara användandet och gör att man inte vill använda tjänsten.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

det kanske inte är troligt att just du skulle ladda ner musiken, men jag kan lova dig, många skulle göra det om de kunde och därmed är ju DRM eller andra skydd nödvändiga.

sen om man för kuls skull vill räkna på det , 130 kr i månaden = 1560 kr om året = 15600 kr på 10 år. det är bland annat 1733 låtar från iTunes music store eller nästan 100 cd skivor i vanlig butik till fullpris typ. för mig är det dyrt för nått man inte ens äger rätten till.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Creatives spelare kickar ass med Ipod i ljudkvalite och i batteritid. Fattar inte varför Ipod har blivit så stort när det finns bättre spelare för samma pengar. Okej att Ipoden är snyggare men vafan ska man köpa nåt som ligger i fickan för hur den ser ut, man måste ändå ha ett fult plastskal på den för att den ska hålla sig fin.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Creatives spelare kickar ass med Ipod i ljudkvalite och i batteritid. Fattar inte varför Ipod har blivit så stort när det finns bättre spelare för samma pengar. Okej att Ipoden är snyggare men vafan ska man köpa nåt som ligger i fickan för hur den ser ut, man måste ändå ha ett fult plastskal på den för att den ska hålla sig fin.

Fläskbas är inte detsamma som bra ljud.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det kanske inte är troligt att just du skulle ladda ner musiken, men jag kan lova dig, många skulle göra det om de kunde och därmed är ju DRM eller andra skydd nödvändiga.

sen om man för kuls skull vill räkna på det , 130 kr i månaden = 1560 kr om året = 15600 kr på 10 år. det är bland annat 1733 låtar från iTunes music store eller nästan 100 cd skivor i vanlig butik till fullpris typ. för mig är det dyrt för nått man inte ens äger rätten till.

Ja, det är fortfarande alltför dyrt för att vara ett vettigt alternativ till något. Jämförelsen med 100 CD-skivor på tio år är ändå en bra fingervisning. Vilken modern lyssnare konsumerar inte mer än tiofalt så mycket musik? Jag lyssnar på musik motsvarande 100 CD-skivor på en bra månad.

Upphovsrättsinnehavaren äger rätten till musiken och den har du aldrig köpt. Vad du har köpt är en bit plast. För en CD på 150 kr har du betalat en (1) kr för obegränsad lyssningsrätt, så länge du besitter plastbiten, samt 149 kr för plasten (mellanhänder). En prenumerationstjänst ändrar inte vad du köper rätten till - lyssning.

Ja, de flesta som fortfarande är fast i fildelartänket skulle girigt tanka hem stora mängder musik och föra över dem till fildelningsnätverk och detta skulle nog pågå ett tag framöver. Jag tror att det tyvärr är kostnaden som musikindustrin måste betala för att de har varit efter i utvecklingen så länge. De försöker förstås få oss konsumenter att betala genom att försöka lura på oss en skadad produkt till överpris, men det kommer (förhoppningsvis) inte att funka. En billig, smidig prenumerationstjänst med stort utbud kommer i sinom tid att urvattna fildelningsnätverken och då försvinner de eller krymper åtminstone till ett marginellt problem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Fläskbas är inte detsamma som bra ljud.

Öh, Creative har bra ljud. Du verkar vara avundsjuk att iPod har dålig bas, medans Creative har bra bas? Det verkar som om du använt fel lurar och fel eq...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Öh, Creative har bra ljud. Du verkar vara avundsjuk att iPod har dålig bas, medans Creative har bra bas? Det verkar som om du använt fel lurar och fel eq...

Ja, förlåt mina AMS-1. För att återkomma till frågan. Fläskbas är fortfarande inte bra ljud, att han en kamelpuckel mellan 30 och 60hZ är fortfarande inte bra ljud.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Jag förstår inte riktigt vad som är så dåligt med iTunes att det är värt att hata.

Visst tar det en del skärmyta och systemresurser samt saknar snabbkommandon för det mesta. Men de smarta listorna är, uh...smarta, och när man väl har korrekta ID3-taggar på sin musik (vilket alla bör ha) så går det jävligt smidigt att rodda i musikarkivet.

Visst, det kan bli bättre, men hat är ett starkt ord.

Hatar gör jag nog inte, men iTunes klarar inte av vad jag kräver av ett musikprogram. Min musik är korrekt taggad, dock inte id3, utan ape, vilket tillåter mig mycket större möjligheter i taggningen, sen har jag också replaygainat större delen, vilket inte heller iTunes stödjer, samt att det mesta jag har är i .flac, .ape eller andra sådana format, vilket iTunes inte stödjer utan extra-plugins. Så jag kör foobar genom Parallels

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, det är fortfarande alltför dyrt för att vara ett vettigt alternativ till något. Jämförelsen med 100 CD-skivor på tio år är ändå en bra fingervisning. Vilken modern lyssnare konsumerar inte mer än tiofalt så mycket musik? Jag lyssnar på musik motsvarande 100 CD-skivor på en bra månad.

