Fysikmotorn Havok 4 har brett stöd

Permalänk
Melding Plague

Fysikmotorn Havok 4 har brett stöd

Det har varit mycket prat om fysik den senaste tiden. Microsoft planerar att implementera en fysikmotor i den kommande Direct X 10-versionen och vi igår att Ageia släpper ett prestandatest för sitt Physx-fysikkort. Men Ati och Nvidia är inte overksamma.

Läs nyheten: Fysikmotorn Havok 4 har brett stöd

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mycket spännande. Att Havok fysik motor kommer stödjas av nForce4 och av 7-serie kort är väldigt bra, specielt för de som sitter på 7800/7900 kort som de kan använda sen till fysik.
Och att nVidia och Havok har haft en stark sammarbete ihop är bara glädjande.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv

Hoppas ATi får vara med på ett hörn också. Men så blev det sålt till Blizzard också, Warcraf4 ryktas det ju om, Fysik i det då kanske, det an bli intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Hoppas ATi får vara med på ett hörn också. Men så blev det sålt till Blizzard också, Warcraf4 ryktas det ju om, Fysik i det då kanske, det an bli intressant

Jag tror hellre på Diablo 3 faktiskt, det har varit rykten om det så länge nu.

Youtube filmen liknade lite vad Ati visade upp för längesen när man först fick höra om att de skulle släppa en fysiklösning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror hellre på Diablo 3 faktiskt, det har varit rykten om det så länge nu.

Youtube filmen liknade lite vad Ati visade upp för längesen när man först fick höra om att de skulle släppa en fysiklösning.

NEJ NEJ NEJ nej.... Warcraft 4 och inget annat. Jag har inte haft något vettigt att lira på länge, så ge dom inga ideer om Diablo nu..

Permalänk

Ska Blizzard släppa nåt ska det tamefan vara Starcraft 2!

Ageia blir nog inte långvariga tror jag, tyvärr.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ska Blizzard släppa nåt ska det tamefan vara Starcraft 2!

Ageia blir nog inte långvariga tror jag, tyvärr.

Okej, jag är beredd att kompromisa... Både SC och WC då ... Både de spelen med en veckas mellanrum hade varit en våt dröm. Hade ringt o sjukanmält mig från jobbet omedelbart...

Permalänk

Ser lika avancerat ut som HL2, tycker jag.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Ska Blizzard släppa nåt ska det tamefan vara Starcraft 2!

Ageia blir nog inte långvariga tror jag, tyvärr.

tror du har rätt om en gpu kan sköta fysiken i spelen så eliminerar det ju behovet av en dedikerad fysikprocessor.

glada nyheter för alla med SLI och crossfire.
spesielt ATI som har sina GPGPUs.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Allt det som var efter gubben som samla på sej massa skräp som snurra det är ju gammalt! den filmen kom ju för flera månar sen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om man ska låta grafikkortet sköta fysiken så kommer man väll behöva 2 grafikkort, ett för fysik och ett för grafik ? Kan inte se att ett grafikkort ska kunna göra båda saker samtidigt.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk

Det är väl inte SÅ bra att grafikkortet gör de beräkningarna? Snart behöver vi väl ingen processor för spel, allt görs av gkortet... ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

jag tycker personligen att fysiken ska skötas av cpun. nu när quad osv är i antågande verkar det mera aktuellt än ett enskilt kort oavsett om man kan använda sitt avlagda eller ett ageia. det fnns ju onekligen resurser att hämta ur multikärnade cpuer. se bara alan wake som microsoft visa. vad ska vi annars använda alla kärnor till?

bara min åsikt:)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Men kan en cpu beräkna fysiken på ett bra sätt då? Om vi tex skulle få 8 kärninga cpu:er snart så kan man ju inte bara slänga ur grafikkortet och låta 4 kärnor göra jobbet istället, eller ?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Okej, jag är beredd att kompromisa... Både SC och WC då ... Både de spelen med en veckas mellanrum hade varit en våt dröm. Hade ringt o sjukanmält mig från jobbet omedelbart...

Hehe jag bryr mig faktiskt inte, på gränsen till avskyr alla blizzard spel släppta hitills förutom Diablo 1.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hehe jag bryr mig faktiskt inte, på gränsen till avskyr alla blizzard spel släppta hitills förutom Diablo 1.

Va..... SC och WC är det bästa som har kommit ur mänskligheten sedan pay-per-view porr och tjeckisk öl

Permalänk
Medlem

Tror mest på GPU Fysik själv. Om ni kollar presentationen i PDF så ser ni att en GPU utklassar en CPU idag med hästlängder i fysiska beräkningar. Och personligen tycker jag GPUer verkar utvecklas snabbare än CPUer just nu. Jag tror mest på ett mosterkort för grafik och ett medelsegments grafikkort för fysik och sen en dubbel, 4-kärnig CPU som hjälper till så gott dom kan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Va..... SC och WC är det bästa som har kommit ur mänskligheten sedan pay-per-view porr och tjeckisk öl

du har sååååå rätt

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Moahahaha död åt Aegia! Detta innebär att vi konsumenter inte kommer behöva köpa nått jäkla fysikkort, sjukt bra!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tror mest på GPU Fysik själv. Om ni kollar presentationen i PDF så ser ni att en GPU utklassar en CPU idag med hästlängder i fysiska beräkningar. Och personligen tycker jag GPUer verkar utvecklas snabbare än CPUer just nu. Jag tror mest på ett mosterkort för grafik och ett medelsegments grafikkort för fysik och sen en dubbel, 4-kärnig CPU som hjälper till så gott dom kan.

