Permalänk
Medlem

Mac OS till PC?

Nu när det går att köra windows på Mac, går det inte att köra Mac OS på PC?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

jo det går fnt, Mac är ju en PC.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Var det ett seriöst eller ironiskt svar?
Jag vet att PC = Personal Computer = Persondator. En mac är också en persondator.

Kan man installera Mac OS på en PC som är såld med Windows XP-licens?

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

Nej. Inte utan att vara olaglig.

Permalänk
Medlem

Tack för ett ärligt svar, det var allt jag behövde.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

"Problemet" är väl att det sitter ett kontroll-chip i intel-Macarna, vilket Mac OS X förväntar sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
"Problemet" är väl att det sitter ett kontroll-chip i intel-Macarna, vilket Mac OS X förväntar sig.

Jag vet inte om det sitter något sådant chip i Macarna, men ett stort problem är att OS X endast fungerar på datorer som använder EFI istället för BIOS.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag vet inte om det sitter något sådant chip i Macarna, men ett stort problem är att OS X endast fungerar på datorer som använder EFI istället för BIOS.

Hur svårt kan det vara att installera en annan bootloader?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Hur svårt kan det vara att installera en annan bootloader?

BIOS är ingen bootloader.. Inte helt lätt att bara installera EFI på ett moderkort Däremot går det ju som sagt med fulhack, men det är inte lagligt nånstans. Dessutom är det ju inte samma sak att köra det på en PC

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig EFI rent fysiskt från BIOS ?
Annan mjukvara i EEPROM:et ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
BIOS är ingen bootloader.. Inte helt lätt att bara installera EFI på ett moderkort Däremot går det ju som sagt med fulhack, men det är inte lagligt nånstans. Dessutom är det ju inte samma sak att köra det på en PC

Nä är det sant?

Jag menar att om inte OS X bootloader kan startas av BIOS installerar man en som kan. Som AndereaX säger så är det en PC. Det enda som skiljer är att det är EFI istället för BIOS. Jag tror inte att OS:et är berodde av EFI så mycket att det blir omöjligt att köra utan den kretsen.

Permalänk
Medlem

just, det finns som sagt "fulhackade" versioner. dock är det vad jag erfarit (Aktuellts favouttryck) viktigt att i BIOS har exakt rätt inställningar för att det inte ska konstra sig mot patchen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Annars kam man väll installera Linux på sitt BIOS och få det att bete sig som EFI?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Jag vet inte om det sitter något sådant chip i Macarna, men ett stort problem är att OS X endast fungerar på datorer som använder EFI istället för BIOS.

Jodå, det sitter ett sådant chip i intel-Macarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple-Intel_architecture#Trusted...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Annars kam man väll installera Linux på sitt BIOS och få det att bete sig som EFI?

Du får mer än gärna berätta hur man genomför detta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

är det såna där microkärnor ni pratar om eller..?

1-2MB är väll de större BIOSen på?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är det såna där microkärnor ni pratar om eller..?

1-2MB är väll de större BIOSen på?

Jag har installerat Gentoo på mitt BIOS och håller som bäst på att kompilera KDE och OpenOffice.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Annars kam man väll installera Linux på sitt BIOS och få det att bete sig som EFI?

Haha, så du tänker ta bort BIOSet och installera Linux på BIOS-chippet och få det att bete sig som EFI, låter som du är ute och åker svävare.

Permalänk
Inaktiv

Som det står i tråden så Kan man köra Mac OS X på sin PC, var man får tag på dessa "Mac"-versioner får du allt ta reda på själv. Hittar du inte? - Försök inte, inget elakt, men det här med Mac on PC kanske är lite över ditt huvud.
Om du nu har hittat dessa illegala versioner på Mac OS X, ja då bör du även hittat all info du behöver för att fixa in det på din dator ( om det fortfarande inte ligger över din nivå )

En sak kan jag dock säga dej, leta inte om din CPU inte har stöd för SSE2 ( och SSE3) // Det är inte värt laddnings tiden på ggl resultaten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Haha, så du tänker ta bort BIOSet och installera Linux på BIOS-chippet och få det att bete sig som EFI, låter som du är ute och åker svävare.

Jag är inte så insatt i EFI men det är väll kanske vara teoretiskt genomförbart? Eller? Alltså bara det OS X isf måste ha, annars blir det nog svårt och få plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Haha, så du tänker ta bort BIOSet och installera Linux på BIOS-chippet och få det att bete sig som EFI, låter som du är ute och åker svävare.

