Permalänk
Medlem

Vad kommer AMD göra nu?

Nu när dom billigare Core 2 kommit ut och spöat AMD's värstingar med hästlängder...

Tänker AMD bara sitta och pilla navelludd eller forska på en ny processor för att försöka slå Core 2?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

65nm kommer i december

Permalänk
Medlem

Kommer den att slå core 2?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

vem vet...

Dessutom tror jag inte att du märker någon skillnad mellan en Intel och en Amd. Den största flaskhalsen i en dator är vilket fall som helst hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
vem vet...

Dessutom tror jag inte att du märker någon skillnad mellan en Intel och en Amd. Den största flaskhalsen i en dator är vilket fall som helst hårddisken.

Klart han märker skillnad...

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Nix, du märker ingen skillnad. Du kan givetvis köra ett program som utför ett givet antal operation och som sedan pressenterar tiden det tog för användaren. Problemet med den metoden är att det är datorn som gör bedömningen och inte användaren.

Om det tar 1ms att utföra en beräkning på ena burken och 1,2ms på den andra, så kommer inte användaren att märka någon skillnad.

Men det är klart att det känns alltid lite trevligare att sitta vid en AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Nix, du märker ingen skillnad. Du kan givetvis köra ett program som utför ett givet antal operation och som sedan pressenterar tiden det tog för användaren. Problemet med den metoden är att det är datorn som gör bedömningen och inte användaren.

Om det tar 1ms att utföra en beräkning på ena burken och 1,2ms på den andra, så kommer inte användaren att märka någon skillnad.

Men det är klart att det känns alltid lite trevligare att sitta vid en AMD.

Kanske inte, jag märker ju skillnad t ex när jag bytte över från singel till dual core då jag kör fler prog... men annars inte, så det du säger kan ju stämma

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

En kärna kommer alltid att uppleves som en kärna. Om en tråd går på 100% så kommer alla andra trådar att förlora i prestanda.

Två kärnor kommer att upplevas som fler än en kärna. Om en tråd går på 100% så kommer ändå andra trådar att kunna exekvera.

För övrigt kan man ju starta Aktivitetshanteraren,
välja fliken Processer,
Gå in i Visa->"Välj kolumner...",
kryssa i CPU-tid sen OK,
och därefter konstatera att den tråd som faktiskt har varit igång mest sen datorn startades var Systemets vänteprocess

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
En kärna kommer alltid att uppleves som en kärna. Om en tråd går på 100% så kommer alla andra trådar att förlora i prestanda.

Två kärnor kommer att upplevas som fler än en kärna. Om en tråd går på 100% så kommer ändå andra trådar att kunna exekvera.

För övrigt kan man ju starta Aktivitetshanteraren,
välja fliken Processer,
Gå in i Visa->"Välj kolumner...",
kryssa i CPU-tid sen OK,
och därefter konstatera att den tråd som faktiskt har varit igång mest sen datorn startades var Systemets vänteprocess

Det tror jag man vet ändå , Men tack för tipset, ville ha så jag såg tiden mina processer vart uppe

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

När dom gjorde blindtester på en hårdvarutidning kunde inte dom anställda säga om dom satt med en singelcore eller dualcore. Först när dom började köra riktigt tung programvara samtidigt lyckades dom peka ut dom. Jag vill köpa en dualcore ändå... för det känns bra i magen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
När dom gjorde blindtester på en hårdvarutidning kunde inte dom anställda säga om dom satt med en singelcore eller dualcore. Först när dom började köra riktigt tung programvara samtidigt lyckades dom peka ut dom. Jag vill köpa en dualcore ändå... för det känns bra i magen.

Klart du ska ha en dualcore

Om ett eller två år kommer det vara 4 kärnor som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Klart du ska ha en dualcore

Om ett eller två år kommer det vara 4 kärnor som gäller

Dubbla kärnor kommer leva kvar ett tag nu...

