Permalänk
Medlem

Slackware 11.0 ute!

Fick ett mail precis av en viss Patrick J. Volkerding.

Slackware 11.0 är äntligen ute!

"The first Slackware release more than a year in the making, this
edition of Slackware combines Slackware's legendary simplicity,
stability, and security with some of the latest advances in Linux
technology. Expect no less than the best Slackware yet."

Slackware 11.0 skippar med 2.4.33.3 som standard men de skickar även med en 2.6.17.13 kernel och källkoden till 2.6.18 om man känner för att komplimera en egen.

Läs hela changelogen här:
http://www.slackware.com/announce/11.0.php

Nu blir det in med gamla goda Slackware igen.

Permalänk
Medlem

Mysigt värre (iofs har jag haft min huvuddator med -current ett bra tag, men måste skriva det ändå) :]

Någon som vet vilken skiva som innehåller vad nu? Sitter på adsl, så kommer ta ett ta ett bra tag om jag ska tanka ner alla och kolla, har precis påbörjat tankning av disk 1-3; kan 4-6 vara källkod och sådana saker som vanligt?

Slackware 11.0 Installation ISO disc 1
Slackware 11.0 Installation ISO disc 2
Slackware 11.0 Installation ISO disc 3
Slackware 11.0 ISO disc 4
Slackware 11.0 ISO disc 5
Slackware 11.0 ISO disc 6

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Jag undrar precis samma sak, onödigt att tanka DVDn om hälften är källkod på den.

Edit: Disk 4-6 är källkod.

Gillar versionen på Apache, 1.3.37

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt, det var på tiden.

Antar att 4-6 är källkod, tankar och kollar. Återkommer senare.

EDIT: Verkar som om ISO-filerna bara går att få tag via BitTorrent (segt) än sålänge, FTP:erna verkar ha satt felaktiga rättigheter med mening (antagligen tills den värsta tankningen av Slackware är över).

EDIT2: Och där fick vi det konfirmerat.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är avundsjuk på er med fina uppkopplingar, 4% på vardera av de tre skivorna nu >.<

Tack för infon!

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Kom försent till skolan, för jag var tvungen att tanka när jag såg att det var ute, samt givetvis bränna ut det. Hade täntk dra in Slackware 11.0 på skollaptopen under dagen. Men så slutade man tidigt och kan göra det hemma, allt förgäves alltså

Vet inte hur det är med FTP:erna nu, men när jag kollade i morse fanns inte ens 11.0 katalogen, men jag lyckades hitta denna, och drog därifrån. Så är alla officiela mirrors fortfarande satta med fel behörighet, så finns det på länken nedan.
ftp://inferno.bioinformatics.vt.edu/linux-distros/slackware/s...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Börjat dyka på på några mirrors, men på Sunet går det inte att komma in i katalogen 11.0-iso.

Permalänk
Hedersmedlem

En liten guide som antagligen kan vara till hjälp för vissa:
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/slackwar...

Eller så är man lat och drar in Swaret och låter det upgradera åt en.

EDIT: Bytte ut URL:en till den uppdaterade guiden.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

En liten fråga. Varför är allt så himla ouppdaterat? X.Org 6.8? Varför inte 7.0 eller ännu nyare? Eller det kanske är lite för Beta för Slack. Jag ska dra in Arch och testa och sedan blir det antagligen Slackware då det finns många här på SweC som kör det. Vad jag är ute efter är en stabil server som ska köra lite server saker. LAMP, Samba, FTP, SSH, Irssi med mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
En liten fråga. Varför är allt så himla ouppdaterat? X.Org 6.8? Varför inte 7.0 eller ännu nyare? Eller det kanske är lite för Beta för Slack. Jag ska dra in Arch och testa och sedan blir det antagligen Slackware då det finns många här på SweC som kör det. Vad jag är ute efter är en stabil server som ska köra lite server saker. LAMP, Samba, FTP, SSH, Irssi med mera.

6.8 vad har du fått det ifrån?

11.0 kör med 6.9.0. Och varför Slackware inte kör med senaste blending edge får du nog fundera på lite själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
En liten fråga. Varför är allt så himla ouppdaterat? X.Org 6.8? Varför inte 7.0 eller ännu nyare? Eller det kanske är lite för Beta för Slack. Jag ska dra in Arch och testa och sedan blir det antagligen Slackware då det finns många här på SweC som kör det. Vad jag är ute efter är en stabil server som ska köra lite server saker. LAMP, Samba, FTP, SSH, Irssi med mera.

ty vi är några archanvändare också så frukta icke!

ontopic: Kul, tror jag ska fiffla in slack på en serverburk för skojjs skull

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

WOhoO! Dags att byta ut FreeSBD mot Slackware igen då.

