Permalänk
Medlem

Mandriva 2007 - släppt

Alldeles nyss släpptes Mandriva 2007 - official.

Information om releasen

Inom kort borde det komma upp iso hos Sunet - under denna länk - det är dock tomt just nu.

Har man bråttom kan man istället tanka torrent (officella torrents från Mandriva) - från denna länk

Finns i alla smaker - LiveCD, 64bitars, 32bitars, DVD, CD etc.

Ville bara tipsa

Permalänk
Medlem

2007, gäller att va ute i god tid.. :s

är det nått att ha detta? testade Mandrake innan Ubuntu och vart inte tokkär direkt, det är samma eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Mandrake = Mandriva - Ja

Det här med val av dist är ju en väldigt personlig sak.

Mandriva är tillsammans med Fedora och Ubuntu en av de mer "användarvänliga" distarna.

Jag använder citationstecken kring användarvänliga eftersom vissa personer avskyr det ordet

När det gäller Linux tycker jag dock att det är ett väldigt bra ord - det innebär att folk som kommer från exempelvis Windows har lättare att komma igång.

Mandriva har alltid haft bra grafiska installations-program samt bra grafiska inställnings-menyer.

Det tillsammans med en bra programhanterare gjorde Mandrake (som det hette förr) till den överlägset populäraste disten för några år sedan.

Numera har den platsen dock tagits av Ubuntu.

Personligen trivs jag bättre med Mandriva - men smaken är som baken

Nu ska inte någon luras att tro att Mandriva är en typisk "nybörjar-dist" - den är precis så avancerad som du själv gör den.

Permalänk
Medlem

Vad kör mandriva för paketsystem? Finns ett portagesystem av något slag?

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig kört portage - men jag misstänker att det fungerar på ett liknande sätt.

Mandriva använder RPM och här är några screenshots på hur det ser ut när man kör grafiskt ( går lika bra "icke-grafiskt" )

Permalänk
Medlem

Kör själv Mandriva Cooker och det jag saknar mest från deb-distros är aptitude. Visst, Mandriva har rpm-find-leaves med det listar bara de paket som inte är deps och man måste göra allt jobb manuellt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

hehe, menade inte att låta bitter. gillar också när det är enkelt ~ användarvänligt.

RPM är ju bra också, iaf en del av det som är bra med SuSE.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är inte mandriva och suse ganska lika?

Har inte kört någon av de men både kör väl kde och deras paketsystem har inte lika bra stöd för beroende som apt?

Permalänk
Medlem

Nja.. alla distar är väl ganska lika varandra

Mandriva kör Gnome lika bra som KDE och paketsystemet har bra stöd för beroende så länge man angett vettiga källor att hämta från

Det var rätt segt att hämta hem disten via bittorrent igår - men idag borde det gå betydligt snabbare.

Glömde att skriva ut länken för att ladda hem Mandriva ONE (liveCD) om man bara snabbt vill testa hur det fungerar detta är länken

Man kan även testa det grafiska "lull-lullet" Xgl och compiz med Mandriva ONE - jag rekommenderar: mandriva-one-2007-gnome4.iso - som har gnome och svenskt språk.

Jag har ännu inte uppgraderat fullt ut, men jag tog dessa screenshots med Mandriva One:

nya programhanteraren

compiz inställningar

svensk rättstavning i Openoffice (inget nytt)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte dra hem DVDn då det alltid är bra att ha en officiell version på skiva men gav upp då det gick så otroligt segt. Det verkar inte fungera så bra att bara distribuera genom torrents i början, alldeles för få "early seeders" som har bra uppkopplingar och för många som sitter på *DSL och spärrar sin upload.

Kör man AIGLX/XGL rekommenderas Gnome då Compiz verkar vara mer utvecklat för GTK+.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Stämmer att det var ganska segt i början - men efter ett dygn går det snabbare, lite "ketchup-effekt"

Nu finns det ISO uppe på Sunet - dock ingen DVD ännu.

Jag har testat att installera både från DVD och från One (liveCD) - det var nästan smidigare från One

Fungerar fint.

Jag saknar dock fortfarande några program som inte har uppdaterats så att de fungerar som de ska på Mandriva 2007.

Permalänk

För ISO-sugna kör jag en liten reklampuff för den lokala datorföreningens ftp (hostad i samarbete med Svenska Linuxföreningen):

http://ftp.ds.hj.se/pub/os/linux/mandriva/iso/2007.0/

/W

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa om att DVD ISO och alla olika Mandriva One varianter (vilket är en hel del) numera finns för direkt-nedladdning både hos SUNET och under WorldSpawns länk (bra initiativ)

Permalänk
Medlem

har laddat ner och installerat mandriva One och får inte samba att funka , nån som har nån bättre ide ?
verkar inte finnas på deras repositories

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, vad är det du vill få igång ? Samba server eller Samba client ?

