Permalänk
Medlem

Intel Dual Core = SMP ?

Om man skaffar sig en dator med Dual core processor, gäller det att kompilera om kärnan för smp stöd då? Eller hur funkar det egentligen?

[edit] Kolla tiden på inlägget.. [/edit]

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kompilera med SMP-stöd om du vill använda båda kärnorna, men du behöver inte om du nöjer dig med en kärna (två låter överflödigt eller hur? ;D).

Skämt åsido, jag har inte hört om någonting annat som behövs än SMP.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Precis, det är SMP du är ute efter. Systemet kommer att se det som två processorer...

Har precis fått igång min Core 2 Duo server:

Linux stenros.pelme.se 2.6.18-mm2 #1 SMP Tue Oct 3 15:03:21 CEST 2006 x86_64 GNU/Linux

Urklippt från top:

Cpu0 : 2.0%us, 3.0%sy, 0.0%ni, 0.0%id, 94.9%wa, 0.0%hi, 0.0%si, 0.0%st Cpu1 : 1.0%us, 5.9%sy, 0.0%ni, 93.1%id, 0.0%wa, 0.0%hi, 0.0%si, 0.0%st

/proc/cpuinfo:

processor : 0 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 15 model name : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz stepping : 6 cpu MHz : 1904.067 cache size : 2048 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 0 cpu cores : 2 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm syscall nx lm constant_tsc pni monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr lahf_lm bogomips : 3811.03 clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 36 bits physical, 48 bits virtual power management: processor : 1 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 6 model : 15 model name : Intel(R) Core(TM)2 CPU 6300 @ 1.86GHz stepping : 6 cpu MHz : 1904.067 cache size : 2048 KB physical id : 0 siblings : 2 core id : 1 cpu cores : 2 fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 10 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm syscall nx lm constant_tsc pni monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 cx16 xtpr lahf_lm bogomips : 3808.36 clflush size : 64 cache_alignment : 64 address sizes : 36 bits physical, 48 bits virtual power management:

Edit: Klockan gick inte rätt på servern när jag kompilerade kärnan om någon undrar.. ;P

Permalänk
Medlem

Dom flesta distros har färdiga kärnor med multiprocessor stöd. Bara att använda favorit pakethanteraren och installera.

I Edgy eft som är beta versionen av Ubuntu körs en kärna med multiprocessor stöd som default.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Att kompilera SMP är inga problem för mig så det är inget som jag är orolig över, var faktiskt mest intresserad av att veta om det behövdes eller om de har byggt processorn med 2 kärnor, fast den uppträder som den bara hade en kärna gentimot operativsystemet..

Och det fick jag ju reda på nu så, tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Edit: Klockan gick inte rätt på servern när jag kompilerade kärnan om någon undrar.. ;P

Kan också vara så att du har cpuspeed programmet/paketet installerat.

Programmet sänker hastigheten på CPU när det inte gör något men så fort det blir last på den så höjs hastigheten och den kör för fullt. Tycker det är behändigt eftersom datorn inte blir så varm och drar mindre ström.

Citat:

This program monitors the system's idle percentage and reduces or raises the
CPUs' clock speeds and voltages accordingly to minimize power consumption
when idle and maximize performance when needed. This is the default.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Kan också vara så att du har cpuspeed programmet/paketet installerat.

Programmet sänker hastigheten på CPU när det inte gör något men så fort det blir last på den så höjs hastigheten och den kör för fullt. Tycker det är behändigt eftersom datorn inte blir så varm och drar mindre ström.

Sånt skulle jag behöva på min server, vet du om det finns något motsvarande för G4-processorer?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.