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk

Intel ska släppa en fyrkärnig processor snart och Amd ska släppa en nån gång nästa år. Men det kommer ju klart dröja minst ett år innan priset kommer att komma överens med ens plånbok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Intel ska släppa en fyrkärnig processor snart och Amd ska släppa en nån gång nästa år. Men det kommer ju klart dröja minst ett år innan priset kommer att komma överens med ens plånbok.

Jag vet, Core 2 Quadro, Men kommer att använda min dator tills den blir slö

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Avstängd
Permalänk

65 nanometer = 0,000000069 meter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Jag vet, Core 2 Quadro, Men kommer att använda min dator tills den blir slö

lyllo dig som har dual core du kan vänta länge innan du måste öppna plånboken rejält. själv känner jag behovet av en uppgradering nu.
min pentium 4a käns som en rattfull snigel.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
lyllo dig som har dual core du kan vänta länge innan du måste öppna plånboken rejält. själv känner jag behovet av en uppgradering nu.
min pentium 4a käns som en rattfull snigel.

Fick en billig på Dustin home, men du ska väl uppgradera snart eller? Känner mig lite säker med en Dual core, Q4 lirar man gött, stödjer ju DC

Haha rattfull snigel. hahah bästa man hört idag

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
vem vet...

Dessutom tror jag inte att du märker någon skillnad mellan en Intel och en Amd. Den största flaskhalsen i en dator är vilket fall som helst hårddisken.

NEJ NEJ NEJ!!

Herregud! Man märker ju en gigantisk skilnad på AMD och Intel, från processor till processor, till en viss gräns

Jag känner direkt om jag sitter på en Celleron amd eller Intel (Celleron är en klass förisg tycker jag)
Just nu så sitter jag och skriver på en Celleron, den käns liksom lite "degig"

men det fins en gräns.. sen märker man ingen skillnad, kankse i tunga spel..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
NEJ NEJ NEJ!!

Herregud! Man märker ju en gigantisk skilnad på AMD och Intel, från processor till processor, till en viss gräns

Jag känner direkt om jag sitter på en Celleron amd eller Intel (Celleron är en klass förisg tycker jag)
Just nu så sitter jag och skriver på en Celleron, den käns liksom lite "degig"

men det fins en gräns.. sen märker man ingen skillnad, kankse i tunga spel..

Moderna processorer har redan passertat gränsen. Budgetmodeller är sällan värt att ens ha med i en jämförelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Nix, du märker ingen skillnad. Du kan givetvis köra ett program som utför ett givet antal operation och som sedan pressenterar tiden det tog för användaren. Problemet med den metoden är att det är datorn som gör bedömningen och inte användaren.

Om det tar 1ms att utföra en beräkning på ena burken och 1,2ms på den andra, så kommer inte användaren att märka någon skillnad.

Men det är klart att det känns alltid lite trevligare att sitta vid en AMD.

Så du menar att du märker inte skillnad på Super Pi 1M uträkningarna?

När WR för AMD ligger på 21,48 medans för Intel på 9,33 sec?
Allt detta enligt HWbot då jag inte orkar letar resulstaten på xs.

Jag gör det iaf.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Sitter på en otrimmad c2d nu och den känns helt klart den snabbaste jag haft.

Och jag har haft 10 olika riggar det senast året varv 2st Amd X2.

Men jag föredrar Amd på grund av hur deras upplägg ser ut och kommer byta tillbaka nån dag. Men min E6600 kommer jag nog ha länge och ska trimma den rejält när jag får min DFI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Så du menar att du märker inte skillnad på Super Pi 1M uträkningarna?

När WR för AMD ligger på 21,48 medans för Intel på 9,33 sec?
Allt detta enligt HWbot då jag inte orkar letar resulstaten på xs.

Jag gör det iaf.

10 sekuders skillnad är ingenting. Det fanns en tid för inte så längesen som man kunde ta kafferast så fort man skulle göra en måttligt avancerad numerisk beräkning. För lite längre sen var det precis likadant när man skulle kopilera ett program.

Sen är det helt fel att använda ett program för att mäta skillnaden.

