AMD skjuter upp DDR3; K8L på AM2+

Permalänk
Melding Plague

AMD skjuter upp DDR3; K8L på AM2+

Enligt moderkortstillverkare har AMD skjutit upp lanseringen av sockel AM3 med tillhörande processorer som bygger på arkitekturen K8L. Istället skall K8L lanseras på sockel AM2+ vilket stödjer HyperTransport-specifikationen 3.0.

Läs nyheten: AMD skjuter upp DDR3; K8L på AM2+

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmm

Det verkar inte gå så strålande för AMD inom de närmsta 2 åren i allafall...
Nä, för mig blir det nog Bearlake, native quad, alternativt, dubbel native quad (Intels 1st gen octocore) å lite fräsht DDR3 på det...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

En sockel till? men vad fan..

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
En sockel till? men vad fan..

Värre än Intel nu? (tror nästan att denna diskussionen redan har ägt rum)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Lustigt att AMD låter Intel regera de närmaste två åren, tycker jag.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

AMD verkar dra sig ifrån desktop maknaden mer och mer känns det som, de verkar satsa allt krut på servermarknaden =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

vad inebär detta för sockel-f och nya opteron serien?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

hoppas dom tänkt överdetta både en och två gånger

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Så jävla irriterande detta med nya socklar hela tiden

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Re: Hmmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Det verkar inte gå så strålande för AMD inom de närmsta 2 åren i allafall...
Nä, för mig blir det nog Bearlake, native quad, alternativt, dubbel native quad (Intels 1st gen octocore) å lite fräsht DDR3 på det...

Funderar också på att kanske ta Intel ifall socket AM3 blir allt för försenad. Skulle gärna vilja uppgradera till en AMD quad-core FX med socket AM3 och DDR3 till våren 2008. Men står det fast att nya sockeln kommer i mitten av 2008, får det kanske bli Intel Quadcore.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelli
Lustigt att AMD låter Intel regera de närmaste två åren, tycker jag.

För det första så "låter" AMD inte Intel göra någonting, det kan mycket väl ta 5 år att utveckla en ny processor kärna så väntetiden på K8L är inte särskilt lång, snarare ganska kort. Faktum är att mäktiga chipzilla (Intel) inte hade någonting som kunde konkurera med AMD's K8 förens nästan 3 år efter den släpptes, att AMD kan svara på intel's C2D inom 1 år, eller lite mer, är imponerande.

Sen är det 1 år till som Intel kan härja fritt, K8L är INTE försenad, enbart AM3 versionen med DDR3 stöd, något som för övrigt bara kommer kosta extra utan att ge en prestandavinst värd namnet förens efter AM3 kommer.

kan någon förklara för mig varför AMD bryr sig om att lansera AM2+? Det enda jag kan tänka mig är att HT3.0 kommer vara bra för i system med mindre än 4 sockets är AMD's "HT-för-exapntionskort-port" men...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Curly, tror du att AM3 med DDR 3-minnen kommer lanseras i början av juni 2008, som AM2 med DDR2-minnen gjorde i år?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Det här är väl inte en ny sockel? Man kan ju fortfarande stoppa en gammal AM2 cpu i den och den kommer att fungera, HT 3.0 ska ju vara bakåtkompatibelt med tidigare specifikationer. Gör man tvärtom så kommer man att få en K8L gåendes med långsammare HT.

Permalänk
Avstängd

Men snälla. AM2+ är en AM2 som klarar högre buss. Inga kompatibilitetsproblem där inte. Och AM3-processorer går ju att köra på AM2 moderkort med.
AMD är fortfarande mycket bättre än intels på att byta socklar smart. Titta bara på 423, alla avarter av 478 och hur många olika 775 det finns.

Permalänk
Medlem

Så kommer en K8L prolle funka på am2 moderkort såsom K9N? Om så, står jag fast nöjd väntande på K8L.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men snälla. AM2+ är en AM2 som klarar högre buss. Inga kompatibilitetsproblem där inte. Och AM3-processorer går ju att köra på AM2 moderkort med.
AMD är fortfarande mycket bättre än intels på att byta socklar smart. Titta bara på 423, alla avarter av 478 och hur många olika 775 det finns.

du sa det boris amd har smartare övergångar och am3 prollar kommer passa i am2 moderkort men med dd2 och inte ddr3 men det går nog att clocka om man nu vill det

nätokraten komer det FX på quad? trode inte jag men men det man inte vet har man inte ont av

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
nätokraten komer det FX på quad? trode inte jag men men det man inte vet har man inte ont av

Skulle bli förvånad ifall det inte kom ut en FX-variant av Quadcore AMD. Det har ju hitills kommit FX-varianter av single och dualcore. Varför skulle AMD vara dumma att hoppa över quad.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Åh nej Åh Nej! Det kommer dröja med HT 3.0 och DDR3 till Desktop! Vad hemskt Hur ska Amd stå emot Intel?!! Vem i all sin dar behöver 40gb/s över bussen nu? Bara servrar!
Amd piskar ändå Intel på alla fingar, tår och stjärtar vad allt som har bandbredd att göra. Speciellt när Intel backar i bandbredd nu när de gick till fsb 1333. Där har vi nått att ha kul åt! Amd behöver inte ge mer bandbredd just nu. Det är ingen flaskhals för Amd. Alla som har klockat med Amd vet att man kan ställa ner Htt-multin rejält innan man ser prestandaminskningar.
Låt Intel gå in på DDR3 först och ta alla tidiga verrar med slöa IC med hög CL. Precis som de gjorde med DDR2 som först har mognat nu... Bättre att gå in på DDR3 när 2-gigsmoduler är standard och billigt som 1 gigs är nu.

Frågan är bara när Amd skulle öka detta försprång. Alltså innebär allt detta INTE att Intel ser bättre ut. F

Alla Intel fan boys kan sluta flina för Amd säljer som aldrig för. De vet vad de sysslar med och tar väldigt bra beslut. Kommer inte dröja länge innan serverbyggare glömt bort namnet Intel så bra som det går för Amd nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Åh nej Åh Nej! Det kommer dröja med HT 3.0 och DDR3 till Desktop! Vad hemskt Hur ska Amd stå emot Intel?!! Vem i all sin dar behöver 40gb/s över bussen nu? Bara servrar!
Amd piskar ändå Intel på alla fingar, tår och stjärtar vad allt som har bandbredd att göra. Speciellt när Intel backar i bandbredd nu när de gick till fsb 1333. Där har vi nått att ha kul åt! Amd behöver inte ge mer bandbredd just nu. Det är ingen flaskhals för Amd. Alla som har klockat med Amd vet att man kan ställa ner Htt-multin rejält innan man ser prestandaminskningar.
Låt Intel gå in på DDR3 först och ta alla tidiga verrar med slöa IC med hög CL. Precis som de gjorde med DDR2 som först har mognat nu... Bättre att gå in på DDR3 när 2-gigsmoduler är standard och billigt som 1 gigs är nu.

Frågan är bara när Amd skulle öka detta försprång. Alltså innebär allt detta INTE att Intel ser bättre ut. F

Alla Intel fan boys kan sluta flina för Amd säljer som aldrig för. De vet vad de sysslar med och tar väldigt bra beslut. Kommer inte dröja länge innan serverbyggare glömt bort namnet Intel så bra som det går för Amd nu.

Säger som jag alltid har gjort " Och denna till synes onändliga bandbred gjorde dig vilken nytta då?".

Btw: Tycker du inte att AMD ska visa sina framfötter och var först på något för en gång skull? Jag menar: 1,5 år efter Intel på DDR2, snart mer än 1 år på 65nm.

Och "jo" AMD säljer som aldrig förr, Sempron vill säga. Deras 5000+ och 5200+ är inget annat än Vaporware som ingen människa verkar äga eller kunna få tag på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Skulle bli förvånad ifall det inte kom ut en FX-variant av Quadcore AMD. Det har ju hitills kommit FX-varianter av single och dualcore. Varför skulle AMD vara dumma att hoppa över quad.

du hadde rätt ang FX på quadcore stog i nyhetrna i dag hehe. e du synsk måhända:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"