Permalänk
Medlem

Windows - Linux

Tjenare Funderar nu på att gå över till Linux dist Debian.
men skulle gärna vilja ha för och nack delar med linux så jag vet.
gillar att spela mycket och tanka vad är bäst`??

Permalänk
Medlem

Re: Windows - Linux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buze

gillar att spela mycket och tanka vad är bäst`??

Windows helt klart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad menar du att tanka? Ladda ner via http/ftp/torrent är inga problem under linux. Dock DC-klienter finns det lite ont om (som är något att ha).

Spela kan du ju glömma under Linux.

Permalänk
Medlem

Jag kan spela i Linux, det går väldigt bra också.
Jag spelar oftast Quake 4 och Savage, men jag har haft massa fler spel också.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Om linux är något helt nytt för dig så håll dig kvar vid Windows, speciellt om du spelar.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Håll dig till Windows, eftersom det du vill göra, görs bäst på just Windows.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

mjo men jag har problem med windows. jag har problem med en av minna diskar. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
hoppas då på att Linux är lösningen
fattar inte varför det är som det är

Permalänk
Medlem

Du kan prova linux genom att dra hem en liveskiva som man inte behöver installera, räcker med att starta upp från skivan så startar linux.
Finns några olika livedistar, ett par som du kan prova är:
Ubuntu, http://www.ubuntu.com/
Sabayon (miniEdition), http://www.sabayonlinux.org/

Sabayon är trevlig då den har mycket ögongodis inlagt från början, för att aktivera dessa skriver du "sabayon aiglx" alt "sabayon xgl" när du bootar upp från skivan.

Men då du spelar mycket kommer du antagligen komma fram till det som folk redan sagt, använd windows.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för graffe? ATI eller nVidia? Har du ATI, så stanna i win, annars kan du nog konventera. Kom ihåg att det bara är OpenGL spel som funkar native i linux. DirectX-spel kan du ju testa att köra via wine(x). Men det lär medföra prestanda förluster jämfört med win.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att fixa problemet med hårddiskarna. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Dock DC-klienter finns det lite ont om (som är något att ha).

linuxdc++ har väl fungerat bra ganska länge nu?

http://linuxdcpp.berlios.de

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
linuxdc++ har väl fungerat bra ganska länge nu?

http://linuxdcpp.berlios.de

Jo, men jag tycker fortfarande det finns lite ont om klienter om det bara finns en vettig klient.

Permalänk
Hedersmedlem

Tankning fungerar i mina ögon bättre på Linux än på Windows, bl a pga en bättre nätverksstack, rTorrent som är en grym bittorrentklient, lättare att sätta upp en (vettig) FTP-server osv. LinuxDC++ funkar också bra, även om riktiga DC++ är bättre.

Just spelande är det sämre med. Spelar man mest Q3 eller UT så är det inga problem; möjligen om man har ett ATI-kort då ATI:s drivrutiner till Linux är erkänt dåliga, men med Nvidia så kan det tom gå bättre att köra i Linux pga mindre åtgång av systemresurser till annat fluff. Sen finns ju bl a True Combat: Elite som är ganska stort och en del andra spel, men vill man tvunget spela de senaste EA-spelen som släpps så är det rätt kört.

Som jag ser det: ska man mest spela: kör windows. ska man använda datorn: kör Linux. Var beredd på att trots att du kan hitta runt hyfsat i Windows så är du helt vilse i början när det gäller Linux (precis som man var vilse en gång i tiden när man började med Windows). Det kan vara frustrerande i början när man inte lyckas med grejerna, men man lär sig efterhand, och till slut så undrar man varför man någonsin kört något annat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag är intresserad av att gå över till linux, körde det lite i skolan och så.

Efter att ha läst i den här tråden så brände jag en livecd med sabayon och körde sabayon xgl. Gillade det verkligen, speciellt med effekter och så, som liknade Mac OS X Tiger. Kan jag vänta mig samma effekter hos andra distar också? Tex ubuntu som verkar vara populärt?
Det jag menar är när man tex får alla fönster nerskalade när man drog musen upp i ett visst hörn eller så.

Permalänk

Om du installerar XGL/AIGLX + Compiz så blir svaret: Ja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Om linux är något helt nytt för dig så håll dig kvar vid Windows, speciellt om du spelar.

Asså, du låter som en windows-facsist.. Såklart gossen ska kunna pröva på å gå över till linux...
Detta görs bäst genom att man helt enkelt lägger in Linux som ett 2:a OS på sin maskin.. Visst går livecd, fast det är mer bara ett demo, om man seriöst vill lära sig linux så ska man använda det så mycke som möjligt.
Det som kan vara jobbigt med linux är att det kan vara krångligt att installera program & spel, windowsspel kört i tex Wine, någon slags emulator.

Haft själv funderingar kring linux, mest för att ja tycker det är coolt att trotsa strömmen genom att använda annat OS än mänden, samt det gör mig troligen mer G33k.
Men då är jag också en Gamer som vill ha det lätt för mig, så då krockar ju det med linux skumma sätt att installera saker å sånt.
Till övrigt så är linux helsoft. Ubuntu tex ger ju valuta för pengarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Asså, du låter som en windows-facsist.. Såklart gossen ska kunna pröva på å gå över till linux...
Detta görs bäst genom att man helt enkelt lägger in Linux som ett 2:a OS på sin maskin.. Visst går livecd, fast det är mer bara ett demo, om man seriöst vill lära sig linux så ska man använda det så mycke som möjligt.
Det som kan vara jobbigt med linux är att det kan vara krångligt att installera program & spel, windowsspel kört i tex Wine, någon slags emulator.