Dett enda som skulle kunna vara värt att mäta nån form av responstiden. Problemet är ju förståss att tiden mäts i millisekunder, så alla resultat hade nog blivit 0.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Så du menar att du märker inte skillnad på Super Pi 1M uträkningarna?

När WR för AMD ligger på 21,48 medans för Intel på 9,33 sec?
Allt detta enligt HWbot då jag inte orkar letar resulstaten på xs.

Jag gör det iaf.

Jo just det. Jag märker den skillnaden på jobbet där vi arbetar med att köra super pi hela dagarna. Eller nä!
Super Pi är ju ett jävligt favoriserande benchprogram, och just det, bara ett benchprogram. Vi snackar skillnad i spel i höga upplösningar och photoshop.
Klart som fan att du kan se en skillnad med ett benchprogram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Så du menar att du märker inte skillnad på Super Pi 1M uträkningarna?

När WR för AMD ligger på 21,48 medans för Intel på 9,33 sec?
Allt detta enligt HWbot då jag inte orkar letar resulstaten på xs.

Jag gör det iaf.

jag vet inte vad super Pi 1M är förnågåt, men jag känner klart av om jag sitter på en amd eller intel. njae... jag kanke inte gör det. för just nu så sitter jag på en amd sempron, den käns nästan lite som en celleron faktisgt, en aning kraftfullare och snabbare bara...

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vad som ska motivera den vanlige konsumenten/användaren att framöver investera i mer processorkraft, utan att det blir krystat. Som tex.Vista & DX10 ! - ATI & Nvidia lär ju skratta hela vägen till banken då alla innehavare av feta DX9-kort skyndsamt byter dessa för att inte gå miste om allt ögongodis som utlovas....
Jag hoppas iaf att jag 2009 har en Conroe XP Okta+ på si så där 5GHz och SSE7 så att jag kan exekvera 8 instanser av SuperPI 1M på 5s blankt.
Allt givetvis presenterat på ett halvt genomskinligt fönster som även via en videokamera lägger på en svag reflektion av mitt ansikte i bildrutan.
För det är en nackdel med TFT skärmar att man kan bli överraskad av en ljudlös gummisula då man minst önskar det.
Men visst det är kul med nya prylar - det kanske räcker som motivation även i framtiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Fick en billig på Dustin home, men du ska väl uppgradera snart eller? Känner mig lite säker med en Dual core, Q4 lirar man gött, stödjer ju DC

Haha rattfull snigel. hahah bästa man hört idag

glad att kunna bistå med lite humor:P

ja det ska uppgraderas snart en opteron får det bli eller två:D

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
65nm kommer i december

SANT!? ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
NEJ NEJ NEJ!!

Herregud! Man märker ju en gigantisk skilnad på AMD och Intel, från processor till processor, till en viss gräns

Jag känner direkt om jag sitter på en Celleron amd eller Intel (Celleron är en klass förisg tycker jag)
Just nu så sitter jag och skriver på en Celleron, den käns liksom lite "degig"

men det fins en gräns.. sen märker man ingen skillnad, kankse i tunga spel..

Sist jag kollade så var det Intel som tillverkade Celeron processorer, AMD's motsvarighet heter Sempron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
vem vet...

Dessutom tror jag inte att du märker någon skillnad mellan en Intel och en Amd. Den största flaskhalsen i en dator är vilket fall som helst hårddisken.

klart det dummaste jag hört på väldigt länge! klart han märker skillnad eftersom disken läser in till det betydligt snabbare ram minnet. och om han spelar tunga spel så är det klart han märker att en core 2 är lite bättre än motsvarande x2 processor.

hårddisken är slö och det av hjälps med ramminnet bla, MEN fanns inget ram så skulle ingen märka skillnad mellan en amd 1500+ och en core 2 duo@ 3800mhz. ditt resonemang skulle vara helt riktigt om inget ram fanns.

sen så blir det ingen skillnad om då så gick över till 1nm eftersom kärnan fortfarande är likadan och prestandavinsten blir otroligt liten, grejjen är det att den kommer bli svalare och dra mindre ström vilket leder till högre clock hastigheter och för oss överklockare, mer överklocknings potential.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.