Permalänk
Medlem

Underbart, nu ska jag anstränga mig och återvända till unix paradiset!

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Kom försent till skolan, för jag var tvungen att tanka när jag såg att det var ute, samt givetvis bränna ut det. Hade täntk dra in Slackware 11.0 på skollaptopen under dagen. Men så slutade man tidigt och kan göra det hemma, allt förgäves alltså

Vet inte hur det är med FTP:erna nu, men när jag kollade i morse fanns inte ens 11.0 katalogen, men jag lyckades hitta denna, och drog därifrån. Så är alla officiela mirrors fortfarande satta med fel behörighet, så finns det på länken nedan.
ftp://inferno.bioinformatics.vt.edu/linux-distros/slackware/s...

Är också grymt sugen på att ha det på skollappen, men vi har delat upp vår hårddisk i 2 delar, typ 25gb på C:\ och 15gb på D:\

Men jag vill inte använda hela D:\ för där ligger vårt "skrivbord" osv.

Hur gör du?

Visa signatur

System: Xp2600+, 1024mb PC3200, nVIDIA GeForce 6600GT, 60Gb - 120Gb
Bärbara System: Dell Latitude D505, 1,5Ghz, 512Mb RAM, 30gb, Intel WLAN (inbyggt).
Server: http://swippo.snail.nu/phpsysinfo / http://swippo.snail.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swippo
Är också grymt sugen på att ha det på skollappen, men vi har delat upp vår hårddisk i 2 delar, typ 25gb på C:\ och 15gb på D:\

Men jag vill inte använda hela D:\ för där ligger vårt "skrivbord" osv.

Hur gör du?

Flytta skrivbordet till C:\ kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swippo
Är också grymt sugen på att ha det på skollappen, men vi har delat upp vår hårddisk i 2 delar, typ 25gb på C:\ och 15gb på D:\

Men jag vill inte använda hela D:\ för där ligger vårt "skrivbord" osv.

Hur gör du?

Tänk om man fick så stor hårddisk.

Vi har 15/15 tror jag C/D.
D används inte av något efter en ny ghost av våra datorer så jag gjorde som så att jag boota upp installationen tog bort D: skappade en swap ala 256MB och en / ala 7GB. Sedan resterande drygga 8GB gjorde jag till FAT32 filsystem för att spara skolarbeten på, så de ska gå att nås från både Windows och Slackware, om jag skulle behöva Windows vid något enstaka tillfälle vid skolarbete.

Svårare än så är det inte
Sedan kan du göra som zightx sa för att lösa dit problem med skrivbord, eftersom C-partionen är så ofantligt stor så.

EDIT: Tyckte jag kände igen dig zightx du hänger ju på forum.slackware.se också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så skulle jag kunna göra ja, men det är ett jävla meck.. Får ta det när jag har orken

Tack för tipsen dock!

Visa signatur

System: Xp2600+, 1024mb PC3200, nVIDIA GeForce 6600GT, 60Gb - 120Gb
Bärbara System: Dell Latitude D505, 1,5Ghz, 512Mb RAM, 30gb, Intel WLAN (inbyggt).
Server: http://swippo.snail.nu/phpsysinfo / http://swippo.snail.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swippo
Så skulle jag kunna göra ja, men det är ett jävla meck.. Får ta det när jag har orken

Tack för tipsen dock!

Ett jävla meck?

Hade likanande partionering på min skollaptop, användarna låg på D:\ men det tog väl cirka 15s att flytta dom till C:\

Permalänk
Medlem

hmm..
vad ska man ladda ned?
vad ska man bränna ut?

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasc
hmm..
vad ska man ladda ned?
vad ska man bränna ut?

Cd1 ison... och eventuellt cd2 och cd3 beroende på vilka paket du tänkt installera. Kan tänka mig att KDE ligger på cd2/3.

Permalänk
Medlem

Kan ge en ungefärlig bild av skivorna nu:

Skiva 1: Det mesta som behövs; räcker för en serverinstallation, men även för X med fluxbox m.m.
Skiva 2: KDE, tcl, gimp, gaim, seamonkey, texrelaterat
Skiva 3: KDEi (extra språkpaket för KDE), testing, extra

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Så egentligen behöver man bara första och kan installera resten över nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Så egentligen behöver man bara första och kan installera resten över nätet?

Ja. Det rekommenderas dock att man installerar någon "pakethanterare" om man gör så. Själv använder jag slackpkg, finns i /extra-mappen på valfri ftp, men det finns fler, t. ex. slapt-get.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Ja. Det rekommenderas dock att man installerar någon "pakethanterare" om man gör så. Själv använder jag slackpkg, finns i /extra-mappen på valfri ftp, men det finns fler, t. ex. slapt-get.

...eller pkgsrc!