Permalänk
Medlem

"Riktig" widescreen

Jag har installerat Ubuntu på bärbara, som ska klara upp till 1280x800 i skärmupplösning. Det fungerar fint, förutom att skärmen "sträcks" ut, dvs cirklar blir ovala osv... Det blir helt enkelt drygt att se på.

Hur kan man fixa detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter inte som du kör 1280x800 då, utan någon annan upplösning. Editera /etc/X11/xorg.conf och lägg dit 1280x800 så borde det gå att välja sen.

Permalänk
Medlem

Det är bara det att det står redan i xorg.conf att jag kör 1280x800, och skärmen sträcks ut... Men det är inte fint som det borde vara :/

Visa signatur
Permalänk

Vad säger kommandot "xrandr"?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

SZ: Pixels Physical Refresh
*0 1024 x 768 ( 333mm x 212mm ) *60
Current rotation - normal
Current reflection - none
Rotations possible - normal
Reflections possible - none

weird... jag hittar ingenting i xorg.conf att det är 1024x768...

Visa signatur
Permalänk

Posta de relevanta delarna ur xorg.conf... Det är möjligt att du måste lägga till monitorns specifikationer.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att köra någon form av BIOS-hack på min laptop för att använda den upplösningen. 915resolution heter det.

http://www.geocities.com/stomljen/

Permalänk
Medlem

xorg.conf

# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page. # (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "Files" FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc" FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled" FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1" FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi" FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi" # path to defoma fonts FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType" EndSection Section "Module" Load "i2c" Load "bitmap" Load "ddc" Load "dri" Load "extmod" Load "freetype" Load "glx" Load "int10" Load "type1" Load "vbe" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc104" Option "XkbLayout" "us" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "Protocol" "ExplorerPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Emulate3Buttons" "true" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Synaptics Touchpad" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizScrollDelta" "0" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "stylus" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "eraser" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "cursor" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "Device" Identifier "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller" Driver "i810" BusID "PCI:0:2:0" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1280x800" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1280x800" EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" InputDevice "Generic Keyboard" InputDevice "Configured Mouse" InputDevice "stylus" "SendCoreEvents" InputDevice "cursor" "SendCoreEvents" InputDevice "eraser" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics Touchpad" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection

Visa signatur
Permalänk
Medlem

grr.. nu blev det fel för mig med.

försökte lägga till 1360x768 men fick istället en 1152x864 ..VF?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Stödjer inte Ubuntu mer eller går det att kompilera till tex 1200 x 900?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Stödjer inte Ubuntu mer eller går det att kompilera till tex 1200 x 900?

verkar inte så, det enda jag hittar när jag letar efter hur man fixar det är en plug för Intelvideo. sitter med ett nv5900 så det bör ju klara det men.. =/

/ edit > haha. så dum jag var. gick givetvis inte att ändra till den upplösningen med monitorn bara, bytte till en annan som har den upplösningen så funkade det givetvis fint direkt!

satan vad Ubuntu ser stiligt ut i WS, Macningen är komplett och jag ska aldrig tvifla på Ubuntu igen. amen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

huh? just nu förstår jag ingenting

fanns det nån smidig lösning, eller ska jag försöka mig på det XyliX skrev, eller vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort?
"915resolution" kan fixa det.

EDIT: Såg att det var den drivaren, då ska du ha 915resolurion finns i apt-get om du kör ubuntu.

Jo, Xorg stödjer högre upplösning.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
huh? just nu förstår jag ingenting

fanns det nån smidig lösning, eller ska jag försöka mig på det XyliX skrev, eller vad?

ja om din burk kör dom chipen så.

du kanske editerat fel med, det finns ett grafisk editor för att ändra i xorg http://www.cyskat.de/dee/progxorg.htm som kanske är smidigare.

sen gäller det som sagt att skärmen verkligen stödjer upplösningen man vill ha som jag märkte ovan, vad är det för "native" upplösning på din skärm? 1280 låter lite konstigt på en bärbar tycker jag. (?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
verkar inte så, det enda jag hittar när jag letar efter hur man fixar det är en plug för Intelvideo. sitter med ett nv5900 så det bör ju klara det men.. =/

/ edit > haha. så dum jag var. gick givetvis inte att ändra till den upplösningen med monitorn bara, bytte till en annan som har den upplösningen så funkade det givetvis fint direkt!

satan vad Ubuntu ser stiligt ut i WS, Macningen är komplett och jag ska aldrig tvifla på Ubuntu igen. amen!

Väldigt konstigt. Är det Gnomes eller Ubuntus fel? Funkar det i stället på KDE och på vilka Linux distar funkar det att ändra till vilken upplösning som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja om din burk kör dom chipen så.

du kanske editerat fel med, det finns ett grafisk editor för att ändra i xorg http://www.cyskat.de/dee/progxorg.htm som kanske är smidigare.

sen gäller det som sagt att skärmen verkligen stödjer upplösningen man vill ha som jag märkte ovan, vad är det för "native" upplösning på din skärm? 1280 låter lite konstigt på en bärbar tycker jag. (?)

Den ska klara 1280x800, eftersom det är det Windows kör. Jag tycker 1280 verkar vanligt, alla widescreen-användare jag känner kör med det?

Ska prova det där programmet senare...

Edit: Omigosh, nu fungerar det. 915resolution fixade problemet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Väldigt konstigt. Är det Gnomes eller Ubuntus fel? Funkar det i stället på KDE och på vilka Linux distar funkar det att ändra till vilken upplösning som helst?

ja du,, ingendera skulle jag säga. det verkar helt enkelt som xorg känner av vad skärmen identifierar sig som och skiter i alla felaktiga inställningar. en ny säkerhetsgrej mot fel kanske? får kolla upp i programhistoriken om de lagt in nått sånt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Den ska klara 1280x800, eftersom det är det Windows kör. Jag tycker 1280 verkar vanligt, alla widescreen-användare jag känner kör med det?

Edit: Omigosh, nu fungerar det. 915resolution fixade problemet

ok, är inte så värst med på bärbara bara.

fint.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint