Hur stor plats tar Ubuntu Server?

Permalänk
Medlem

Hur stor plats tar Ubuntu Server?

Ja... Frågan kom med i rubriken.
Jag behöver en liten för att jag vill ha det på en liten hårddisk.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Vet ej men skulle tippa på en halv gig eller not.
Jag rekommenderar slackware för små installationer.

Permalänk
Medlem

802 mb ungefär.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Grymt, då räcker det. Tänkte typ bara slänga upp en liten server som jag och en kompis kan ha våra hemsidor på.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Debian tror ja man kan få runt 500mb, vilket jag tycker passar en server mycket bättre än ubuntu.

Permalänk

sunnis: Ubuntu = Debian. Ubuntu ÄR Debian fast med lite annat utseende.
Jag föreslår att du kör Slackware eller Arch för att KISS passar lite bättre på en server. Debian-server/Ubuntu-Server är bara ett helvete att lära sig och du har ingen nytta av dessa kunskaper. Samt att du kan glömma att läsa manualer. Det funkar inte då Debian/Ubuntu ÄLSKAR att sprida ut 10 config filer till 100000 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
sunnis: Ubuntu = Debian. Ubuntu ÄR Debian fast med lite annat utseende.
Jag föreslår att du kör Slackware eller Arch för att KISS passar lite bättre på en server. Debian-server/Ubuntu-Server är bara ett helvete att lära sig och du har ingen nytta av dessa kunskaper. Samt att du kan glömma att läsa manualer. Det funkar inte då Debian/Ubuntu ÄLSKAR att sprida ut 10 config filer till 100000 istället.

jo jag är mycket väl medveten om att ubuntu bygger på debian. Det jag menade var att debian passar så mycket bättre till serversysslor än ubuntu server. Eftersom trådskaparen är van vid ubuntu så är det busenkelt att förstå sig på debian. Ubuntu är helt okej till desktop men som server finns det mycket bättre distar som tex. storebror debian.

Ubuntu är helt enkelt för mycket färdigt konfigurerat, blir svårt att sätta sig in i det.

Permalänk

Du vet att Ubuntu har tagit alla Debians config filer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Du vet att Ubuntu har tagit alla Debians config filer?

Ja det är ju ganska klart eftersom ubuntu bygger på debian;) men i debian är inte allt färdigkonfiguerat som i ubuntu, utan användare får pilla mycket själv. Har du ens testat debian? Kör det på heltid på min server hemma och det är inte out-of-box konfigueret som ubuntu. Dessutom är paketen i stable repositoryn mer "server" anpassat, kanske lite gammalt men grymmt stabilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
sunnis: Ubuntu = Debian. Ubuntu ÄR Debian fast med lite annat utseende.
Jag föreslår att du kör Slackware eller Arch för att KISS passar lite bättre på en server. Debian-server/Ubuntu-Server är bara ett helvete att lära sig och du har ingen nytta av dessa kunskaper. Samt att du kan glömma att läsa manualer. Det funkar inte då Debian/Ubuntu ÄLSKAR att sprida ut 10 config filer till 100000 istället.

jasså du tycker så, jag kan säga att jag började med Ubuntu, å ifrån det har kommit till Gentoo,
vad jag tycker så lär man sig ganska bra,
å jag tycker inte att Debian sprider ut några conf filer så man inte hittar dom,
men det gör däremot Ubuntu, men båda funkar,

så varför du tycker att man inte det är ett helvete att lära sig å att man inte har nån nytta av det fattar jag inte,
*nix brukar väl bli det man gör det till?.

trådskaparen, har du testa FreeBSD/OpenBSD ? FreeBSD är inte så farligt att installera och leka runt i, vissa saker kan väl bara lite svårare än andra,

Permalänk
Medlem

Jag körde min Ubuntu Server på en gammal 1.2GB disk så det mesta lär duga...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

beror på hur mycke paket och program man vill ha, men du kan nog få ner det på 1-2MB

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
beror på hur mycke paket och program man vill ha, men du kan nog få ner det på 1-2MB

Ehh, nej?

Permalänk

datadennis: Det är fullt möjligt att få ner Linux till några å KB. Så varför inte 2MB? Det kanske inte blir så funktionellt. Jag gissar på att du kan få ner LAMP till en 100MB eller mindre. Allt går att banta.

Permalänk

Debian är fint på servrar, går snabbt att installera och är lätt att underhålla. En grundinstall tar ungefär 300-350MB.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Debian är fint på servrar, går snabbt att installera och är lätt att underhålla. En grundinstall tar ungefär 300-350MB.

Nån skrev i nån tråd att Debian var struligt som fan, att det hade konstiga conf-filer och massa egna system eller nåt. Vad menades med det?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
datadennis: Det är fullt möjligt att få ner Linux till några å KB. Så varför inte 2MB? Det kanske inte blir så funktionellt. Jag gissar på att du kan få ner LAMP till en 100MB eller mindre. Allt går att banta.

Men nu handlade det om 2MB och ubuntu server på det, får ju knappt in en vettig kernel på det och definitivt inte ubuntu server. Sen att folk ska dra allt till absurdum är något annat. Klart som fan det går att få in ett helloworld op på några kiobytes, men en ANVÄNDBAR SERVER är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
datadennis: Det är fullt möjligt att få ner Linux till några å KB. Så varför inte 2MB? Det kanske inte blir så funktionellt. Jag gissar på att du kan få ner LAMP till en 100MB eller mindre. Allt går att banta.

Man kan nog få ner en server på 10MB. Men att få in något vettigt på 2MB har jag svårt för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Nån skrev i nån tråd att Debian var struligt som fan, att det hade konstiga conf-filer och massa egna system eller nåt. Vad menades med det?

Jag har inte en aning om vad han menar med det, enligt mig har inte Debian särskillt konstiga configfiler och de ligger där man förväntar sig att de ska ligga.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Men för en mig som är halvvan vid ubuntu så skulle det gå utan större problem att installera en Gentoo eller Debian server? Allt jag behöver är liksom LAMP och en ftp server.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Men för en mig som är halvvan vid ubuntu så skulle det gå utan större problem att installera en Gentoo eller Debian server? Allt jag behöver är liksom LAMP och en ftp server.

Debian borde inte vara några problem, installtionen är identisk med Ubuntus (Debian installer används i båda fallen) och kan du med apt-get så installerar du lätt PHP, Apache och MySQL.

Gentoo borde inte heller vara några problem med manualen tillhands.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Men för en mig som är halvvan vid ubuntu så skulle det gå utan större problem att installera en Gentoo eller Debian server? Allt jag behöver är liksom LAMP och en ftp server.

Ubuntuserver kommer med ett färdigt lamppaket.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med en ftp-server då? Jag har aldrig provat sätta upp nån sån riktigt.
Sen så för att få servern att svara på annat än anrop från lokala datorn så måste man göra nåt. Vad?

Visa signatur

Dur ru - dum.