Permalänk
Medlem

Athlon64 eller Athlon64 X2 ?

Hejsan jag undrar vad jag ska köpa :

Athlon64 eller Athlon64 X2 ?

Nu har jag en P4 3.0 HT , socket 478 , så den har ju 3år på nacken
och jag vill ju märka att jag byter upp mig men ändå kanske inte
att det är det absolut värsta eftersom jag även ska köpa
nytt moderkort , grafikkort , minnen , osv ...

tack så jätte mycket på förhand hoppas verkligen att någon kan ge mig tips !

mvh / Anna

Permalänk
Medlem

För framtidens skull hade jag valt Athlon64 X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayor
För framtidens skull hade jag valt Athlon64 X2.

okej och vilken ska man ta är det nog med en 3***+ eller behövs det en 4***+ ?
AM2 socket eller 939 socket ?

tack på förhand !

mvh / Anna

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur mkt pengar du vill lägga ner. Givetvis är 4xxx+ snabbare och framtidssäkare.

Ang socket kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan AM2 och 939 eftersom jag inte har någon kunskap om detta. Kör själv på 939 och tycker det fungerar bra.

Någon annan får säga sitt om man ska ha AM2 eller 939.

Permalänk
Medlem

am2 är den nya sokeln. s939 är påväg bort. skulle rekomendera dig att köpa am2 för framtiden och möjlighet för ev uppgradering

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

plus nästa generations processorer kommer passa (am3)

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

skillnaden på 939 och am2 är att am2 klarar DDR2.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
skillnaden på 939 och am2 är att am2 klarar DDR2.

Exakt så...

Visa signatur

---

Permalänk

Jag skulle satsa på athlon64 x2

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska använda datorn till. Om du använder mycket bild- och videoredigeringsprogram, så kommer de båda kärnorna på X2:an sammarbete och prestera bättre än 64:an.
Om du däremot spelar mycket och bara vill ha en snabb processor skulle jag satsat på 64:an. Du kan få upp den i mycket snabbare hastigheter än X2:an, vilket du har användning av i spel.
I spel presterar X2 inte med något speciellt resultat jämfört med andra processorer, eller har jag fel?

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Det beror på vad du ska använda datorn till. Om du använder mycket bild- och videoredigeringsprogram, så kommer de båda kärnorna på X2:an sammarbete och prestera bättre än 64:an.
Om du däremot spelar mycket och bara vill ha en snabb processor skulle jag satsat på 64:an. Du kan få upp den i mycket snabbare hastigheter än X2:an, vilket du har användning av i spel.
I spel presterar X2 inte med något speciellt resultat jämfört med andra processorer, eller har jag fel?

Du får tänka på att spel i framtiden stödjer dual core så X2 är ju mer framtids säkert, finns spel redan nu som stödjer DC, Oblivion och Q4

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |