Geforce 8800 i november

Permalänk
Medlem

Hmm - 65 eller 80 nm? 65nm process vore lönsamt då ATIs r600 verkar "endast" använda sig av en 80nms tillverkningsprocess...

http://www.theinq.com/default.aspx?article=34799

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
prisuppgift: okänd, eller kanske snarare ökänd

There are two launch SKUs, an 8800GTX with the full memory interface and water cooling, and an 8800GT that has a 320 but memory interface. The GTX will retail for $649 and the GT in the high $400s. This looks like a really cool card, nice catch guys.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Hoppar över GF 8800. Köper ett 8600 istället till min andra burk, en lanpartyburk med m-ATX låda, som jag snart ska bygga ihop. Får hålla till godo med ett sånt kort, tills Nvidia släpper GF 9800 GX2. Då ska jag köpa 2 st sådana och köra Quad-SLI. Kommer också att köpa Windows Vista Business också.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Hoppar över GF 8800. Köper ett 8600 istället till min andra burk, en lanpartyburk med m-ATX låda, som jag snart ska bygga ihop. Får hålla till godo med ett sånt kort, tills Nvidia släpper GF 9800 GX2. Då ska jag köpa 2 st sådana och köra Quad-SLI. Kommer också att köpa Windows Vista Business också.

*Antecknar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
*Antecknar*

Kan du skicka en kopia till mig?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Kan du skicka en kopia till mig?

AHAHAHAHA!

Skicka en till mig sen är du snäll

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Och andra sidan så körs crysis med Crossfire av XT/XTX kort:D

mm men det är nog rätt tunga optimeringar de gjort för att få crysis att gå så bra på 2 stk x1900xtx i CF, utan optimeringarna hade väl spelet laggat sönder.

Citat:

Earlier today some information regarding the possible specs of nVidia's upcoming G80 based boards surfaced on VR-Zone, only to be "quietly" removed later. Thankfully X-bit labs managed to collect the information on the new cards and we can now present it to you below.

The most important aspect of the leaked documentation are the specs revealed:

- Unified Shader Architecture;
- Support FP16 HDR+MSAA;
- Support GDDR4 memories;
- Close to 700M transistors (G71 - 278M / G70 - 302M);
- New AA mode: VCAA;
- Core clock scalable up to 1.5GHz;
- Shader performance: 2x Pixel/12x Vertex over G71;
- 8 TCPs & 128 stream processors;
- Much more efficient than traditional architecture;
- 384-bit memory interface (256-bit+128-bit);
- 768MB memory size (512MB+256MB)

The unified shader architecture suggests, what the experts have been saying for a while now, that the cards will be support DX10.

According to the same, leaked, information the G80 will surface in November in two varieties, the GeForce 8800 GTX and GeForce 8800 GT priced at a mere USD 649 and USD 449-499 respectively. The GTX model (higher-end) will feature a 384-bit memory interface, a hybrid water and air cooler and 7 TCPs while the GT will have a 320-bit memory interface, a standard air cooler, and 6 TCPs.

No one has actually explained what TCP actually stands for although Techreport has uncovered an nVidia patent which refers to thread control processors. According to the same patent these TCPs will be used to set the function of the unified shader processors.

Permalänk
Inaktiv

Close to 700M transistors (G71 - 278M / G70 - 302M)

Det är en rejäl jävla ökning måste jag säga

Permalänk

700M transistors på G80 är omöjligt om det är byggt på 80nm. Värmeutvekling skulle bara vara för stor, vi snackar om 150-200w värmeutvekling bara från kärnan. I 65nm skulle det vara mer realisktisk.

Men man vat aldrig. När det ryktas om att R6xx kommer dra 250W+ och 200W+ för G80 så kan 700M transistors vara sant.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roob
Close to 700M transistors (G71 - 278M / G70 - 302M)

Det är en rejäl jävla ökning måste jag säga

Jag är mest rädd för värmeutvecklingen :/

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Okej, ingen mer än jag som reagerar över det här och tycker det är konstigt?

När en nyhet om Vista skrivs är de flesta överens om att "Sån här skit kommer aldrig in i min burk" och syftar då på DRM, Trusted Computing och allt vad det heter. Själv är jag mycket oroad över det som kallas "storebror ser dig" och även storebror styr/hindrar dig...

Men nu ska alla köpa (för det finns väl inga som piratkopierar här?) Vista så fort det kommer och dessutom alla nya kort och spel.

Jag vill väldigt gärna spela Crysis, men jag vill väldigt ogärna köra Vista. Kommer det att komma någon lättvariant av DX10 som är kompatibel med XP? Antar att det inte gör det =(
Kommer det att gå att spela Crysis bra på DX9, nForce 4, E6600 och ett 7950GT (t.ex.)?