Upphovsrättsinnehavaren äger rätten till musiken och den har du aldrig köpt. Vad du har köpt är en bit plast. För en CD på 150 kr har du betalat en (1) kr för obegränsad lyssningsrätt, så länge du besitter plastbiten, samt 149 kr för plasten (mellanhänder). En prenumerationstjänst ändrar inte vad du köper rätten till - lyssning.

Ja, de flesta som fortfarande är fast i fildelartänket skulle girigt tanka hem stora mängder musik och föra över dem till fildelningsnätverk och detta skulle nog pågå ett tag framöver. Jag tror att det tyvärr är kostnaden som musikindustrin måste betala för att de har varit efter i utvecklingen så länge. De försöker förstås få oss konsumenter att betala genom att försöka lura på oss en skadad produkt till överpris, men det kommer (förhoppningsvis) inte att funka. En billig, smidig prenumerationstjänst med stort utbud kommer i sinom tid att urvattna fildelningsnätverken och då försvinner de eller krymper åtminstone till ett marginellt problem.

Hur menar du prenumerera isf? för att ha tillgång till all världens musik för 130kr/månaden är väl inte direkt möjligt?

Men säg att det vore det. Skulle då företagen förlita sig på att du slänger all musiken när du slutar din prenumeration?

Och när du säger 100 skivor på en månad, menar du då att du hittar 100 nya album varje månad som du lyssnar på? eller att du har 100 favoritalbum som du lyssnar på varje månad? för isf kan det likväl vara samma 100 album månaden efter.

Jag är emot DRM, men jag tycker du kan förklara för oss hur en prenumerationstjänst utan DRM skulle se ut.

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Ja, förlåt mina AMS-1. För att återkomma till frågan. Fläskbas är fortfarande inte bra ljud, att han en kamelpuckel mellan 30 och 60hZ är fortfarande inte bra ljud.

Creatives spelare har då fan ingen baspuckel.. I mina öron och så även i de flesta testares öron så spöar Crative skiten ur Ipod.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Creatives spelare har då fan ingen baspuckel.. I mina öron och så även i de flesta testares öron så spöar Crative skiten ur Ipod.

Jaså? Vilka tester då?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jaså? Vilka tester då?

CNET editors' review:

Creative Zen Vision:M (30GB, green)
"It has excellent audio and video quality."

"The bottom line: The dazzling, DRM-friendly Creative Zen Vision:M gives the iPod a run for the money as the current high-capacity WMA champ."

Apple iPod (30GB, video, black)
"slight delay when playing video"

"The bottom line: Get the affordable, sleek, and sexy 5G Apple iPod for its audio virtues. Although video looks great, poor video battery life and a relatively small screen hamper its appeal to video heads."

källa http://reviews.cnet.com/4520-3000_7-6417634-1.html

Apple är inte lika dåliga längre, men creative har alltid varit bättre ljudkvalitetsmässigt...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni hakar upp er på så mycket så det är lite roligt att läsa om det. Hata det ena, hata det andra...vilken nivå.

Ja lite roligt är det endå. Mera hat
Frågan är väll. är det apple och creative som tas upp i artikeln?
En sak ska ju sägas till MS försvar. Zune är helt klart inte en "vanlig" mp3spelare. Allt nytänkande är välkommet. Sedan om den är bra eller dåligt det är ju en helt annan saga. Man får väll se de första Zune som en testvariant. Något för de flitiga att sätta tänderna i och förbättra. För jag tror med båda händerna på bordet att produkten kommer att kunna förbättras grovt när den släpps. Något som MS säkert kommer att fixa på senare modeller.

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
CNET editors' review:

Creative Zen Vision:M (30GB, green)
"It has excellent audio and video quality."

"The bottom line: The dazzling, DRM-friendly Creative Zen Vision:M gives the iPod a run for the money as the current high-capacity WMA champ."

Apple iPod (30GB, video, black)
"slight delay when playing video"

"The bottom line: Get the affordable, sleek, and sexy 5G Apple iPod for its audio virtues. Although video looks great, poor video battery life and a relatively small screen hamper its appeal to video heads."

källa http://reviews.cnet.com/4520-3000_7-6417634-1.html

Apple är inte lika dåliga längre, men creative har alltid varit bättre ljudkvalitetsmässigt...