jag resonerade på samma sätt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tror mest på GPU Fysik själv. Om ni kollar presentationen i PDF så ser ni att en GPU utklassar en CPU idag med hästlängder i fysiska beräkningar. Och personligen tycker jag GPUer verkar utvecklas snabbare än CPUer just nu. Jag tror mest på ett mosterkort för grafik och ett medelsegments grafikkort för fysik och sen en dubbel, 4-kärnig CPU som hjälper till så gott dom kan.

ok bra argument! läste inte den filen. men helst av allt skulle jag vilja slippa alla extrakort å sånt. cpu(*x), ram, gpu(*x) tycker jag ska räcka. vill inte ha mer komponenter i datorn. blir dyrare å dyrare(även om trenden är på väg å andra hållet just nu). det är så jag tänker. det ultimata vore om det gick utveckla cpuns fysikberäkningar. men det där är nog inte aktuellt för mig på ettag iaf..:( hur blir det med mulitigpu:s. kan en dedikeras till fysik??? vore nått kanske... eller kanske blir för stor prestandaförlust(pci-e)

intressant hursomhelst:)

trevlig diskussion;)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tror mest på GPU Fysik själv. Om ni kollar presentationen i PDF så ser ni att en GPU utklassar en CPU idag med hästlängder i fysiska beräkningar. Och personligen tycker jag GPUer verkar utvecklas snabbare än CPUer just nu. Jag tror mest på ett mosterkort för grafik och ett medelsegments grafikkort för fysik och sen en dubbel, 4-kärnig CPU som hjälper till så gott dom kan.

Vet du några fler ställen man kan läsa om detta. Jag är betydligt mer intresserad av quad cpuer och fysik som i alan wake där man kan tilldela en aktuell fysikhändelse som en tornado till en egen kärna eller kanske flera, än att gå och köpa mig ytterligare ett svindyrt strömslukande grafikkort.
I tex HL2 där fysiken är strålande så använder motorn bara en del av kraften i en kärna för att göra fysiken, med quadprocessorer så har man ju helt plötsligt 3 extra kärnor som man kan sno till 100%, dessutom mycket snabbare kärnor än vad som var normalt när HL2 släpptes.
Jag skulle vilja ha lite teori bakom de här grejorna och varför en GPU är ljusår bättre på detta än en multikärnad cpu. En GPU är ju väldigt bra på det den är gjord för.. tex beräkna shaders, men de är oxo rätt begränsade.

Permalänk
Medlem

DÅ det känns som att de flesta spel idag har grafikkort som flaskhals så känns det lite skumt om de ska belasta grafikkortet med fysiska beräkningar också, om de inte utvecklar nå superkort dvs

edit: sjukt ball video.. fan man skulle ha nått såntdärnt testprogram, sitta och leka bara

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

en simpel dålig förklaring , en gpu är gjord för att hantera grafiska bilder (frams), saker med bilder är att man
kan dela upp dom i flera delar utan problem.
och det är ganska lite antal olika slags beräkningar som behövs göra i varje segment (del).
Så det dom har gjort är att när dom gör gpu så har dom massor av små simpla delar i gpun som hanterar dessa beräkningar. som går att köra i extrem hastighet.

i en vanlig cpu behöver man kunna göra massor av olika slags beräkningar,
deta gör att man inte kan ha, får plats att ha massor av sama typ av beräknings enheter i cpu.

deta inebär att en gpu är jätte specialecerad på en viss typ av beräkningar.
medan en cpu kan göra lite allt möjligt men inte så snabbt.

det dom nu har kommit på är att ungefär samma beräkningar som man gör för grafik , oxå görs för fysik
plus att fysiken används på massor av olika object samtidigt.

antagligen är en cpu och en gpu lika bra på att göra fysik beräkningar på ett object.
men efter som gpu är gjord för att hantera så många lika beräkningar parallelt. så vinner gpun, i stora miljöer. med många object

dyslektriker om nu undrar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Va..... SC och WC är det bästa som har kommit ur mänskligheten sedan pay-per-view porr och tjeckisk öl

Haha om du hade sagt Baldur's Gate 2 och Deus Ex så kanske jag hållit med

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Varför måste MS komma och förstöra allt? Jag vill ha OpenGL inte DirectX. Jag vill ha fria fysikalternativ eller alternativen portade. Jag vill med kunna spela.

Permalänk
Medlem

En gpu och en cpu går inte att jämföra. punkt slut.
en gpu klarar sig bra mycket bättre än en cpu för dom räknar inte på samma sätt (läs mer om ati:s gpgpu)

och klart det skulle va skönt att ha en stor processor (ingefär som en mac mini i storlek) som hade 2000 kärnor.

nae det skulle inte funka så bra för att det skulle inte gå att optimera alla kärnor för olika saker.

det jag vill komma till är att man kan inte använda en cpu till allt och tro att det ska funka skitbra. den är inte optimerad på det sättet i arkitekturen. det är därimot en gpu därför är en gpu tex 200% bättre på att räkna proteinsyror osv (läs Folding@home)

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

ok. då vart man lite mer insatt. å kanske lite smartare. men det blir ändå dyrt. det går inte komma ifrån. fast nästa generations budgetkort kanske räcker som fysik. då kan det kanske ordna sig (för mig) trots allt.

tack för intressant fakta!!!

ovanligt med en tråd som inte ballar ur för att en vet mer än nån annan. vill se mer sånt

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Får man gissa på att det kommer att komma enklare kort som man stoppar i en pci-express x1 slot från grafikkortstillverkarna nu? Bara en gpu med strömförsörjning och lite minne.

Permalänk

jag undrar hur mycket kortet skulle belastas om man körde både grafik och fysik på det.. måste vara stort! annars äre billigare att köpa et aegia kort än ett Ati /nVidia kort till