Permalänk
Medlem

Linux till Laptop

Jag har en HP 5134 som jag skulle vilja ha linux på, men vilken version kan vara vettig att ha på en bærbar?
Har haft lite problem med drivrutiner till linux innan næmligen.

Visa signatur

Douza!

Permalänk
Medlem

Ehm.. Senaste?

Permalänk
Medlem

Testa någon Live-CD först, det borde ge en bra bild över vilka drivrutiner som saknas.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

De jag menade var vilken dist. som kan passa.

Sorry, kaffedax strax =P

Visa signatur

Douza!

Permalänk
Medlem

Alla distar funkar, sen behöver man pilla på några mer än andra. Det som kan strula med drivrutiner är wlan och spännande strömsparningsfunktioner samt till viss mån häftiga grafikchip. Sedan kan det givetvis hända att distributionen du väljer kommer med en Linuxkärna eller X-fönstersystem som är för gammalt för att stöda alla de exotiska finesser din laptop kanske innehåller.

Själv kör jag Gentoo på mina laptopar, speciellt de äldre. Gentoo låter mig välja precis vad jag vill ha, och sen bygger jag systemet på en snabbare maskin. Resultatet var att datorn som var på tok för seg för Ubuntu (eller Windows 2000/XP för den delen) utan problem kan användas för ordbehandling och webläsning med firefox.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla denna sida: http://www.linux-laptop.net/

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

hallåj, den här tråden såg lämplig ut, är totaln00b på linux och behöver en dist till en gammal intel mmx laptop, den ska enbart användas till ordbehandlig så jag letar efter en ickekrävande grafisk dist med ordbehandlare som ska installeras och sen fungera, inte något krångel
har laddat ner en gentoo iso men inte brännt ner den än, ska jag köra på den eller tanka en annan?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

njae, noob är inte så bra för en gentoo eller tvärt om
xUbuntu är en blandning av Ubuntus användarvänlighet och XFCE's light-ness (drar inte mycket kraft)

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
hallåj, den här tråden såg lämplig ut, är totaln00b på linux och behöver en dist till en gammal intel mmx laptop, den ska enbart användas till ordbehandlig så jag letar efter en ickekrävande grafisk dist med ordbehandlare som ska installeras och sen fungera, inte något krångel
har laddat ner en gentoo iso men inte brännt ner den än, ska jag köra på den eller tanka en annan?

som sagt gentoo är knappast någonting för en nybörjare även om det är en bra dist för att få ett optimerat system för MMX ,

Hur mycket ram/Mhz är den på?
tror Debian blir en bra dist för dig med abiword som ordbehandlare

Permalänk
Medlem

vet inte vilken mhz men det är en mmx. ingen aning hur mycket ram det var kan kolla det imorrn i skolan.
Debian eller Ubuntu, vilket är lättast att konfa för att få tillgång till ett skolnätverk?
det som ska göras på den är i princip skriva ihop arbeten och skriva ut dom på nätverksskrivare.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu är lite lättare att confa.

Valfri *BOX skulle jag kört på den burken tror Xfce blir lite väl segt på en MMX.

Permalänk
Medlem

ubuntu är baserat på Debian och är något enklare eftersom det mesta funkar direkt. men till äldre dator brukar man rekommendera Debian eftersom det är lite mer bandat från början och så svårt är det inte.