Från samma sida då, med tekniska mätningar.
En creative förlorar mot ipoden på alla områden.
Men en annan verkar bra.
http://reviews.cnet.com/4520-11297_7-6510133-1.html?tag=arw

Edit: missade lite, en creative va hyfsad visst.
Men creative spöar skiten ur ipod? Knappast

Permalänk
Medlem

Åhhhh va sugen jag blir på att köpa en spelare vars batteritid offrats på DRM-altaret. Kul dock att MS egna anställda rekomenderar folk att köra piratkopierad musik i spelaren framför deras eget alternativ.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, det är fortfarande alltför dyrt för att vara ett vettigt alternativ till något. Jämförelsen med 100 CD-skivor på tio år är ändå en bra fingervisning. Vilken modern lyssnare konsumerar inte mer än tiofalt så mycket musik? Jag lyssnar på musik motsvarande 100 CD-skivor på en bra månad.

Upphovsrättsinnehavaren äger rätten till musiken och den har du aldrig köpt. Vad du har köpt är en bit plast. För en CD på 150 kr har du betalat en (1) kr för obegränsad lyssningsrätt, så länge du besitter plastbiten, samt 149 kr för plasten (mellanhänder). En prenumerationstjänst ändrar inte vad du köper rätten till - lyssning.

Ja, de flesta som fortfarande är fast i fildelartänket skulle girigt tanka hem stora mängder musik och föra över dem till fildelningsnätverk och detta skulle nog pågå ett tag framöver. Jag tror att det tyvärr är kostnaden som musikindustrin måste betala för att de har varit efter i utvecklingen så länge. De försöker förstås få oss konsumenter att betala genom att försöka lura på oss en skadad produkt till överpris, men det kommer (förhoppningsvis) inte att funka. En billig, smidig prenumerationstjänst med stort utbud kommer i sinom tid att urvattna fildelningsnätverken och då försvinner de eller krymper åtminstone till ett marginellt problem.

ja, men säg att du om 10 år inte längre vill betala 130 kr i månaden, då har du plötsligt ingen musik alls att lyssna på. en cd må vara bara en bit plast, men du äger rättigheten till att ha lyssna på den när du vill så att säga. du äger rätten till den kopian. medans om man prenumererar och slutar med det, då äger du plötsligt ingen kopia alls. då står du där o har lagt ut massa pengar, utan att igentligen ägt nått.

och skulle de inte ha DRM, de skulle ha nå så grymt mycket användare som tokladdde o sen skulle sprida det vidare, en sådan butik skulle näst intill vara självdöd inom något eller några år. det må vara korkat av dem att de legat efter så länge, men det är ju ingen motivering för dem att göra en sådan stor uppoffring.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Min iPod räcker bra, thank you very much...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jag tycker det låter som exakt samma situation som med Xbox, många köpte en Xbox enbart för att chippa, dvs piratkopiera och använda den som HTPC mm. Precis likadant blir det nog med sune, dom flesta kommer säkert använda den enbart för att spela musik 'köpt' på TPB

Xbox sägs förövrigt ha givigt MS en förlust på runt $2miljarder totalt, vågar man hoppas på att zune gör det samma?

Men herregud!

"Vågar man hoppas på att zune gör det samma? :)"

Vad är det för fel på dig?

Hoppas du går i personlig konkurs eller något, jävla offer!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Men herregud!

"Vågar man hoppas på att zune gör det samma? :)"

Vad är det för fel på dig?

Hoppas du går i personlig konkurs eller något, jävla offer!

Mmm vackert forum som låter människor göra personliga påhopp på folk som inte kan hålla fingrarna i styr, och inte vet hur man argumenterar på ett moget sätt...:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, men säg att du om 10 år inte längre vill betala 130 kr i månaden, då har du plötsligt ingen musik alls att lyssna på. en cd må vara bara en bit plast, men du äger rättigheten till att ha lyssna på den när du vill så att säga. du äger rätten till den kopian. medans om man prenumererar och slutar med det, då äger du plötsligt ingen kopia alls. då står du där o har lagt ut massa pengar, utan att igentligen ägt nått.

och skulle de inte ha DRM, de skulle ha nå så grymt mycket användare som tokladdde o sen skulle sprida det vidare, en sådan butik skulle näst intill vara självdöd inom något eller några år. det må vara korkat av dem att de legat efter så länge, men det är ju ingen motivering för dem att göra en sådan stor uppoffring.

Må så vara. Då kan de istället fortsätta med sitt krig mot sina egna konsumenter. Vilken vettig människa vill köpa en kass tjänst med skadade produkter, när en bättre tjänst med bra produkter är gratis? Det enda sättet att lyckas ta betalt för sin tjänst är om tjänsten är bättre än den som är gratis.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det kanske inte är troligt att just du skulle ladda ner musiken, men jag kan lova dig, många skulle göra det om de kunde och därmed är ju DRM eller andra skydd nödvändiga.

sen om man för kuls skull vill räkna på det , 130 kr i månaden = 1560 kr om året = 15600 kr på 10 år. det är bland annat 1733 låtar från iTunes music store eller nästan 100 cd skivor i vanlig butik till fullpris typ. för mig är det dyrt för nått man inte ens äger rätten till.