Haft själv funderingar kring linux, mest för att ja tycker det är coolt att trotsa strömmen genom att använda annat OS än mänden, samt det gör mig troligen mer G33k.
Men då är jag också en Gamer som vill ha det lätt för mig, så då krockar ju det med linux skumma sätt att installera saker å sånt.
Till övrigt så är linux helsoft. Ubuntu tex ger ju valuta för pengarna...

Krångligt och skummt att installera program? Beror på vilken dist du menar men i 99% av alla följer det med en exemplarisk pakethanterare som gör jobbet åt dig. 100ggr lättare än på windows så man måste leta runt på alla möjliga hemsidor för att bara hitta programmen.

Som sagt D3D spel är bara att glömma, men vissa OpenGL-spel funkar klockrent i Linux.

Wine står just för Wine is not an emulator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MmmMarQz
Lånar tråden lite. Jag är intresserad av att gå över till linux, körde det lite i skolan och så.

Efter att ha läst i den här tråden så brände jag en livecd med sabayon och körde sabayon xgl. Gillade det verkligen, speciellt med effekter och så, som liknade Mac OS X Tiger. Kan jag vänta mig samma effekter hos andra distar också? Tex ubuntu som verkar vara populärt?
Det jag menar är när man tex får alla fönster nerskalade när man drog musen upp i ett visst hörn eller så.

Det kan fungera. Men det är lite jobbigare för du behöver fixa in det själv efter installationen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Det enda jag hade problem med när jag installerade Debian 3.1 var att jag inte fick i gång skrivbordet, störigt när man inte kan så många kommandon. men är det någon som har ATI kort och kör debian eller annan dist på linux?

Permalänk
Medlem

Som nybörjare/desktop distar rekommenderas ubuntu suse eller mandriva.

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera Ubuntu, om du vill ha grafisk miljö, och inte har pysslat med GNU/Linux så mycker tidigare.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Skulle rekomendera Ubuntu, om du vill ha grafisk miljö, och inte har pysslat med GNU/Linux så mycker tidigare.

Joo men vill hemskt gärna köra Debian när dom släpper 4,0 i nov eller dec

Permalänk

Ubuntu = Debian Unstable/Testing.

Permalänk
Medlem

I ditt fall är det nog bäst att hålla sig till Windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Tankning fungerar i mina ögon bättre på Linux än på Windows, bl a pga en bättre nätverksstack, rTorrent som är en grym bittorrentklient, lättare att sätta upp en (vettig) FTP-server osv. LinuxDC++ funkar också bra, även om riktiga DC++ är bättre.

Jasså? jo, rtorrent är kanon.
Men jag saknar dock fortfarande en vettig grafisk ftp-klient med SSL stöd, ungefär som FlashFXP.

Permalänk
Medlem

Att byta till Linux på grund av felkonfigurerade hårddiskar är nog inte den bästa anledningen. Att dual-boota är ju ett alternativ men fungerar enligt mig inte så bra på grund av NTFS, det du får göra om du vill tanka både i Linux och Windows är att konvertera en disk till FAT32 men då skapas ju också vissa begränsningar.

Tyvärr håller jag med de flesta här i tråden, fixa dina hårddiskar så blir nog Windows förmodligen behagligt igen.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buze
Joo men vill hemskt gärna köra Debian när dom släpper 4,0 i nov eller dec

Varför vill du köra debian 4.0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Varför vill du köra debian 4.0?

För att min klass kompis har rekomenderat Debian till mig och han har även get mig en kopia av det. samt känner jag folk som kör debian och där av kan jag få mycket hjälp om det krånglar.

shad0w

Har löst problemet med mina diskar, vill köra Debian/linux för att prova på något nytt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Ubuntu = Debian Unstable/Testing.

Ubuntu är _INTE_ Debian Testing med brunt tema och oranga ikoner. Lite mer skillnad är det.

Att sätta ett lika med tecken är helt fel. Visst de är snarlika men inte lika.

Att tanka i linux upplever jag som bättre. Spel i överlag i linux är väll ingen höjdare men äldre och OpenGL spel brukar funka helt okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buze
mjo men jag har problem med windows. jag har problem med en av minna diskar. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
hoppas då på att Linux är lösningen
fattar inte varför det är som det är

Antar att du kör ntfs på dina diskar nu. Hur mycket bätter blir det om du då måste konvertera dom till andra filsystem för att det ska funka att skriva till i linux?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Att byta till Linux på grund av felkonfigurerade hårddiskar är nog inte den bästa anledningen. Att dual-boota är ju ett alternativ men fungerar enligt mig inte så bra på grund av NTFS, det du får göra om du vill tanka både i Linux och Windows är att konvertera en disk till FAT32 men då skapas ju också vissa begränsningar.

Tyvärr håller jag med de flesta här i tråden, fixa dina hårddiskar så blir nog Windows förmodligen behagligt igen.

Windows kan ju läsa ext3 om man installerar drivrutiner för det så man behöver ju inte köra med fat32.
Det kanske är enklare att köra med fat32 dock, men det vet jag inget om

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt