Permalänk

opteron sockel-f (1207) moderkort

hej. hoppas kunna få lite hjälp angående nya opteron serien (opteron-f)
jag undrar viken man ska välja och vilket moderkort som är bäst. har funderat på detta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324621
undrar vad om jag kan få lite åsikter bra dåligt osv samt ett tipps på några bra minnen.

tack.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade på moderkortet och hos tillverkaren.
Som synes har ju komplett två moderkort "Asus KFN32-D SLI", det du länkade till heter inte något med SAS i artikelnamnet men det andra har det. Ändåså visas detta som inte heter något med "SAS" ut att ha SAS-portar enligt spec:en.
Jag tror det är optionalgrej som brukar vara på servermoderkort om man ska få scsi eller inte.
Så var inte bombsäker på att detta har SAS.

(och för er andra som inte vill läsa på nätet(wikipedia)):
SAS = Serial Attached SCSI. Försöker bli arvtagaren till parallella SCSI. Man kan koppla på massvis med enheter per port om man har s.k. SAS expander där.
Det roligaste för hemmapysslarna som ändåså inte vill gå och köpa en SAS-hårddisk är att SAS-kontrollerkort kan hantera SATA-diskar (iaf SATA2). Jag såg att ett tyanmoderkort (n6650w/S2915) hade 6 SATA/300 plus 8 SAS-portar. Det bäddar för många hårddiskar det utan extra kontrollerkort. Just det moderkortet angavs dock inte om det stödjer SLI (fast det har 2st 16x PCI-E).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

oj tack nu vet jag vad SAS är vad tyckte du om kortet annars
nforce bryggorna lockade mig mäst. men jag är osäker på om det är bra.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

nforce professional är bra eller inte vet jag inte. Inte så inläst på prestanda på sådana här moderkort, och detta kort är väl rätt nytt också.
När det är frågan om sådana här moderkort är det alltid bra att titta i forumet på www.2cpu.com , då det finns mycket folk där som gillar att köra värstingmoderkort med många processorer.

Rent av att bara titta på specifikationerna för moderkortet så tycker jag det verkar väldigt trevligt.

Men som alltid när någon frågar om råd så vill vi veta vad användningsområdet ska vara för den. Ska du köra SLI och ha den som en speldator eller är det en riktig server?

Tillägg:
Placering av expansionsportarna är verkligen bra känns det som. Någon har faktiskt tänkt till här, man får lite gott av varje kvar även om man kör 2st SLI-kort som tar dubbla platser.
Har för mig att vanliga PCI 32bit/33mhz ska fungera i PCI-X platser också. Och den PCI-X plats som har annan färg antar jag är den som kan användas för Zero Channel RAID (ZCR) tillsammans med SAS-portarna(?).
Jag googlade lite och fick detta:
http://www.atomicmpc.com.au/article.asp?SCID=16&CIID=58582
Inte så mycket eftersom det är en first look men kommentarerna till hur mycket folk verkar vilja ha kortet var roliga. Om man skulle känna sig osäker så är det bara läsa där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

tack Aqualize your the man. tänkte mäst spela på den och köra hårda apps samtidigt det var därför jag funderade på multicore med SLI support
så jag kan ha hårda grafiska applikationer körandes och hoppa mellan dom. har kollat 2cpu och blev lite inspirerad av en kille där som körde ett tyan kort med två opteron rev. f och quad sli. men då undrar jag om det finns något sätt att se vilka grafik kort som passar vet att 7950gx2 är ett stort kort men tror du att två får plats och om det stöds av moderkortet?
ännu en gång stort tack.
skrev inlägget och när jag tryckte submit så såg jag att du hadde ändrat i ditt inläg så vi skrev nog sammtidigt

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

atomicpc nämnde att ingen av kylflänsarna var höga så instickskorten ska kunna vara långa utan att något på moderkortet stör.
Så att ha två 7950gx2 borde fysiskt gå. Hur det är med quad SLI i sig vet jag inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

oj du svara verkligen snabbt. tror jag köper kortet. vet du när dom nya opteron processorerna kommer ut i sverige?

edit/ vilken kylfläns kommer dom att använda blir det samma som 940?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

ingen aning på båda frågorna

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

ok om inte du vet så vet nog nån moderator kanske

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske, men det är inte moderatorernas uppgift att vara allvetande om när saker kommer till Sverige och om kylflänsar passar osv.
De håller bara rent i forumet.

Bäst vet nog leverantörerna (och då kanske butikerna) så fråga runt bland butikerna om de har preliminära leveransdatum.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

det ska jag tack för tipset

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

intresant tråd men....

Med risk för att låta dum men funky monkey, du har inte tänkt på att köpa två datorer istället? Det skulle säkert vara mer ekonomiskt

bra koncept annars om du är ute efter att bygga en värsting dator

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk

köpa två varför kommer ju bara att använda en

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
köpa två varför kommer ju bara att använda en

Med två datorer kunde du köra tunga applikationer som rendering och liknande medan du spelar på den andra, med en dator kan du göra samma sak men det kostar säkert mer kostar mer det var det jag ville få fram.

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk

jaha ok då fattar jag, men jag vill ju kunna skryta ju:D

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Tittade på 2cpu.com. Det verkar vara dåligt med snack om KFN32D-SLI där
Om du vill överklocka lite så lät denna post intressant:
http://forums.2cpu.com/showpost.php?p=659859&postcount=12
(resten av posterna i den tråden var bara skräp, tyan fanboys snack om hur mycket bättre tyan 2915 är).
För mig verkar det som tyan 2915-kortet är mer inriktat på att gå i en riktig server medans KFN32D-SLI är mer för workstation och entusiastmarknaden.
För tyan har väl aldrig varit känt för att ge fina överklockningsinställningar i bios?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

haha ja dom är nog dom största tyan fanboysen/girlsen som jag har sett.
fast tyan hadde en bra serie kort på 90 talet eller om det var ännu längre tebaks i tiden?
men som sagt tyan e lite mer server kort.

EDIT: har beställt kortet nu

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"