Ptja, att köra Linux som BIOS är sannerligen möjligt.

http://www.linuxbios.org/index.php/Main_Page

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Visst, det är ett Linux-BIOS, men lät som på Vijjje när han skrev "Annars kam man väll installera Linux på sitt BIOS och få det att bete sig som EFI?" Att man kan dra in ett vanligt GNU/Linux-OS på sitt BIOS och få det att bete sig som EFI helt plötsligt...

*Edit, men visst, lite fick jag det om bakfoten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS
http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Permalänk
Medlem

det borde ju gå rent teoretiskt, praktiskt är en annan sak.. olika varianter jag kan tänka mig.

ett speciellt BIOS-OS gjort exakt för hårdvaran i fråga.

ett utrymme på BIOS-minnet med detsamma, BIOSet måste givetvis ändå moddas för att kunna ladda därifrån.

det finns väll BEOS som har kärnor små nog.

/ jahapp, sådär ja..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har installerat Gentoo på mitt BIOS och håller som bäst på att kompilera KDE och OpenOffice.

den går vi inte på, alla vet ju att du bara kör BSD.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De flesta OS försöker använda dem där kretsarna så lite som möjligt deras uppgift idag är mest att boota och köra POST. Fast man kanske får det svårt med hotplug, ACPI osv.

Permalänk
Medlem

Det finns ett fåtal "pezemobo" som stödjer EFI och har BIOS däri (som en Mac har efter BootCamp, ett "bakåtkompabilitetslager") så den biten är ju lösbar.
Att leta fulhackade OS X innebär bara att man hela tiden ligger efter OS X när det gäller uppdateringar, att man ha problem att få in varje ny version efter att någon fulhackat den och att det finns funktioner som helt enkelt inte funkar (en Mac är inte en "peze" i allt).
Visst är det möjligt : Men värderar man sin fritid det minsta så är det bättre att lägga tiden på att samla pantisar istället för att krångla med fulhackad OS X - dels kan man köpa en Mac då och dels kan man njuta av fritiden...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Som det står i tråden så Kan man köra Mac OS X på sin PC, var man får tag på dessa "Mac"-versioner får du allt ta reda på själv. Hittar du inte? - Försök inte, inget elakt, men det här med Mac on PC kanske är lite över ditt huvud.
Om du nu har hittat dessa illegala versioner på Mac OS X, ja då bör du även hittat all info du behöver för att fixa in det på din dator ( om det fortfarande inte ligger över din nivå )

En sak kan jag dock säga dej, leta inte om din CPU inte har stöd för SSE2 ( och SSE3) // Det är inte värt laddnings tiden på ggl resultaten

Har jag sagt att jag vill köra Mac OS på en PC?

Svar nej.

Har jag frågat om man kunde köra Mac OS på en PC?

Svar ja.

Varför frågade jag om det?

Svar: För att jag var intresserad.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Som det står i tråden så Kan man köra Mac OS X på sin PC, var man får tag på dessa "Mac"-versioner får du allt ta reda på själv. Hittar du inte? - Försök inte, inget elakt, men det här med Mac on PC kanske är lite över ditt huvud.
Om du nu har hittat dessa illegala versioner på Mac OS X, ja då bör du även hittat all info du behöver för att fixa in det på din dator ( om det fortfarande inte ligger över din nivå )

En sak kan jag dock säga dej, leta inte om din CPU inte har stöd för SSE2 ( och SSE3) // Det är inte värt laddnings tiden på ggl resultaten

Nu är vi ute i en gråzon här. Det är inte olagligt i Sverige med crackad mjukvara om man själv äger originalet. Däremot bryter du mot Apple's EULA om du installerar Mac OS X på en dator som inte är från Apple. Det dom gjorde var att helt enkelt lura Mac OS X att skippa processen där den letar efter sitt TPM chip.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det är inte olagligt i Sverige med crackad mjukvara om man själv äger originalet.

Jo, det är det. Du får endast modifiera mjukvaran om det krävs för att mjukvaran ska kunna användas på så sätt som avses. D.v.s. kan du inte använda mjukvaran trots att tillverkaren säger att det ska gå får du göra ändringar i koden, annars inte.

Permalänk
Medlem

För att lösa hela denna diskussionen om EFI: http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface
och även för att få er att gilla Windows/Microsoft/Bill Gates ännu mindre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
...även för att få er att gilla Windows/Microsoft/Bill Gates ännu mindre

Rätt! plus att det förklarar varför en vanlig x86 peze är så sopig som den är - även om man inte tänkt på det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!