130 kronor i månaden motsvarar ungefär 1 ny CD-skiva. Se det som en möjlighet att provlyssna musik innan du köper den istället. Om man köper mycket musik är det klart värt att köpa en CD-skiva mindre varje månad, för att vara säker på att den musik man köper verkligen är bra. Eller jämför med att betala för lyxversioner av internetradio. Klart värt det då också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Mmm vackert forum som låter människor göra personliga påhopp på folk som inte kan hålla fingrarna i styr, och inte vet hur man argumenterar på ett moget sätt...:)

Blev bara lite smått irriterad..

Istället för att se fördelarna eller vad produkten kan leda till så pratar man bara en massa rappakalja.

Ingen kan ju veta om Zune är bra eller dålig innan den släpps. Det kanske är den mest kompletta och fulländade spelaren hittills som sopar mattan med allt annat?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Men creative spöar skiten ur ipod? Knappast [/B]

När det gäller ljudkvalitén, som det hela handlade om - Ja, Creative spöar Apple. Varför ska vi fortsätta den här diskussionen förresten? En förvirrad liten fanboy tycker att Creative har dåligt ljud, det går inte att diskutera med sådana personer.

Så därför tar vi upp ett nytt ämne! Tror ni Apple kommer att kontra på något sätt? Att de sänker priset är kanske mindre troligt, men MS är troligtvis den första riktigt stora eventuella konkurrenten till Apple.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Hur menar du prenumerera isf? för att ha tillgång till all världens musik för 130kr/månaden är väl inte direkt möjligt?

Men säg att det vore det. Skulle då företagen förlita sig på att du slänger all musiken när du slutar din prenumeration?

Och när du säger 100 skivor på en månad, menar du då att du hittar 100 nya album varje månad som du lyssnar på? eller att du har 100 favoritalbum som du lyssnar på varje månad? för isf kan det likväl vara samma 100 album månaden efter.

Jag är emot DRM, men jag tycker du kan förklara för oss hur en prenumerationstjänst utan DRM skulle se ut.

Nej, jag lyssnar inte på 100 nya album per månad, men det har hänt att jag lyssnat på säkert uppemot 100 nya album under en period motsvarande ca en månad. Nog om det.

Min tanke är att företagen ska sänka priset för tjänsterna, strunta i att folk piratkopierar och vänta på att folk tröttnar på att hamstra data, samt att fildelningsnätverken ska mättas med musik. Förhoppningen är den att konsumenterna ska tycka att prenumerationstjänster är så pass mycket bättre än fildelning att det är värt att betala en liten slant för. Då kommer fildelningsnätverken att bli ointressanta alternativ och dö ut.

Visst kan man ställa sig skeptisk till ett sådant scenario och jag är själv skeptisk. Det största problemet med en sådan lösning är att få bolagen att acceptera faktum. De kan inte förklara krig mot oss konsumenter och tro att de kan gå segrande ur striden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Så därför tar vi upp ett nytt ämne! Tror ni Apple kommer att kontra på något sätt? Att de sänker priset är kanske mindre troligt, men MS är troligtvis den första riktigt stora eventuella konkurrenten till Apple.

Jag tror inte apple behöver kontra med något. Det räcker med att de kommer med uppdaterade versioner av ipoddarna med bättre hårdvara i. För det är fortfarande ipodens design som gjort den så populär.
De kanske måste satsa mer på video, jag hade tyckt det va tufft med en tålig touchscreen över hela framsidan. Typ som denna påhittade bilden

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det största problemet med en sådan lösning är att få bolagen att acceptera faktum.

Jag skulle nog vilja säga att ett nästan lika stort problem kommer att bli att få folk att acceptera att gratis inte längre är godast.

Ärligt talat tror jag nog att vi kan hoppa runt och säga att vi är beredda att betala hur jäkla länge som helst... Men när någon väl lanserar en billig DRM-fri tjänst - med musik kodad i 320Kbps, möjlighet att välja ogg-filer, där varje skiva kostar tre kronor och du får en apa hemskickad som kliar dig på ryggen efter ditt tjugonde skivköp - kommer fortfarande ett väldigt stort antal säga att de vill inte betala för en tjänst där skivan faktiskt kostar en fjärdedel av en billig chokladkaka, inte erbjuder FLAC med taggarna skrivna med versaler i Början Av Varje Ord och dessutom ville de inte ha en rhesus-makak, de ville ha en moor-makak. Sony/Microsoft/Apple borde skärpa till sig!

Skivbolagens arrogans har odlat fram en generation som kommer att tycka att "information vill vara fri" tills den dag de dör. Nä, hoppet ligger nog till de äldre och de yngre - förutsatt att sjuttio- och åttiotalisterna inte får klorna i dem först...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.