Vad gör man om man vill spela Crysis utan Vista? :\

Vista kommer fortfarande inte ha trusted computing och DRM aktiverat vid lanseringen, möjligt att ett senare service pack räcker för att aktivera detta, men mig veterligen så kommer det som sagt inte att finns vid lanseringen.

Permalänk
Medlem

Om ja fick namnge ett nytt kort skulle ja kalla det "blabla 1 64994 XÜ"

Absolut inte ensiffrigt. NOWAY IN HECK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Dx10 kommer inte till WinXp men det går att köra DX9 versionen av Crysis med ditt kort. Men räkna inte med att inte med att kunna dra upp ögongodiset allt för högt.

Det är just sån här skit som gör mig förbannad, det är samma sak med Halo 2, det är ju egentligen inte så att det inte kommer funka med max graff, det handlar om att Microsoft INTE vill att det ska funka.. Allt för att få folk att gå över till Vista, men jag lovar er om vi som konsumenter står fast och inte hoppar över till Vista så kommer speldistrubitörerna att ändra inställning. Just nu är det mkt "funkar bara på Vista/DX10" men om ingen skaffar skiten så dör det hela ut.
Nej som jag sagt tidigare, om inte Gates bantar ner Vista och tar bort all övervakningsskit så kanske Vista har en framtid, annars NEJ!
DX10, Halo 2, Crysis allt detta är för att vi inte ska kunna hålla oss till DX9 och XP.

...

Skit ner dig Gates..

Permalänk
Medlem

Det är väll snarare troligt att nån/några/dessa "knäcker" Vista från dess oönskade färdigheter än att dessa IQ+ personer engagerar sig i att få dx10 att fungera i win xp ?

Eller vad tror ni ?

bara en tanke.. puss

[edit]: börjar dra mycket "of topic" ser jag .. läste så länge att jag tappade tråden.. sorry

Visa signatur

"reboot is for adding new hardware"

Permalänk
Medlem

R600 kommer förmodligen tillverkas med 80nm tillverkningsprocess (ev 65nm) och de kommer ha 500M transistors och kommer ha en effekt på ca 250+W (enligt ryktena)..

Om nu G80 också kommer vara byggt på 80nm och ha 700M transistors då vill ja inte veta effektförbrukningen och värmeutvecklingen på de kortet!

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
R600 kommer förmodligen tillverkas med 80nm tillverkningsprocess (ev 65nm) och de kommer ha 500M transistors och kommer ha en effekt på ca 250+W (enligt ryktena)..

Om nu G80 också kommer vara byggt på 80nm och ha 700M transistors då vill ja inte veta effektförbrukningen och värmeutvecklingen på de kortet!

det förstår jag tycker en 60-wats lampa blir varm hehe men 250-wats gpu borde nog komma med vattenkylning som standard. tror dom har en bild i nyhetsarkivet med en g80 som värkar ha nipplar till vattenkylning. så du har rätt vill vi verkligen veta vad det kortet kommer att förbruka?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

En 60W glödlampa kan under rätt förhållande bli över 200 grader varm, inget jag skulle vilja ha i datorn Å andra sidan har inte en glödlampa aktiv kylning heller. Men det återstår att se hur det blir med de här korten. Själv väntar jag med spänning på dom första testerna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Det e ändå lungt med vista. när det släpps så kommer några softiskillar hacka det så allt jävla "säkra dator" och sånt skit kommer att försvinna!

så det e ju ganska lungt iallafall i mina ögon

Visa signatur

AMD64 3800+ 2,65ghz Tt Big T | Gecube x1900xt 615/1494| G.Skill HZ PC4000 3.4.4.8 | DFI LanParty UT nF4 Ultra-D | 570GB-250Gb S-ata-320Gb ide| Aspire ATX-AS500W | 3DMark05 10203p

There Are No Secrets, Only Information You Don't Yet Have

Permalänk

Nån som vet hur stor skillnad 256mb/512mb graffeminne kommer göra i Crysis?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Nån som vet hur stor skillnad 256mb/512mb graffeminne kommer göra i Crysis?

Nä eftersom det inte har kommit ut än. Men en kvalifiserad gissnig är att det gör en jäkla skillnad. Men som vanligt beror det på vilken upplösning och hur mycket ögongodis du kör med. Att köra i 640x480 eller 800x600 lär inte spela någon roll, men sen.....

Bara att jämföra i dagens spel egentligen. Hellre ett snabbt kort med 256mb minne än ett långsammare med 512mb minne. Grafikkortet i sig gör mer för prestandan.
Egentligen inget man behöver fundera över. Hittills har det ju inte varit prisvärt att köpa 512mb minne mot 256 men som med allt annat lär väl det bli vanligt med 512mb minne snart och fler kort som får 1gb minne istället.

Men som sagt, Crysis finns inte på marknaden än så då kan ingen veta, bara gissa som jag gjorde. En sak är säker i alla fall, mer minne = högre upplösning, mer ögongodis = snyggare spel!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.