Båda finns i Mandrivas vanliga paket (CD, DVD etc)

Jag skickar själv flitigt saker mellan Mandriva 2007 och olika Windows-datorer i mitt nätverk.

Kan förövrigt tipsa om 2 oumbärliga länkar om man vill installera lite "ovanliga" program i Mandriva 2007 - lägg till dessa i Mandrivas Mediahanterare:

i586 - Free

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/free/rele...

i586 Non-Free

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/non-free/...

Härifrån kan man installera ATI:s och Nvidias (orginal) drivrutiner samt special-saker som MythTV, dvd::rip, amule, win32 codecs etc

edit: lägger till lite mer information.

x86_64 Free:

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/free/rele...

x86_64 Non-Free:

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/non-free/...

För att lägga till dessa (grafiskt) gör man såhär:

Gå till Mandrivas kontrollcentral - Programhantering - "Välj var mjukvara laddas ned från"

Tryck på "Lägg till anpassad" - Ändra "Typ av media" till "HTTP-server" Namnge källan (exempelvis Free eller NonFree) och klistra in länken på URL - tryck OK

Nu ska Mandriva ladda ned hdlist.cz - när det är färdigt kan man gå till "Installera mjukvara" och söka efter diverse program.

edit igen - uppdaterade länkar.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon URL som man kan lägga in i mediahanteraren så man slipper installera program och paket från DVD-skivan. Antar att det fungerar som i sources.list till apt-get i t.ex. Ubuntu.

Kör x86_64

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker nu - men jag tror att det bara är att lägga till "Distributionskällor" i kontrollpanelen.

Alltså: Mediahanteraren - Lägg till - Distributionskällor.

Då läggs bla "Main" till som är basfilerna.

DVD-källan kan du antagligen radera då.

Jag lyckas iallafall lägga in allt jag vill med den metoden på en Mandriva One installation som saknar en CD/DVD-källa

Permalänk
Medlem

Utmärkt! Tack Pulver!

Nu har jag en till fråga Vill gärna köra xgl och compiz på disten men kontrollpanelen säger att mitt system inte stödjer 3d grejer... Behöver jag installera några drivrutiner eller? Har ett Geforce FX 5200.

Permalänk
Medlem

Jepp - du måste installera nvidias "riktiga" drivrutiner.

Det gör du enklast genom att lägga till Free och Nonfree källorna (som jag beskrivit ovan) och sedan söker du på "nvidia" bland programpaketen.

Installera nvidia-paketet och gå sedan till Kontrollcentralen - Hårdvara - Anpassa den grafiska servern - Grafikkort - välj Geforce FX (ska vara förvalt)

Nu ska Mandriva fråga om du vill installera den kommersiella drivrutinen - svara Ja

(testa för säkerhets skull inställningen)

Logga ut eller gör en omstart och gå sedan till "Konfigurera 3D skrivbordseffekter"

Hoppas det fungerar

Permalänk
Medlem

Fungerade utmärkt! Tack Pulver. Mandriva är riktigt härligt

Permalänk
Medlem

tack , för länkarna Pulver

det är samba server , alltså jag vill dela ut
skall grotta lite mer sen av dina länkar själv har jag använt Ubuntu sen warty och ville testa Mandriva ( tycker Mandriva är ofokuserade och har en massa gold , silver , community , cooker , one ) och verkar riktigt snabb.
utvärdering kommer om en vecka

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Nackdelarna med Mandriva är (i mitt tycke):

  • Inte lika bra community som t.ex. Ubuntu

  • Mirrors kan vara dåligt synkade

  • Inget bra sätt att avinstallera program (älskar aptitude till deb)

I och för sig är detta med Cooker så det kanske inte stämmer för officiella 2007.

Själv ser jag inget problem med de olika versionerna, Gold och Silver är olika typer av medlemskap. Free är installation-CD/DVD, One är Live-CD (som även kan installeras), Discovery och Powerpack(+) är olika kommersiella versioner bundlade med extra programvaror. Att det sedan finns en hel del olika One beror på språkstöd samt fönsterhanterare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jgb_jgb
( tycker Mandriva är ofokuserade och har en massa gold , silver , community , cooker , one )

Jepp, det är många olika varianter - men Mandriva är ju en av de stora "kommersiella" distarna. De andra distarna som Mandriva konkurrerar med har istället döpt om sina olika varianter: Red Hat har döpt sin gratis-variant Fedora Core, Novell använder namnen Novell och Suse för en mängd olika varianter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jgb_jgb
utvärdering kommer om en vecka

Ska bli intressant att höra

Jag påstår själv inte att Mandriva är "bäst" - men de passar mig bäst.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen mycket bra om Mandriva men hade alldeles för mycket strul med Mandriva 2006. Vilket fick mig att gå en riktig testrunda med i princip alla typer av distributioner som finns i dagsläget. Jag har under detta året testat bla Kubuntu, Ubuntu, Xubuntu (Används idag till servern), Puppy Linux (rekommenderas varmt, används i min bärbara), Slax, Knoppix, Slackware, Mepis, Fedora, Debian, DSL, Trustix, Suse 10.1 (Används idag som desktop)...

Efter ovanstående genomgång av diverse olika distar/operativsystem slogs jag av hur otroligt många välprogrammerade distributioner det finns och framförallt hur snabbt utvecklingen av distarna går!! Jag gillar flera av dem skarpt och kan inte påstå att en enda av dem var tillräckligt irriterande för att jag inte skulle kunna tänka mig att använda dem igen, för den dist man i slutändan faller för beror helt och hållet på vad man ska använda datorn till. Mycket har utan tvekan hänt de senaste åren på linuxfronten och det gläder mig att det finns så otroligt välutvecklade "gratis" alternativ till Microsoft Windows idag.

Jag kan också hålla med ovanstående talare att communityt kring Mandriva och Suse inte är i närheten av Ubuntu's. Så för absoluta nybörjare kan nog Ubuntu vara att föredra, även om alla tre distributionerna är mycket bra nybörjarval.

Tack Pulver för länkarna till Penguin Liberation Front, dessa kan man inte vara utan... =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zneike
Tack Pulver för länkarna till Penguin Liberation Front, dessa kan man inte vara utan... =D

Nehmas Problemas

Bara därför så fungerar inte länkarna längre, men oroa er inte - jag har uppdaterade länkar

i586 - Free

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/free/rele...

i586 Non-Free

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/non-free/...

x86_64 Free:

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/free/rele...

x86_64 Non-Free:

http://mdk.linux.org.tw/ftp/pub/plf/mandrake/2007.0/non-free/...

Kör ni på 64bitars ska ni dock vara medvetna om att det finns fler program under i586 länkarna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha lekt lite med olika filsystem har jag nu installerat Mandriva 2007, testade först en lite tweakad installation med enbart de delar av KDE som jag behöver samt en helt omodifierad installation (alla saker som var ibockade installerades utan att ändra någonting) och både gångerna verkar det vara en otrolig massa fel när xservern är igång. Vid normal användning av KDE märks det inte, inga visuella felmeddelanden eller krasher.

I .xsession-errors syns att fel uppstår allt eftersom, jag behöver inte ens göra någonting och ändå produceras fel. Allting fungerar fortfarande så ifall jag inte kontrollerade .xsession-errors skulle allt verka finfint, men alla meddelanden om BadMatch och BadPixmap som dirigeras till filen kommer ju någonstans ifrån och jag är en sån som vill gå till botten med alla problem.

Det enda jag kan komma på är antingen någon bugg i Qt eller på grund av Mesa som i version 6.5 inte fungerar helt felfritt med Intels integrerade kort.

Är det någon som hittar fel i sin .xsession-errors (gömd fil i hemkatalogen) i stil med mina BadMatch/BadPixmap?

(Detta är alltså en helt ren installation av Mandriva med alla standardinställningar och ingenting från andra källor än installations-skivorna (jag har testat både DVD och CD)

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kan bara bekräfta att det verkar vara något grafik-fel med KDE.

Har testat lite olika installationer för att få MythTV att fungera felfritt - både på Gnome och KDE.

Med KDE får jag efter en viss tids användning grafik-fel som till slut leder till att det inte går att starta KDE överhuvudtaget...

Dessa problem får jag dock inte med Gnome.

Permalänk
Medlem

Håller med, verkar vara problem med antingen Qt eller något annan i KDE. Testade nämligen Mandriva One Gnome som Live-CD och såg inga fel liknande de tidigare, varken med eller utan AIGLX var det några problem. Ska testa en installation av Gnome från Mandriva Free och se vad som händer.

Lite OfT men finns det något bra alternativ till Kate i Gnome? Försökte installera gedit-plugins men det verkar inte finnas någon terminal som det står på http://live.gnome.org/GeditPlugins?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte tanka från en mirror i taiwan. Håller mig till svenska mirrors.

Jag körde Mandrake för längesen, va en rätt bra desktop dist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag skulle nog inte tanka från en mirror i taiwan. Håller mig till svenska mirrors.

Känner du till några svenska mirrors för dessa rpm-paket får du gärna dela med dig

Jag har då inte hittat några.

De andra "vanliga" paketen hämtar man givetvis från Sunet.

Ett smart sätt att lägga till mirrors är annars EasyUrpmi - men de har inte lagt till mirrors för Free och Non-free paketen (2007) ännu.

edit: fel av mig - de har visst alldeles nyligen lagt till Free och Non-free, använd EasyUrpmi istället för ovanstående länkar