Permalänk
Medlem

Mac PowerBook G4 problem

Hej,
Har en PowerBook G4 här som startar, fast allt som kommer fram är en liten mapp där ett frågetecken och Mac loggan blinkar.. Ingenting annat händer.. Vad kan det vara för fel? Och kan jag göra någonting åt det?

Tack...

mvh

Permalänk
Medlem

Du kanske inte har något operativsystem på den?

Permalänk

Det brukar väl betyda att den inte hittar disken?

Permalänk
Medlem

hmm, du har inte nyligen uppdaterat till 10.4.8? läste att en del användare fått liknande problem som dig, tror lösningen på problemet var att låta datorn stå på så kommer den boota till slut.

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte systemvolymen. Man ska kunna specificera systemvolymen genom att hålla nera Option-knappen när maskinen bootar. Det kan hjälpa dig, kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Om det är en gammal powerbook kanske du kan starta från macos9-skivan och se om din startupdisk verkar vara intakt. Jag vet inte hur motsvarande möjligheter finns med macosx-installationsskivan, jag vet bara att man (tyvärr) inte kan komma åt findern den vägen.
Alternativet är ju att installera systemet på en extern disk, starta från den, och se om du kan avhjälpa problemet däirfrån.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.bjorn
Jag vet inte hur motsvarande möjligheter finns med macosx-installationsskivan

Bara att starta med C nedtryckt och köra skivkontroll eller ställa in startskiva om man vill det.
Men "blinkande mapp" skall försvinan av sig självt egentligen eftersom datorn letar på alla upptänkliga sätt för att hitta något bootbart någonstans (skiva, CD, nät, extern skiva - FW/USB varierar).
Det är först när inget bootbart går att hitta, eller mobobatteriet är tvärkaputt, som man kan bli hängande med en "blinkande mapp".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!